Kabinet: Rok 2013 v remixech

3. říjen 2013

Rok 2013 sice ještě má tři měsíce před sebou, nicméně už na začátku podzimu je nabíledni, že několik remixů si štítek „must heard“ zaslouží bez mrknutí ucha. Co provedl Robert Lippok s Ludovicem Einaudim? Andy Stott s Trickym? A Daniel Lopatin s Trentem Reznorem? Desátý a poslední díl remixového Kabinetu se zaměří na letos vyšlé remixy, které by neměly uniknout pozornosti žádného správného remixofila.

První remix, který otevřel desátý a poslední remixový Kabinet, skladba Changes od Maly v epickém přepracování Jamese Blakea, sice oficiálně vyšel v letošním roce, nicméně na několika dubplatech rotoval už zhruba tři roky (mimo jiné ho v loňském roce zahrál samotný Mark Lawrence během svého březnového DJského setu v pražském klubu Cross). Originál pochází z roku 2007, kdy vyšel na dvanáctipalci společně s trackem Forgive. O pár let později ho z vlastního přičinění zremixoval James Blake, výsledek poslal Malovi s větou „I’ve just done a remix“ a tomu se verze „Harmonimix“ natolik zalíbila, že ji nechal vylisovat na několik dubplateů a následně začal hrát ve svých setech.

Všechny díly pořadu Kabinet najdete v Jukeboxu.

Až v květnu letošního roku byly vyslyšeny prosby všech, kteří se při basových poryvech V Blakeově verzi třásli blahem, a remix oficiálně vyšel na Malově labelu Deep Medi Musik coby jednostranný vinyl. I díky tomu zazněl na úvod desátého remixového Kabinetu věnovaného letos vyšlým remixům.

Rovněž na jednostranném vinylu vyšel i následující remix. Jedná se o Trickyho skladbu Valentine z letošní desky False Idols. Náležitě nekompromisně ji zohýbal Andy Stott a z triphopového, tribalem nasáklého downtempa se tak stala neprostupná ambientní stínohra s vyeskalovaným jukeovým závěrem, navíc oproti originálu obohacená o vokál Francescy Belmonte. Remix se objevil v září v katalogu label Studio !K7, kde vyšla i zmíněná Trickyho řadovka, a během dvou týdnů nasbíral na serveru youtube na remix solidních dvacet tisíc zhlédnutí.

Z poloviny září pocházel i další remix, který měl na svědomí Robert Lippok. Ten se společně s dalšími čtyřmi producenty pustil do přepracování skladeb z letošní desky In A Time Lapse italského skladatele Ludovica Einaudiho. Výsledek s prozaickým názvem In A Time Lapse: The Remixes obsahuje celkem sedm skladeb s remixy od Starkeyho, Dot Major nebo Phaeleha. Nejoriginálnější přepracování, které se nespokojilo s pouhým doplněním klavírní kompozice o beatový podklad, ale pochází právě od Roberta Lippoka. Ten si nápaditě a výrazně pohrál i se samotným zvukem klavíru a celkovou strukturou originální kompozice.

Vídeňské duo Tosca bylo zcela zaslouženě zastoupeno už v jednom z minulých dílů remixového Kabinetu v pozici remixovaného. Ostatně není divu, když téměř všechny řadové desky Ruperta Hubera a Richarda Dorfmeistera existují i v remixových verzích. Stejný úděl potkal, po půlroce od vydání, i aktuální nahrávku Odeon z letošního února, která se v srpnu dočkala své remixové podoby pod názvem Tlapa – The Odeon Remixes. O 11 povětšinou podařených přepracování se podělili mimo jiné AGF, Rodney Hunter, Rainer Trüby nebo již tradiční remixérské duo skladeb od Toscy Makossa & Megablast. Hned dvě verze písně Bonjour jsou na desce ke slyšení od Brendona Moellera, přičemž jednou se podepsal svým občanským jménem a podruhé aliasem Beat Pharmacy. A právě jeho „Escape“ remix pod hlavičkou zmíněného projektu uvozující celou nahrávku patří mezi ty nejlepší.

