Sia si na nové desce hraje na pop. Vlastní identitu ale odevzdala

1. únor 2016

Australská zpěvačka Sia Furler si buduje auru popové hvězdy z trochu jiného těsta. Na začátku dekády dobrovolně vyměnila pěveckou kariéru za roli nájemné autorky pro hvězdy jako Beyoncé nebo Rihanna, v roce 2014 se nicméně na výsluní vrátila hitem Chandelier.

Osobní zpověď o boji s alkoholismem a depresemi jednoduše nemohl zazpívat nikdo jiný než ona sama. Následné album 1000 Forms of Fear posbíralo čtyři nominace na Grammy a dobylo číslo jedna na americkém žebříčku, tedy úspěchy, o kterých si dřív Sia mohla jen nechat zdát. Znamenalo to ale také, že poptávka po jejích hitmakerských službách znovu vzrostla, a Sia se vrátila k lukrativnější práci studiové autorky. Její vlastní kariéra teď tedy není o moc víc než pouhý koníček a o sedmé studiové desce This Is Acting zpěvačka bezelstně přiznává, že na ni zařadila skladby, které ostatní hvězdy odmítly.

„Je to jako hraní na divadle, jen zábava,“ vysvětluje Sia v rozhovoru název desky, která je v podstatě jen kolekcí návodných vokálů pro konkrétní zpěvačky, do nichž se Sia jako autorka snaží vcítit. Úvodní Bird Set Free a pilotní singl Alive byly určené pro Adele, Reaper psali s Kanyem Westem pro Rihannu, na niž určitě myslela i při psaní Cheap Thrills. Sweet Design měla původně zpívat Beyoncé a tak dále. Problém ale není v tom, že by hvězdy skladby odmítly, protože byly příliš výstřední nebo příliš osobní, ale proto, že prostě jen nebyly dost dobré.

Čtěte také

Materiál z This Is Acting využívá všechny osvědčené triky rádiového popu a Sia je samozřejmě pořád přebornicí obřích refrénů, jenže cokoliv dalšího, co by skladby vydělilo z průměru, na nich nenajdete. Možná by to tam dodaly zmiňované zpěvačky svou osobností či hlasem, Sia ale obojí postrádá. Prvního se vzdala už z principu – písně na This Is Acting vždy interpretuje jako někdo jiný a přiznejme si rovnou, že její vcelku tuctový hlas není zrovna stoprocentně vhodný pro rádiový pop. Když se na Alive snaží stylizovat do té nejbombastičtější polohy Adele, trčí z toho úpornost a křeč, britská zpěvačka by totiž ani v těch nejvypjatějších polohách nebyla tak osmdesátkově teatrální. Tady už je její hlas stejně iritující jako obrázek zdeformované tváře na coveru desky.

03560168.jpeg

Sia jako autorka uspěla díky své schopnosti psát bombastické refrény, které oživují tradici mainstreamového popu z přelomu osmé a deváté dekády. Ne náhodou se o ní často píše jako o pokračovatelce Diane Warren, která napsala hity pro Céline Dion, Aerosmith nebo Toni Braxton. I o čtvrtstoletí později koncept tříminutových mýdlových oper v rádiích zabírá, za katarzí v podobě triumfálního refrénu ale musí být nějaké uvěřitelné drama prostupující interpretací. Právě to bylo hlavní zbraní Sii jako zpěvačky na předchozí desce. Na novince si na pravé popové emoce místo toho jen hraje.

This Is Acting je pro Siu velký krok zpátky a ruší kouzlo jejího předloňského comebacku. Po skvělé desce 1000 Forms of Fear se tady vrací do pozice pouhé nájemné autorky, která vlastní identitu odevzdala u vchodu do továrny pop průmyslu. Ta pochybující žena vyzpívávající se ze svých traumat protentokrát zůstala zavřená v šatně. This Is Acting nedělá Sie jako zpěvačce dobrou reklamu. Pro dobro její kariéry měly zůstat obě role oddělené.

Sia – This Is Acting (Universal, 2016)
Hodnocení: 35 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.