Sundays on Clarendon Road a Ba:zel vychází z teček a linií
Dva z čerstvých domácích releasů spojuje fakt, že si ve svém názvu nesou odkaz na geometrický tvar. V zdánlivě banálním zjištění však můžeme najít zajímavý fakt – na české scéně frčí minimalismus.
Sundays on Clarendon Road – Pale Blue Dot
Nové EP pražských Sundays on Clarendon Road už prvním dojmem klame a svádí k chybným závěrům. Pale Blue Dot sice oplývá motivy vesmíru a s ním spojenou terminologií, dvojice Zbořil–Tůma na něm však žádné vzdálené světy neprozkoumává. Keplerův dalekohled naopak otočili směrem k sobě samým a rozhodli se pochopit fyzikální zákony vlastního duševního nitra.
S introvertní křehkostí zpívají o mapování nových světů a o čekání na to, co s sebou změna prostředí a noci i rána na nepoznaných místech přinesou. Metafory vybízí k asociacím spojeným s procesem vlastního dospívání a hledání identity uprostřed rozlehlých planin lidské společnosti. SOCR sami sebe pasují do role malé modré tečky ztracené v chaotickém a nekonečném vesmíru.
K zachování intimity přispívají i hudební aranže, které většinou stojí na kombinaci elektronických bicích, akustické kytary a ledově znějících syntezátorů. Všudypřítomný reverb a ozvěny rozšiřují okolní prostor a Pale Blue Dot zní jako nahrávka snímaná z povrchu ledové arktické kry. V songu Gravenhurst kapela připomene alternativní emo pop Death Cab For Cutie z legendární desky Transatlanticism. SOCR sice místy balancují na hranici emo klišovitosti, naštěstí však emoce podávají způsobem, který je spíše než citovým vydíráním uvěřitelnou zpovědí vašeho vrstevníka.
Pokud vás SOCR v průběhu Pale Blue Dot o své upřímnosti nepřesvědčili, závěrečný ambientní trumf Ivedonewrong, alespoň u mě samotného, rozhodl. Nostalgické volání do prázdna je zároveň volání k sobě samému, životní bilance a snad i smířlivé pochopení vlastních chyb. A kdo ví, možná i další malý krůček k pochopení toho velkého, soukromého vesmíru.
Hodnocení: 80 %
Ba:zel – Eye Draw(s) the Line
Duo Ewelina Aifen Chiu & Daniel Vlček vystupující pod názvem Ba:zel svůj debut údajně tvořilo původně jako hudební doprovod k jedné ze svých výstav. Oba primárně spíše malíři a tvůrci konceptuálního umění ale zjistili, že jejich audio tvorba klidně obstojí i jako samostatné album.
Deska Eyes Draw(s) the Line se na české scéně řadí do sféry, kde dříve působili Ecstasy of Saint Theresa nebo Table a kde dodnes fungují brněnští Fiordmoss. Chladně minimalistickou elektroniku doprovází křehký vokál, melancholické melodie podtrhují ambientní linky syntezátorů a naléhavé údery nepravidelných rytmů.
Celý release se dá rozdělit na dvě části. K té první patří songy, jejichž nosnou část tvoří až dekadentní pocit evokující piano, druhou zase tracky stojící na hře industriálních linek temných samplů. Právě v těchto polohách je duo důvěryhodné a výsledek působí jako konfrontace stínů a zvuků v atmosféře přítmí prázdné noční galerie nebo jako soundtrack k opuštěnému umění v prostorách muzea. Když se ale do popředí dostane místy až gotický klavír, vzniklý pocit naléhavosti a přehnaného romantismu kapelu tlačí k mírné monotónnosti a patosu.
I přesto, že se Ba:zel na Eyes Draw(s) the Line možná trochu nechali unést snahou působit na city, stvořili nahrávku, které bude atmosféra hudebních klubů slušet stejně dobře jako čtyři stěny galerijní expozice.
Hodnocení: 70 %
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.