Tvůj rap je Hurvínek styl. Kapitoly z dějin rapových válek

26. červenec 2017

Hip hop je kompetitivní sport. Patří k němu rivalita i poměřování sil, proto jsou jeho součástí i slovní přestřelky, kterými si rappeři vymezují svoje pozice a teritoria. Důležitá žánrová disciplína se zpoza oceánu dostala i do českého prostředí. Domácí scéna si za více než dvě dekády své existence zažila několik přestřelek, které vstoupily do historie. 

Pravidla beefu jsou stejná jako v klasickém boxu. Do protivníka se lze strefovat údery, než nepadne k zemi a není vyhlášen knock-out. Jen místo pěstí jsou tu rýmy ve skladbách, které si nepřátelé vzájemně posílají přes média nebo internet. O vítězi rozhoduje veřejnost, často ale teprve čas ukáže, kdo má ve skutečnosti právo zvednout ruce nad hlavu. Pět nejdůležitějších diss tracků dějin rapu v Čechách.

Peneři strýčka Homeboye – R.M.S. (1993)

Rok 1993 je bodem nula českého rapu. Před ním tu byly všechny možné fúze – Manželé, Piráti, J.A.R., ale teprve v tomto roce vzniká první čistý hip hop v Čechách. Mladičcí WWW sprejují v televizi v klipu Noční můra a Peneři strýčka Homeboye vydávají svoji první demokazetu Peneřina těžká dřina. A protože Orion má nastudovaný americký rap a ví, že správná rapová deska se neobejde bez útoku na konkurenci, slyšíme na nahrávce i track R.M.S., věnovaný skupině Rapmasters. Tehdy populární trio z Tábora prorazilo na začátku devadesátek s mixem rapu a kýčovitého eurodance a jejich klipy jako Praha plná keců nebo Si upad byly pro spoustu teenagerů vstupní drogou do hip hopu. Peneři strýčka Homeboye na to ale měli trochu jiný názor, podle nich rap patří na ulici, a ne do televize, a Orion zasazuje své konkurenci v R.M.S. smrtelnou verbální ránu. Slyší ji ale jen hrstka posluchačů, kteří se dostanou k pokoutně šířené demokazetě.

Ukázka z textu:
„Rapmasters s gumou nesouloží, protože sou to strašně tvrdý hoši. Jó, seženou prachy, z knížky asi vyberou, pak se koupí ňákej chlast a všichni se vožerou… Rapmasters, nemám vás rád, když vás vidím, chce se mi s**t.“

Odpověď:
Žádná. Rapmasters patrně o tracku vůbec nevěděli.


Chaozz – 1,2,3 (1996)

Chudáci Rapmasters, to si snad ani nezasloužili. V roce 1996 se do nich pustil i Chaozz, první domácí rapová kapela s výrazným komerčním úspěchem a smlouvou na velké značce. Deska ...a nastal Chaozz je s padesáti tisíci kopiemi dodnes nejprodávanější česká rapová deska, proslavila se hity jako Televize nebo Policijééé, ale celá začíná lekcí z dějin českého rapu. V 1,2,3 ji „přednáší“ Deph (později známý jako Kato z Prago Union). Složí poklonu Manželům, připomene J.A.R., pro Rapmaster ale moc vlídných slov nemá.

Ukázka z textu:
„Pak ještě J-Bell a jeho banda mysleli, že na pr**l sednu, nasadili tomu korunu skrz naskrz,
nevím sice proč, ale začli si říkat Rapmasters; je to vostuda rapu, vostuda města Tábora,
diskofilní ubožáci, namyšlený hovada.“

Odpověď:
Byla. Rapmasters se o ni pokusili o dva roky později trackem Pořádek do chaosu. „Už je to téměř jistý, že jistý pomatení cha-chaosisti tváří se, jako kdyby vymysleli rap, teď přišli voni a to je zlatej hřeb. V roce 96 objevit hip hop, s křížkem po funuse ronit slzy na hrob. Ty tvrdí hoši s mutujícími hlásky, rádi si hrajou na drsný pásky.“ Refrén je ale překvapivě smířlivý: „Tak se mějme se rádi, vždyť je u nás krásně, čágo belo šílenci, skládejme básně.“ Chaozz kontrovali v roce 1999 trackem Rány slovem („Nemehlo! Nemám z tebe srandu, je mi smutno. Vrať se k bagru, v muzice tě není nutno.“).

Vítěz:
Ví dneska někdo, kdo to jsou Rapmasters?

Supercrooo – Kéry 2 (Toxic Funk, 2004)

Děti, poslechněte si pohádku. V českém rapu na přelomu tisíciletí panoval klid a mír. Všichni se měli rádi, táhli za jeden provaz a pracovali společnými silami na slávě českého rapu. A pak přišli Supercrooo. Dva neotesaní drzouni Hack a Phat vletěli do českého rapu v roce 2004 deskou Toxic Funk. Nebrali si na ní žádné servítky, na desce to schytaly televizní celebrity, diss track konkurenci najdete až v skrytém tracku na konci desky. Útočí na něm na kapely, které ortodoxní fanoušci znali nejspíš z kompilací Lyrik Derby (2000, 2002), mapujících amatérské rapové pokusy.

