Virtuální archa NON Records bojuje s pozůstatky kolonialismu

15. prosinec 2015

Zákon o území z roku 1950 by už v Jihoafrické republice neměl rozdělovat obyvatelstvo na černé a bílé. Přestože oficiálně přestal platit v 90. letech, politika apartheidu je zde stále přítomná. Jednou z těchto neblahých vzpomínek, v tomto případě hmotných, byla i socha britského kolonizátora Cecila Johna Rhodese. Ta donedávna stála v kampusu Univerzity Kapského Města. Organizovaný studentský protest ji ale z veřejného prostoru vytlačil. Účastnil se ho i vizuální umělec a producent Angel-Ho, spoluzakladatel virtuálního labelu NON Records.

Cílem uskupení je z elektronického undergroundu šířit sdílený odpor lidu africké diaspory proti všem formám útlaku, vykoupení zároveň hledají zase v kyberprostoru – a prvním výsledkem kolektivního úsilí je nedávno vydaná kompilace.

NON Records, kteří se představili i publiku na letošním ročníku polského festivalu Unsound, jsou podle oficiálního vyjádření suverénní stát se třemi autonomními teritorii. Hranice vytyčují adresáře na streamovacích platformách a signál přicházející ze serverů v Jihoafrické republice, Británii a USA. „Zvuk je univerzálním jazykem pro komunikaci mezi lidmi z odlišných kultur. Trauma, se kterým se vyrovnáváme, je společné,“ vysvětloval Angel-Ho v rozhovoru pro magazín The Fader. Ví, o čem mluví, sám pochází z oblasti, kde je 11 oficiálních jazyků. Tím sdíleným traumatem je odcizení vlastní identity bílými kolonizátory a uzákoněný rasismus, s nímž se umělci sdružení pod labelem v různých podobách setkávají.

Kromě Angela-Ho známého křiklavými oblečky, pod jehož letošním EP Ascensions se podepsal svými tekutými beaty i vyhledávaný venezuelský producent Arca, tuto virtuální kolonii obývá londýnská producentka – původem z Konga – známá jako Nkisi a taky Chino Amobi z amerického Richmondu. Ten ve své hudbě pálí explozivní samplovou municí vystříhanou z videoher. Elektronické mozaiky složené ze syntetických beatů, které jsou poslepované ze zvuků tříštícího se skla nebo psího štěkotu, pak občas protnou úryvky politických projevů.

Souborná nahrávka NON Records Compilation Worldwide vol. 1 toto území rozšiřuje o Egypt, Zimbabwe a další státy v Jižní Africe. Z větší části má kompilace být něčím jako přijímacím řízením o udělení azylu, proto tu najdeme úplně nová jména – třeba producenta vystupujícího jako Yves Tumor, jinak známého spoluprací s Mykki Blanco, nebo jihoafrické Rude Boyz. Jejich příspěvek – track Gqom Originators – odkazuje k místnímu hudebnímu stylu gqom. Jde o taneční hudbu, vlastní zdomácnělou verzi houseu se zlomenými beaty, vysokým tempem a rozstříhanými vokály, která rozhýbává africké kluby nebo tamní venkovní party.

Čtěte také

Agresivita a pouliční étos grimeu, dancehallové vokály, živelnost tribální hudby a temná strojovost té digitální – to vše se potkává v tvorbě Gaiky, dalšího z nových obyvatel kolonie NON Records. Tento umělec žijící v Brixtonu se ve své tvorbě, zachycené na debutové mixtape Machine, zajímá o to, jak dokumentovat kromě pouličních nepokojů i nerovnosti plynoucí z plošného zvyšování nájmů. To trápí taky Angela-Ho – řízená gentrifikace je podle něj dědictvím kolonialismu, u pomyslného kormidla totiž podle jeho slov stojí spíš bílá většina.

To je jeden z důvodů, proč se obyvatelé státu NON Records cítí všude tak trochu jako vetřelci. Přestože celá společnost výrazně pokročila a od prvotní zkušenosti svých předků je dělí stovky let, pořád se s ní v různých podobách setkávají. I kdybyste nesouhlasně kroutili hlavou, tohle je každodenní realita v očích elektronických producentů a vizuálních umělců spojených pod těmito třemi písmeny. Jde o hudbu lidu odstřiženého od svých kořenů, který už není vláčený na lodích po celém světě, ale žije v digitální době. NON Records si chtějí vytvořit vysněnou kolonii, tentokrát už v jedničkách a nulách. V širším kontextu současné elektronické hudby pak po boku producentů jako Arca, Lotic nebo Rabit v tomto světě dobrovolně přijímají roli vetřelců nebo vyměňují svá lidská těla za ta kybernetická a sní o spravedlivější budoucnosti. A už několikrát se potvrdilo, že i androidi mohou mít sny.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.