Soundtrack Trainspottingu 2 je zbytečnou sázkou na jistotu

15. únor 2017

Namísto dalšího soundtracku definujícího jednu celou generaci se tvůrci filmu rozhodli hudbu k druhému dílu Trainspottingu plně podřídit účelu celého díla. Momenty srovnatelné s přítomností klasiky, jako byli David Bowie nebo Lou Reed z prvního dílu, jsou však na T2 místy vyhnány do zbytečného extrému.

Zatímco filmový svět netrpělivě očekává návrat kultovního Trainspottingu na filmová plátna, fanoušci už delší dobu vstřebávají jeho hudební stránku. Asi není třeba zdůrazňovat, že se hudební doprovod prvního dílu honosí titulem „soundtrack, který definoval éru“ a má své pevné místo v žebříčcích vyhlašujících nejlepší filmovou hudbu všech dob. Jako jeden z mála navíc zaznamenává ducha devadesátých let tehdejší britské scény a mapuje vrchol britpopu, spolu s masivním nástupem taneční hudby do žebříčků.

Od filmu se rozhodně neočekává, že by do kulturního světa udělal podobnou díru jako jeho předchůdce. Trainspotting 2 světu lapenému v pasti retrománie poslouží především jako nostalgická připomínka éry devadesátých let a osudů hrdinů, kteří zestárli stejně jako publikum filmu té doby. Hudební složka filmu však mohla navázat tam, kde skončila jednička, a stát se výkladní skříní dnešní hudební scény napříč všemi hudebními žánry.

Přítomnost hitů Born Slippy (Nuxx) britských Underworld a Lust for Life legendy punku Iggyho Popa v remixovaných podobách však napovídá, že hra na nostalgii je ze strany tvůrců skutečně neskrývaná, a od začátku je bohužel jasné, že se v jejím duchu nejspíš ponese i zbytek soundtracku. Ten je tak především zbytečnou sázkou na jistotu.

03779855_0.png

Jak jinak nazvat už vyloženě otravnou přítomnost Relax od Frankie Goes To Hollywood, tanečního remixu It’s Like That od Run-DMC nebo Radio Ga Ga od Queen. Samozřejmě, že každá píseň má ve filmu své místo a specificky vystihuje určitý moment, můžeme pak ale polemizovat nad tím, zda bylo nutné s nimi počítat i do finální podoby soundtracku. Jestliže bylo jeho cílem zachovat osobitost filmu a částečně i jeho původní atmosféru, zrovna výše zmíněné trojici by bylo lepší se vyhnout, protože ta má i svou retro návratovou fázi už dávno za sebou a její existenci na soundtracku neobhájí ani nostalgie.

Tvářemi současné generace hudebníků na výběru zůstávají pouze Wolf Alice, Fat White Family a Young Fathers. Ti ale na soundtracku se třemi písněmi zabírají zbytečně velký prostor a ani song Only God Knows, který podle režiséra Dannyho Boylea přebírá ve „dvojce“ roli hymny Born Slippy (Nuxx), svého předchůdce nejspíš nezastoupí.

Možná za to může samotná povaha filmu a jednoduchý fakt, že hrdinové dvojky jsou vlastně čtyřicátníci, kteří už nic nového nehledají a ze všeho nejraději mají rádi hlavně to, co už moc dobře znají. Stejně jako jeho tvůrci, kteří vědomě promrhali obrovskou příležitost stvořit další kultovní soundtrack a místo toho jen vykonali své kolečko v bludném kruhu současné popkultury.

Hodnocení: 55 %

Various Artists – T2 Trainspotting (Original Motion Picture Soundtrack) (Polydor Records, 2017)

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.