Utíkající čas i naděje. William Basinski vzdává hold Davidu Bowiemu
Americký avantgardní skladatel William Basinski se vrací s novým albem A Shadow In Time, které věnoval svému vzoru Davidu Bowiemu. Hlavní roli tu znovu hrají Basinského klíčová témata ztráty a neúprosnosti plynutí času.
Říká se, že William Basinski dokončil práci na svém opusu The Disintegration Loops (2002) v ranních hodinách dne, kdy došlo k útokům na Světové obchodní centrum. Zatímco se svými přáteli tyto nahrávky poslouchal na střeše svého apartmánu v newyorském Williamsburgu, za řekou East River se začala zvedat černá oblaka kouře. Basinského album je jedním ze symbolů jedenáctého září – postupný proces rozkladu, který na nahrávce postihuje letité páskové smyčky, se stal tíživou připomínkou této zkázy.
V těch nahrávkách je cosi niterně lidského, co k posluchači, který si přitom ani nemusí být vědom zmíněné souvislosti, promlouvá. Jde o hudbu, na níž se doslova podepsal čas – dvacet let staré magnetofonové pásky se Basinskému začaly rozpadat v okamžiku, kdy se je pokusil digitalizovat do svého archivu. Při jejich přehrání došlo k postupnému odloupávání magneticky aktivní vrstvy a umazávání zvukových částí, až se nakonec vytratil i ten poslední šum a praskot.
Hlavním nástrojem je tu čas a jeho neúprosnost. Stejně jako se ale s každým dalším opakováním proměňuje charakter zvukové smyčky, i člověk se mění. Ty pozvolna mizející zvuky nám vypráví o našem vlastním vytrácení se, které nás děsí svou nevyhnutelností. Jejich poslech nám pomáhá se s touto skutečností alespoň do nějaké míry vyrovnat a porozumět jí.
Americký skladatel využívá opakujících se zvukových úseků i na své nové desce A Shadow In Time. Skladba nazvaná For David Robert Jones, která je věnovaná Davidu Bowiemu, stojí na orchestrální smyčce, jež pochází ze stejného období jako materiál z Basinského nejslavnější desky. Po několika minutách se tu k ní ale neočekávaně a poměrně surově připojí disonantní zvuk saxofonu, který je zřetelným odkazem na Bowieho vlastní experimenty s tímto nástrojem (viz skladby Neukölln nebo Subterraneans z jeho „berlínského“ období).
Bolestný pocit ze ztráty snad u Basinského ještě nikdy nezněl tak bezvýchodně, jako když v poslední části skladby ty zmučené tóny převezmou hlavní roli a poté plíživě vyzní do ztracena. Americký skladatel vyrůstal v éře Ziggyho Stardusta a v době vydání Berlínské trilogie mu bylo kolem dvaceti. V 80. letech pak spolu se svou tehdejší kapelou The Rockats dokonce Bowiemu předskakoval a Basinski se mu pokusil podstrčit svou první kazetu Shortwavemusic (1982), na níž manipuloval s vrstvami rádiového muzaku. Nyní mu vzdává hold.
Dojem neodvratitelné zkázy je citelný také v titulním tracku alba, jenž tentokrát nespoléhá na opakující se loop. Basinski tady přes sebe vrství basové tóny, ambientní zvuky, které vycházejí z jeho více než tři desítky let starého analogového syntezátoru (Voyetra-8), a hlukové pasáže. Když se po čtvrt hodině přes jeho křehký drone, který se pohybuje bez zdání přesného cíle, přelije šum a pozvolna se vše ztiší, vypadá to, že jsme přece jen u konce. Poslední minuty, kdy se zničehonic zjeví těch několik úderů do klapek klavíru, ale ještě vydají za nádherné finále.
Nová deska byla avizována jako jakési requiem za Davida Bowieho. Můžeme ji tak jistě vnímat, Basinski tu ale vypráví komplexnější příběh o smutku, bezvýchodnosti, rezignaci, ale také síle naděje. Koukají tu na nás dvě tváře. Jedna má zmučenou grimasu, ta druhá naznačuje, že je tu přese všechno stále šance.
Hodnocení: 85 %
William Basinski – A Shadow In Time (Temporary Residence Limited, 2017)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.