Ukázka z textu:
„Severská dvojka vyrábí sojku, na majku předváděj gumu. Vyráběj humus, natáčej funus.
Špatnej wliw píšou text vo tom, jak chcíp pes v jejich městě, teď maj deprese. Defuckto samplujou jazz, běhaj po lese. My nesnesem teplej rap, to je zlej sen.“

Odpověď:
Byla-li nějaká, milosrdně ji odvál čas. Stejně jako kariéry kapel zmíněných v dissu.

Indy & Wich – Velrybí hovězí (2005)

Slova jako diss a beef před rokem 2005 znali jen znalci hip hopu, když se ale do sebe pustili v legendární slovní přestřelce Indy&Wich a Supercrooo, začal je používat kdekdo. Idealistický, hipísácký rap Andreho z Indy & Wich byl jasným terčem cynických drzounů ze Supercrooo a jejich válka předefinovala český rap. Všechno začal Hugo Toxxx v tracku Původ umění od Marpa, na což Indy & Wich reagovali dnes už klasickým trackem Velrybí hovězí a ten spustil stavidla. Byl to také moment, kdy se ukázalo, jak důležitý je internet – dissy si formace posílaly v podobě souborů MP3. Dodnes se nicméně spekuluje, že to celé byla jen důmyslná reklamní kampaň – oba projekty vydávaly na stejném labelu Maddrum.

Ukázka z textu:
„Seš Hurvínek, Mánička, Spejbl, marioneta, jsem Skupa, loutkoherec, můj život je půlka tvýho světa.“ „Seš sirka, ale chybí ti hlavička, seš taková rybička, taková genetická chybička.“ „Seš funky-freak, tvoje slova tlačej na můj hypotalamus, tvůj sonickospektrální rámus cení Nostradámus.“ „Jsem pesticid a vy dva jen otravnej moskyt, proto sem vám vlastně tuhle radu zdarma nejdřív poskyt.“

Odpověď:
Byla a ne jedna. Supercrooo kontrovali skvělou skladbou Tvůj styl je moskyt poskyt, poskyt. („Seš ten, kdo vyrábí folk, máš na svědomí hnilobnej zápach scény v týhle zemi.“ „Tvůj rap je servilní, slovní zásoba je debilní, gymnaziální styl, školní.“) Supercrooo se pak o ně otřeli v tracku Kariéra 13 („Seš Svěrák, bereš herák“) a Indy & Wich kontrovali v Myslíš na mě („Jdeš spát a myslíš na mě, ráno vstaneš a myslíš na mě, chodíš po městě a myslíš na mě, jsem velkej kyperskej brouk ve tvý hlavě.“)

Vítěz:
Ačkoliv Velrybí hovězí je dost možná nejlepší track v kariéře Indy & Wich a dá se říct, že v bitvě zvítězili, válku nakonec vyhráli Supercrooo. Hugo Toxxx a James Cole dodnes patří do špičky českého rapu, zatímco Andre se ze scény vytratil.

Hugo Toxxx – Nikdys nebyl (2017)

Po Supercrooo se urážky konkurence staly běžnou součástí rapu v češtině, špička domácí (tedy hlavně pražské) scény si ale žila v poklidném přátelství a vzájemném respektu. Dlužno dodat, že to kvalitě rapu v Čechách zrovna nepomáhá. Teprve letos v létě se začaly znovu hýbat ledy, když na povrch vypluly rozpory uvnitř nejdůležitější rapové crew Bigg Boss. Katarzí je track Nikdys nebyl od Hugo Toxxxe, v němž se strefuje do kariéry producenta Mikea Trafika z PSH. Toxxx před jeho vydáním opustil label Bigg Boss, který vlastní Trafikův parťák z PSH Vladimir 518, a na Instagramu zveřejnil sérii zesměšňujících obrázků.

Ukázka z textu:
„***d snaživej, blbej šprt prašivej. Chodíš do práce jak Kolben, dělat nejhorší beats.“
„Chce se mi blít, když mi pouštíš svý beats. Nedáš líp, chcíp si dávno.“

Odpověď:
Trafik není rapper, takže od něj těžko čekat reakci, maximálně tak post na Instagramu. Ale na jeho obranu se dost možná postaví jeho parťák z PSH Vladimir 518. S Toxxxem mimochodem natáčel – ale nikdy nedodělal – album, na Instagramu ho nazval „nulou“ a „slabochem“. Že bychom stáli na úsvitu českých diss tracků? Kéž by!

autor: Karel Veselý
Spustit audio