Kabinet na vlnách kovového podivna (I/V): 80. léta bez pozlátka

6. listopad 2013

V následujících pěti dílech Kabinetu Radia Wave se budeme věnovat metalu. Konkrétněji metalu experimentálnímu, avantgardnímu, progresivnímu, psychedelickému… nebo prostě a stručně jinému, podivnému. Toto podivno se v metalu začalo rodit na jedné straně s příchodem takzvaných extrémních žánrů (především death metalu a black metalu) a na straně druhé vlivem progresivního rocku. První kapely, které lze do této kategorie zařadit, se objevují v osmdesátých letech. A právě na ty se v úvodním díle našeho metalového cyklu zaměříme.

Progresivní kapela King Crimson nicméně s metalovým zvukem začala koketovat už výrazně dřív. Za jakýsi předvoj experimentálního metalu se dají považovat její alba Larks’ Tongues In Aspic (1973) a Red (1974). I když album Red ve své době nebylo ve své době úplně úspěšné, chápe se s odstupem času jako zcela zásadní. King Crimson jsou tady neúprosně tvrdí a zároveň sofistikovaní. A možná se dá říct, že právě to je typické pro všechnu hudbu, která nás v Kabinetu na vlnách kovového podivna čeká. Ještě na sklonku sedmdesátých let se dala dohromady kapela Saint Vitus z Los Angeles, která pod vlivem Black Sabbath a Black Flag stála na počátku doom metalu. Pomalé, těžkopádné rytmy, podladěné kytary, deprese.

V roce 1986 se frontmanem kapely stal Wino Weinreich z The Obsessed a v témže roce kapela vydala desku s výstižným názvem Born Too Late. Saint Vitus je kapela progresivní paradoxním způsobem - jako by se chtěla vracet k Black Sabbath a kořenům metalu, ale vzhledem k tomu, že už je pozdě, vytváří úplně nový zvuk.

Kanadští Voivod stáli na počátku experimentálního metalu a neúnavně se mu věnují dodnes. Jejich unikátní zvuk, kterým se hlásí k Black Sabbath, Judas Priest, Motörhead, ale zároveň také k Yes, Pink Floyd, Ramones a již zmiňovaným King Crimson, je staví do role jedné z kapel, které v osmdesátých letech pomáhaly určovat, co vlastně progresivní a/nebo experimentální metal je. K nesmrtelné klasice žánru patří především album Rrröööaaarrr z roku 1986, na kterém Voivod přecházejí z thrash metalového a skoro punkového zvuku předchozí desky War and Pain (1984) k ještě progresivnějšímu zvuku Killing Technology (1987). Další průkopnickou a těžko zařaditelnou kapelou jsou Celtic Frost ze Švýcarska. Na desce Into the Pandemonium (1987) se protíká black metal s prvky vážné hudby, industrialu nebo gotického rocku. Obal alba, který je výsekem ze Zahrady pozemských rozkoší Hieronyma Boscha, mnohé napovídá. Pro ty, kdo dávají přednost pomalejším tempům, máme ještě Melvins, kteří jako by na konci osmdesátých let napovídali, do čeho se budou o něco později pouštět Earth, Boris, Sunn O))) nebo kapely jako Bongzilla. Jejich druhé album Ozma vyšlo v roce 1989.

Méně známá, ale přesto velmi zajímavá progresivní kapela WatchTower z amerického Texasu vznikla už v roce 1982. Druhé album Control and Resistance vyšlo nicméně až v roce 1989. Je typické složitými skladbami plnými nečekaných zvratů. Britská kapela Godflesh zase přišla s osobitou fúzí metalu a temné industriální elektroniky. Inspirováni Brianem Enem, Swans, Leonardem Cohenem nebo (už zase) Black Sabbath, Godflesh uchopili temnotu ještě úplně jinak a kromě celých žánrů industriálního metalu a post-metalu je mezi své vzory počítají i kapely jako Metallica nebo Faith No More. Hrajeme z první dlouhohrající desky s názvem Streetcleaner, která vyšla v roce 1989. Byl by to zvláštní pořad o metalu, kdyby nepřišla řeč také na Skandinávii. Švédská kapela Candlemass, která se jako jedna z prvních řadí k takzvanému epickému doom metalu, vydala v roce 1986 album s názvem pompézním a sympaticky přihlouplým jako celý zvuk Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus. Osmdesátá léta jsou ve světě nekonvenčního metalu do značné míry závdavkem věcí, které měly přijít později. I tento díl Kabinetu Radia Wave naznačuje, jakými (a jak různými!) cestami se budeme v příštích metalových týdnech ubírat.

Playlist
King Crimson - Red (Red, 1974, Island)
Saint Vitus - Born Too Late (Born Too Late, 1986, SST)
Voivod - Build Your Weapons (Rrröööaaarrr, 1987, Noise)
Celtic Frost - Sorrows of the Moon (Into the Pandemonium, 1987, Noise)
Melvins - Vile (Ozma, 1989, Boner)
WatchTower - Fall of Reason (Control and Resistance, 1989, Noise)
Godflesh - Life Is Easy (Streetcleaner, 1989, Earache)
Candlemass - Solitude (Epicus Doomicus Metallicus, 1986, Black Dragon)

autoři: Petr Wagner , Jan Škrob
Spustit audio