Špinavé kompilace k mytí nádobí, anarcho punk i zvuk neklidné západní fronty

5. květen 2017

Kompilace Not So Quiet on the Western Front u kalifornského labelu Alternative Tentacles nebo Flex Your Head u washingtonských Dischord Records. Tyto nahrávky definovaly scénu, byly naprosto zásadními programovými prohlášeními, hlučnými manifesty a totemy, na které se přísahalo. V dalším díle pořadu Špína jsme si několik významných kompilací připomněli.

V roce 1982 vydal label Dischord Records ceněnou kompilaci Flex Your Head a zmapoval tak jednu zásadní éru hardcore punku ve washingtonské oblasti. Na desce, pojmenované podle jedné hlášky z písně britské post-punkové kapely Wire, se vedle sebe objevila jména Teen Idles, Minor Threat, Void nebo Artificial Peace. Záhy po Flex Your Head vydal Jello Biafra se svým Alternative Tentacles soubor Not So Quiet on the Western Front. Vinylový totem kalifornské scény s typickým biafrovským kolážovitým obalem doprovázelo i první vydání undergroundového časopisu Maximum Rocknroll, který vychází dodnes.

Nemuselo však vždy jít nutně jen o geografickou spřízněnost jednotlivých kapel. Ve Špíně jsme se zaposlouchali i do nejlepších emo punkových výběrů. Ať už se jednalo o pro žánr naprosto kultovní vydavatelství Ebullition Records, jehož kompilace Give Me Back nesla zásadní politické a feministické poselství – v bookletu nahrávky, v podstatě fanzinu, jste se mohli dočíst spoustu informací v době, kdy ještě internet nefungoval jako dnes. Nezapomněli jsme ani na anarchistickou kompilačku More Than Music u francouzského vydavatelství Stonehenge. Ve Špíně ale nebudeme mluvit jenom o politice, dozvíte se, jaké kapely jsou nejlepší k poslechu při mytí nádobí nebo na které kompilačce se mohli potkat Elliot Smith a Men’s Recovery Project.

autoři: Petr Wagner , Miloš Hroch , Judita Císařová , Honza Šamánek
Spustit audio