Pátý remix v pořadí sice oficiálně nevyšel na žádném fyzickém nosiči, nicméně své místo si v desátém Kabinetu rozhodně zasloužil. Na konci června na svůj soundcloud profil nahráli Nicolas Jaar a Dave Harrington, známí coby Darkside, kompletní přepracování letošního alba od Daft Punk přejmenované na Random Access Memories Memories pod vtipně upraveným názvem projektu Daftside. Mohutné reakce na sebe samozřejmě nenechaly dlouho čekat.

02271843.jpeg

Celá remixová deska se nese v odlehčeném duchu, kdy třeba remix skladby Lose Yourself To Dance má podobu dvouvteřinového výkřiku Pharrella Williamse, track Doin‘ It Right pod rukama Jaara a Harringtona zmutoval v luxusní kompilát současného houseu, jukeu a UK garage a skladba Within se zase proměnila ve dvojdílnou ambientně-klavírní cut-up verzi. Mezi nejpovedenější remixy se ale řadí skladba Instant Crush. Verze od Daftside se točí kolem skvělého zasmyčkování refrénu na pozadí houseového beatu a třešničkou na dortu pro znalé diskografie Daft Punk je pak v druhé půli remixu odkaz na jeden z prvních hitů francouzského dua Musique z poloviny devadesátých let.

Následující remix rotuje i v denním vysílání Radia Wave a zároveň se jedná o jméno, které se v žádném z předešlých dílů remixového Kabinetu ještě neobjevilo, i když by rozhodně mělo. Kieran Hebden aka Four Tet totiž rozhodně patří mezi ty nejzdatnější remixéry poslední dekády (za všechny se sluší zmínit povedenou dvojdiskovou kompilaci z roku 2006, kde na prvním disku figuruje Hebden coby remixér a na druhém jako remixovaný). Bezkonkurenčně nejlepším Hebdenovým remixem posledních měsíců je pak jeho přepracování písně Smalltalk v originále od „superprojektu“ Ultraísta z loňské debutové eponymní desky. V letošním roce se dočkala i své remixové podoby (a vyšla stejně jako originály u labelu Temporary Residence Limited) s verzemi od producentů Prefuse 73, FaltyDL, Matthew Herberta nebo kapely Zero 7. Nachází se na ní právě i remix od Four Teta, který se poprvé objevil (to ještě pouze na vinylu) v loňském roce u labelu Ghostly International.

I předposlední remix rotuje naším denním vysíláním a opět zcela zaslouženě. Figuruje v něm jeden z objevů letošní ostrovní scény – trio London Grammar a především neznámé seskupení Kids Of The Apocalypse coby tajemní remixéři. Z celkem poklidně tepající balady vzniknul díky skvěle vybraným pasážím zpěvu Hanny Reid zaloopovaných do masivního post-dubstepového beatového podloží a syntezátorových ploch euforický hymnus a z už beztak skvělého originálu se vyloupnul dost možná nejlepší remix letošního roku vůbec. Skladba Wasting My Young Years vyšla poprvé na singlu v červnu letošního roku právě i s remixem od Kids Of The Apocalypse a nyní už figuruje v originální verzi i na v listopadu vydané debutové desce If You Wait.

Posledním, osmým remixem s datem vydání v letošním roce, byla skladba Find My Way, v originále od Trenta Reznora a jeho domovské kapely Nine Inch Nails. Ta se letos po pěti letech vrátila s novým řadovým albem Hesitation Marks, které vyšlo na konci srpna včetně bonusového disku obsahujícího remixy písní Find My Way, All Time Low a While I’m Still Here. První zmiňovanou přepracoval hodně sváteční remixér Daniel Lopatin aka Oneohtrix Point Never, ale soudě podle výsledku by se možná měl zamyslet nad častějším remixováním. Jeho verze skladby Find My Way zbavená beatů a naopak obohacená o syntezátorové vyhrávky má totiž nesporné kvality na to, aby se o ní mluvilo i po roce 2013.

Playlist:Mala – Changes (James Blake Harmonimix)Tricky – Valentine (Andy Stott Remix)Ludovico Einaudi – Discovery At Night (Lippok Remix)Tosca – Bonjour (Beat Pharmacy Escape)Daftside – Instant CrushUltraísta – Smalltalk (Four Tet Remix)London Grammar – Wasting My Young Years (Kids Of The Apocalypse Remix)Nine Inch Nails – Find My Way (Oneohtrix Point Never Remix)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.