Talkboxový kouzelník Redinho se na debutu doopravdy našel

10. říjen 2014

Skotský label Numbers patří spolu se spřízněným kolektivem LuckyMe k nejzřetelnějším důvodům, proč má Glasgow na dnešní klubové mapě takový zvuk. V současnosti je nejexponovanějším jménem značky bezesporu mysteriózní producent SOPHIE – tajnou zbraní Numbers je však již delší dobu nenápadný hudebník říkající si Redinho. Ten nyní vydává svůj dlouhohrající eponymní debut, který je rovněž vůbec prvním LP v katalogu labelu – a rozhodně stojí za pozorný poslech.

Zatímco zmíněný SOPHIE se pod křídly Numbers objevil s již celistvou a jednotící tvůrčí vizí, Redinhovo putování za nalezením svébytného zvuku a hlasu si vyžádalo dost času a několik menších žánrových veletočů. Tom Calvert, jak zní Redinhovo občanské jméno, se během dospívání mihnul v několika metalových kapelách, postupem času však začal stále víc a víc inklinovat k hip hopu. Skrze jeho bohatou zásobárnu samplů se pak dostal jak k novější elektronické hudbě, tak k funku, ve kterém evidentně rozpoznal svou krevní skupinu.

Hned jeho první beatové pokusy si našly v roce 2010 cestu na label Numbers v podobě EP Bare Blips, jehož zvuk zvící raných Night Slugs patří dodnes k tomu nejfuturističtějšímu, co se kdy na značce objevilo. Na následujícím EP Edge Off se ale Redinho stočil do vod oldskool elektra a vokodérových hrátek, aniž by však úplně opustil beatové experimenty. Tehdy se zdálo, že se od talentovaného tvůrce brzy nadějeme velkých věcí.

Dlouhé tři roky jsme se však nedočkali takřka ničeho – a kdyby se Redinho nakonec nevzdal svého vrozeného perfekcionismu, čekali bychom asi ještě teď. Což ale rozhodně neznamená, že by jeho eponymní albový debut působil odflákle. 15 skladeb čítající deska právem působí svou vrstevnatostí v éře uspěchaných klubových singlů a rychlokvaškových trendů jako svého druhu zjevení.

03224798.jpeg

Jejím jednotícím tématem je dle Redinhových slov počítačem procesovaný zpěv – a takřka v každé skladbě naleznete autotunem, vokodérem či Redinhovým trademarkovým talkboxem prohnaný a zefektovaný vokál, často ve funkci perkusí nebo dalšího nástroje. Neonový zvuk desky má ve svém rejstříku nejčerstvější klubové postupy i Daft Punk a Stevieho Wondera – a jeho devízou budiž, že i ve svém nejvíce retro rozpoložení nepůsobí se všemi svými čerstvými fintami ani trochu zpátečnicky.

Redinhova deska má ve své propracovanosti na muzikantské úrovni dost blízko k velkým funkovým albům minulých dekád. Redinhovi se ale při jeho hudebním hledání, na které zcela určitě odkazuje i singl Searching, podařilo kápnout na něco mnohem důležitějšího – na to, jak si vytvořit svůj vlastní charakteristický zvuk. Na svém albovém debutu ho totiž Redinho doopravdy našel.

Hodnocení: 80 %
Redinho – Redinho (Numbers, 2014)

Čtěte také

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.