Zmatená Sinéad O’Connor neví, co má dělat. Občas se ale trefí

22. srpen 2014

Kuvajtská producentka Fatima Al Qadiri otevřela svoji letošní konceptuální desku Asiatisch coververzí ikonické skladby Sinéad O’Connor Nothing Compares 2 U zpívanou nesmyslným jazykem připomínajícím čínštinu. Nebyla to náhodná volba – nic nevyvolá takový pocit nejistoty jako notoricky známá melodie přenesená do nečekaného kontextu. Sinéad O’Connor, která letos navazuje na dva roky staré album How About I Be Me (And You Be You)? deskou I’m Not Bossy, I’m The Boss, ale ve skutečnosti dělá sama se sebou totéž. Irská zpěvačka, která celou kariéru bojuje se svou temnou minulostí, jako by se cíleně snažila odcizit se nejenom sobě, ale především svých posluchačům.

Téhle strategii podřizuje všechno: na obalu aktuální nahrávky pózuje v koženém kompletu doplněném o černou paruku a nezbytnou kytaru a v rozhovorech zdůrazňuje, že se na nové desce snaží vzdát poctu tradičnímu chicagskému blues. Není to naštěstí tak úplně pravda, kdyby totiž celé album znělo jako kytarové odrhovačky Dense Water Deep Down, How Nice A Woman Can Be nebo Make A Fool Of Me All Night byla by celá kolekce téměř neposlouchatelná. Podobně nesmyslně jako snahy o bluesový zvuk vyznívá třeba i podivně křečovitá funková oslava Jamese Browna ve stejnojmenné skladbě.

I takhle zmatená a nekonzistentní deska ale musí zákonitě přinést světlejší momenty – k těm patří naléhavá píseň The Voice Of My Doctor, která si nezadá třeba se slavnou protiválečnou skladbou Bullet The Blue Sky od krajanů U2, a především skutečně hluboká balada 8 Good Reasons. Ta ve zkratce tematizuje všechno, s čím se Sinéad v současnosti potýká – uměleckou integritu, kterou ničí hudební průmysl, pocit vykořeněnosti ze současného světa a především touhu odejít z tohoto světa, kterou zpěvačka nakonec z lásky ke svým bližním nikdy nenaplní.

03190914.jpeg

Album jako celek zoufale nefunguje, a pokud člověk není zarytý fanoušek Sinéad, udělá nejlépe, když si desku minimálně o polovinu zkrátí. Na druhou stranu v takové podobě, v jaké album vyšlo, docela dobře odráží současnou situaci Sinéad – zpěvačka evidentně neví, co má se svou kariérou dělat, a její tvorba tak připomíná začátečnické pokusy, které většinou nevychází. Když už se ale trefí, člověk si to pamatuje dlouhou dobu.

Hodnocení: 60 %
Sinéad O’Connor – I'm Not Bossy, I'm The Boss (Nettwerk, 2014)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.