Život a smrt Pabla aneb Jak co nejlépe pokazit vydání desky

18. únor 2016

Proč poslední dobou muzikanti a labely selhávají při vydání desky? Už není způsob, jak to udělat správně. I vydat desku špatně ale může být umění.

Když Kanye West odprezentoval minulý čtvrtek svoje nové album The Life of Pablo na večírku v Madison Square Garden a v internetovém přenosu, zamířili samozřejmě jeho fanoušci na iTunes, Spotify a další místa, kde se dnes dá koupit nebo streamovat hudba. Jenže propagované album nikde nebylo. Jak se ukázalo, Kanye na něm ještě pořád pracoval a zveřejnil ho až o dva dny později na streamovací službě Tidal. I tady se ale dalo koupit jen jeden den, než se megalomanský rapper rozhodl, že ho znovu potřebuje předělat. The Life of Pablo tak možná bude první album, kvůli kterému budou muset novináři přepisovat své recenze. Když si k událostem připočtete zmatky kolem názvu desky i tracklistu, máme tady přímo ukázkový případ toho, jak nevydávat desku. Anebo to celé byl ve skutečnosti Kanyeho záměr?

Čtěte také

Poslední dobou se podobných nepovedených releasů událo hned několik. Nejsou to ani dva týdny, co služba Tidal – patrně omylem – zveřejnila předčasně nové album Rihanny ANTI v sekci stažení zdarma, a zpěvačka už to tak nechala. V minulých letech vydavatelské firmy zpackaly vydání desek rapperů Jay Zho (Magna Carta... Holy Grail) a Earla Sweatshirta (I Don’t Like Shit, I Don’t Go Outside) či Morrisseyho (World Peace Is None Of Your Business). A v dobré paměti je i rozpačitý start poslední desky U2, kterou našli uživatelé iTunes nahranou ve své kolekci, a spousta z nich z toho moc velkou radost neměla.

Proč se zpackané releasy poslední dobou tak hromadí? Tradiční a osvědčená strategie vydávání desek s přesně dávkovanými informacemi v médiích, singly a klipy je už dnes příliš drahá a hlavně v éře internetové komunikace prakticky nepoužitelná. Ano, pořád funguje u velkých interpretů, jako jsou Adele nebo Taylor Swift. Jenže takových hvězd, kvůli kterým se můžou média přetrhnout, je jen pár a zbytek muzikantů se přetahuje o pozornost médií a fanoušků. Někdy funguje klip, někdy musí stačit singl na SoundCloudu nebo video s textem písně. K dispozici jsou ale i strategie s armádou spamerů na diskusních fórech nebo třeba řízené prosáknutí desky na pirátské sítě. Zaručený způsob, jak správně vypustit projekt, už prostě není. Žádný div, že muzikanti a jejich týmy při vymýšlení originálních způsobů prostě někdy selžou.

03571092.jpeg

Pak jsou tu ale ještě případy typu Kanyeho Westa, kde možná půjde ještě o něco trochu jiného. Hvězdy jeho typu už nemají potřebu cupovat prodejní rekordy, toho si už užily v minulosti dost a teď je zajímá hlavně to, jak na sebe ještě přitáhnout pozornost. Aby prodaly lístky na turné, přivábily k sobě reklamní smlouvy anebo prostě jen daly světu vědět, že jsou ještě tady. Možná že právě to poslední byla motivace Kanyeho Westa, který o své nové desce The Life of Pablo otevřeně mluví jako o dílu hudebního génia. A k němu prostě patří i všemožné přešlapy a zmatky. Teď už je jen na fanoušcích, jak dlouho budou mít s údajným géniem trpělivost.

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.