Cesta do lesa: Chvála myslivosti

4. říjen 2012

Ať už si o filmařském rukopisu Tomáše Vorla myslíte cokoli, Cesta z města byl ve své době cosi jako programový manifest romantických „útěkářů“ před tenaty stresující civilizace.

Poezie lesa, insitní zpívánky, prkenně deklamované výkřiky a postavy založené na principu bodré karikatury, to všechno stvořilo fenomén, který jedni hází do hlubokých kališť, druzí s jistou provinilostí pojídají jako příjemné komediální sedativum. Předchozí snímek se má k pokračování asi jako člověk, který právě z města utíká váben idylickou představou venkova, k člověku, který si už svůj kus „ráje“ na vesnici odžil. Ne že by zrovna ztratil iluze, ale přeci jen zakusil, že ne všechno je tak krásné a čisté, jak se mohlo původně zdát.

V něčem zůstává Vorel na svých. Pořád je tu lyrická chvála přírody, jakési pseudopohanské okouzlení lesními zátišími, elegancí zvěře a holotropními látkami, získávanými z lůna mechů a trav. Cesta do lesa opět rezignuje na tradiční rodinný model a zobrazuje velmi liberální domácnost, v níž žijí hrdinové prvního filmu – bývalý programátor Honza a bylinkářka Markéta. Jejich dospívající dcera Anyna je fundamentální verzí matky, vegetariánka, militantní odpůrkyně všeho, co se vzpírá přírodě.

02734188.jpeg

Zprvu se snad může zdát, že tahle rusovlasá bosorka bude „očima“ filmu – to znamená, že nám Vorel naservíruje agresivní ekologický manifest, v němž budou myslivci úchyláci, léčící si svou impotenci střelbou zvěře, trampové ožralí devianti a zemědělci przniči matky země. Ve skutečnosti se Cesta do lesa postupně přiklání k něčemu, co jsem pracovně nazval chválou uměřené myslivosti. Pokud jsou podle Anyny ženy od pradávna sběračkami hub, pak dle lesního adjunkta Ludvy jsou muži lovci – ekologický fundamentalismus se nakonec pohádkově spojí s lesním pragmatismem a ztratí otravné agitační hrany. Pravdu má tak starý známý kočí z Cesty z města, který příčinu hrdinčiny radikálnosti vidí v nedostatku sexu.

Cesta do lesa působí v něčem o poznání realističtěji než zpěvný a decentně melancholický předchůdce. Postavy skládají účty ze své odlišnosti – Honza je nucený vykonávat podřadná zaměstnání, Markétu kdosi udá za šíření omamných látek, soudní proces rodinu vyčlení a přivede na okraj bankrotu. Přitom se ale Vorlův snímek vyhýbá ublíženectví, není tu žlučovitá opozice zabedněných vesnických furiantů a nevinných přírodních bytostí. Velkou část filmu tvoří „běžný provoz“ vesnice, hádky o soukromém a státním, o dotacích, budoucnosti, zkrátka nijak „básnivá“ všednost. Na každý radikální výrok přiletí rychle ironický kontr, otupuje se tak vlezlá naléhavost a myšlenková jednoznačnost. Vyhraněné dobro a zlo tu zastupuje především opozice vesnice a běsného města, které se ze všech stran blíží.

Ubylo figurek a přibylo morálně rozeklaných postav, byť se stále pohybujeme ve vorlovském univerzu, které je v něčem až dětsky prosté a svéhlavě odtržené od reality. Oproti předchozímu městskému počinu Ulovit miliardáře tu chybí tupá agresivita a humpolácká zkratkovitost, oproti aktivistickému Skřítkovi zase Cesta do lesa vyznívá mnohem méně militantně, v některých ohledech je k tomuto postoji dokonce otevřeně ironická (zejména postavou Anyny, která pod vlivem okolností „dostává rozum“).

Vorel se vedle režie opět ujal kamery a znovu jde především o subtilní lyrické básnění, hledání pestrých lesních zátišíček a expresivních barev oblohy. I zde výrazového excentrismu ubylo, běží tu méně o vyhrocenou féeričnost a více o snahu zachytit živý prostor vsi a lesa. Výjimkou jsou některé digitální exempláře lesní zvěře, které vzbudí uštěpačné poznámky o tom, kterak je vlastně ona Vorlova příroda skrz naskrz propojená s městem a technologií. To je nicméně past, která tvoří součást hry na newageové hledání přirozenosti.

02734186.jpeg

Poselství Cesty do lesa je zhruba takové: přírodě blíž a nebojte se muchomůrek červených. Staří hrdinové utekli z města na vesnici, ale klid jim to nepřineslo. Mladí tedy utíkají ze vsi do lesa. Je to prostě romantické klišé o návratu k divoké přirozenosti par excellence, které ale ve fluidním a barevném světě houbového rauše vyznívá jako docela příjemná pohádka. Otázka ovšem zní, zda tuhle Vorlovu holotropní smaženici strávíte, nebo vyzvracíte…

Hodnocení: 65 %

Cesta do lesa
Tomáš Vorel, ČR, 2012, 110 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio