Sophie dělá plastickou chirurgii hudby

19. srpen 2014

„I Can Make You Feel Better,“ sliboval a také splnil héliový hlásek v loňském zjevení s názvem BIPP od enigmatického producenta Sophieho. Skladba, která vlastně neobsahovala žádné beaty v klasickém slova smyslu, přilítla odnikud a zanechala za sebou totální spoušť. Bublavá árie plastového věku, kterou si zamiloval Diplo i Oneohtrix Point Never, přitom zněla jako nic jiného předtím – a i jinak ostřílení recenzenti měli problém Sophieho vůbec někam zařadit.

Sophie se na první pohled doopravdy vynořil odnikud – a rovnou s sebou přinesl ucelenou vizi hudby, která je jako zvukový ekvivalent plastické chirurgie. Ve skutečnosti však na hudební scéně až takovým nováčkem nebyl – Samuel Long, jak zní vlastní jméno rodáka z Manchesteru, se hudbě začal profesionálně poprvé věnovat ve skupině Motherland ještě při studiích architektury. Kolem roku 2010 se začal vyskytovat coby autor remixů (například skupiny Light Asylum) i pod svým vlastním jménem, až někdy kolem roku 2012 zakotvil pod androgynním pseudonymem Sophie. Jeho tracky BIPP a ELLE se už v té době objevily v mixu jeho blízkého přítele Jimmyho Edgara a existovaly nějakou dobu i na Sophieho SoundCloudu. Poté co vydal svůj první oficiální singl Nothing More To Say, však došlo k úplnému restartu jeho hudebního katalogu.

Takřka všechna jeho dřívější původní tvorba byla z internetu smazána, zřejmě v očekávání příštích velkých věcí. Sophie se marketingovým žargonem řečeno rebrandoval – a druhým singlem pak doslova zatřásl světem (nejen) taneční hudby. Pokud šlo v případě jeho prvního počinu o stále ještě zařaditelný hybrid UK Garage a houseu, BIPP už působil jako 100% syntetický klubový implantát z jiného světa, zcela v souladu s plastovými vizuály tobogánů Sophieho vlastní výroby.

Ty se coby nezbytný trademark objevily i u jeho aktuálního singlu pro label Numbers. Dva tracky Lemonade a Hard, které v jeho frenetických živých vystoupeních probublávaly už nějakou chvíli, jdou v míchání futuristické beatologie 2.0 a těch nejnižších společných jmenovatelů pop music ještě dál – a to je pořád jen začátek. Sophie je jeden z kompliců labelu PC Music, který patří k těm nejsvébytnějším úkazům současné ostrovní scény, produkuje pro j-pop star Kyary Pamyu Pamyu nebo „queer rappera“ Le1fa a brzy ho bude všude plno.

03188981.jpeg

„Chci, aby zážitek z mé hudby byl podobně intenzivní jako tříminutová jízda na horské dráze, se všemi propady, vzlety a instantní euforií – s tím, že některým lidem z ní bude špatně a jiní se budou smát.“ Tak nějak popsal své snažení jeden z nejžádanějších producentů dneška v jednom z mála interview, poměrně dlouho před svým raketovým nástupem na klubové parkety. Jeho hudba „can make you feel better“, ale když k ní budete přistupovat lehkovážně, může vám zároveň způsobit i značné závratě. V tom nejlepším slova smyslu samozřejmě.

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.