Saul Williams: Zanechat publikum u vytržení a s mnoha otázkami

25. červenec 2016

Popularita politického umění přichází v určitých cyklech, stejně jako možnost prezentovat něco podivného, nepohodlného, jak říká úspěšný básník, herec a hudebník Saul Williams v rozhovoru s Mary C.

Na své aktuální desce MartyrLoserKing, inspirován svými cestami do zahraničí, přemýšlí afroamerický umělec i o destruktivním vlivu korporací a brutalitě kapitalistické společnosti obecně, o drancování zemí. Zpochybňuje nejen politické autority, ale sám sebe nepovažuje za aktivistu, říká o sobě, že je naprosto normální, reflektuje přeci realitu.

„Nejsem aktivista, ale rád dělám hudbu pro aktivisty. Jsem jako kuchař: tady to máte, doufám, že vám to pomůže, až budete pochodovat. Snažím se dodat hnutí palivo. Lidé třeba uslyší nějakou píseň nebo báseň a řeknou si, jasně, takhle se cítím, nebo ano, tohle je pravda, nebo jsou pohoršeni. A tak to může začít. Neustále srovnávat reality a dívat se na věci jiným způsobem a z jiného úhlu. Co víc bychom měli chtít než pokusit se zmáčknout reset a říct si: čeho se bojíš, kašli na to, jednej, teď musíš žít, tak na co čekáš?“ říká Saul Williams.

Čtěte také

„V umění jde o to, že můžete něco zažehnout, v někom nebo i ve skupině lidí. Vítr sám o sobě nemusí nic změnit, ale když se naučíte používat jeho sílu… Je třeba ovládnout sílu umění, vložit ji do něj, aby se věci pohnuly. Je škoda, když se jeho potenciál nevyužívá.“

03665491.jpeg

Aktuálně vydal Saul Williams remixy svého nového alba s podtitulem These Mthrfckrs. Remixování se ujali producenti jako Daedelus, Mono/Poly, CX Kidtronik nebo Thavius Beck, který Saula Williamse doprovázel i při jeho vystoupení na festivalu Rock for People, kde jeho úderné básnictví doplňovaly i silné vizuály, koláže s velmi trefnými glosami k zamyšlení.

„To, co se děje na pódiu, není nutně opravdové, můžete vytvářet iluze, hrát si s tím. Máte prostor, světla, obrazy, text. Můžete vytvořit zážitek, který publikum úplně rozhodí. A povznesení přeci nemusíte zažít jen při společném modlení. Můžete udělat něco, co publikum zanechá úplně u vytržení a s mnoha otázkami, až si budou říkat, co to proboha bylo? Toho se většinou snažím docílit. Chci, aby se mé publikum na konci koncertu cítilo přesně takhle,“ uvádí Saul.

Svou reflexi reality předává Saul Williams nejen ve formě hudby. Koncept MartyrLoserKing, jehož ústřední postavou je horník z Burundi, který se stal hackerem, by měl brzy dostat také podobu komiksu a filmu, možná i nějakého softwaru nebo aplikace.

03673886.jpeg

„Daleko zajímavější než idea inovativního uměleckého podnikání je pro mě idea architektury, budování nových struktur a zrození myšlenek. Soustředím se spíš na ten proces než na vlastnictví myšlenek.“

Krátce po něm vystoupily na hlavním pódiu RfP legendy trip hopu Massive Attack, kteří své projekce využili také k předání politického sdělení, jen mnohem přímočařejšího a univerzálnějšího: Jsme v tom spolu. Konec nové éry. Svoboda. Když se ale rozhodneme nebýt lhostejní, nepodléhat pohodlí nebo pocitu, že nemáme žádnou moc, a rozhodneme se něco dělat, může se stát, že to bude trvat a bude to hodně náročné.

Williams pokračuje: „Jak si v tom všem udržet svůj směr a svou roli? Asi je třeba uvědomovat si, že žijeme tady a teď. Uvědomovat si, že máme svobodu mluvit, o čemkoliv chceme, můžeme upozorňovat na to, co je důležité, a uvědomit si, že hudba má moc přinášet soulad. Je to harmonizující síla. Ten pocit sladění je těžké popsat a je těžké vztahovat se k němu rozumem. Fela Kuti říkal, že hudba je zbraň budoucnosti. A ta budoucnost je právě teď. A harmonizující vlny krásy a okouzlení jsou naprosto nezbytné.“

03673887.jpeg
autor: Mary C
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.