Chaos Magic. Autoři neologismu normcore přichází se zprávou o korporátním světě a magii

4. září 2015

Umělecký kolektiv K-Hole, jehož členové přišli s neologismem normcore a vydali několik částečně parodických zpráv o korporátních inspiracích světem umění, je momentálně aktivní na obou tematizovaných frontách. Členové newyorské skupiny sledují trendy pro MTV, Kickstarter nebo Coach a současně fungují společně dál jako umělecká skupina – nedávno vydali svoje páté pédéefko s titulem Zpráva o pochybnostech. Na pomoc si v něm berou Harryho Pottera – pod vlivem pocitu, který připomíná vběhnutí do slepé uličky, kolektiv utíká ke kouzlům a představuje koncept Chaos Magic.

Historie vzniku K-Hole téměř dokonale vystihuje dobu a náladu, ve které se po ekonomické krizi ocitli absolventi uměleckých škol ve velkých městech. Šestice umělců, kteří se živili prací pro reklamky nebo designováním webů, si začala všímat nových korporátních strategií připomínajících umělecké projekty. Chris Sherron z kolektivu, který v té době pracoval jako grafický designér, kdesi narazil na zprávu agentury předpovídající trendy, psanou stylizovaným přeintelektualizovaným jazykem uctívajícím dravý individualismus. Výsledkem tak byla jejich vlastní hra na agenturu předpovídající trendy a tři parodická pédéefka, která však obsahovala množství postřehů svědčících o tom, že nejenom umělce tlačí doba do transformace na multifunkčního kreativního manažera, ale i samotní manažeři pociťují nutkání postupovat jako umělci. Podle zpráv K-Hole se zdálo, že spotřební značky změnily realitu do té míry, že k jejímu popisu jsou potřeba teorie umění.

Čtvrté pédéefko s titulem Zpráva o svobodě udělalo z K-Hole kultovní záležitost. Prohlášení o konci generací, rozšiřování mladistvého způsobu uvažování a ústupu od hledání vlastní individuality se díky chytlavému neologismu normcore dostalo do New York Times nebo New York Magazine. Normcore se však ujal jen jako název módního trendu, přestože jde o sociologický postřeh platný zdaleka nejen pro styl: „Kdysi se lidé rodili do komunit a museli hledat svoji individualitu. Dnes se jako individuality rodí a musí hledat svoji komunitu,“ vysvětluje kolektiv proměnu chování a preferencí městských obyvatel, kteří tráví značnou část svého času online.

03464091.png

Byznys + umění

K-Hole svoje pédéefka chápali jako umělecký projekt, s úmyslem je zaměstnat jako skutečnou agenturu předpovídající trendy se ale brzy ozvali lidé ze společností Nike, Google, Samsung nebo North Face. Inspirovat novým trendem se nechaly oděvní značky jako Gap nebo Michael Kors. Už v roce 2014 proto K-Hole na Manhattanu otevřeli kancelář, ve které se věnují jak promýšlení náplně dalších zpráv, tak práci pro klienty, což je pro část publika pochopitelně kompromituje. Skupina však trvá na tom, že průzkum obou zájmových polí je součástí stejné mise. „K-Hole má za to, že jedno s druhým se nevylučuje,“ říká Emily Segal z kolektivu.

Čtěte také

Podstatou zpráv K-Hole je vždy satira amerického konzumerismu, stopy antisystémového vymezování bychom si ale museli domýšlet. Ve svých veřejných výstupech členové kolektivu uvádí, že jejich cílem je pouze formulace možných výkladů dnešní velkoměstské reality určované korporacemi. „Chceme v lidech probouzet pocit, že rozumí tomu, jak věci okolo nich fungují,“ říká Dena Yago. Podobně jako některé další dnešní umělecké kolektivy fascinované mocí nových médií budí i členové K-Hole dojem satiriků amerického kapitalismu přesvědčených o jeho nereformovatelnosti, které však zároveň excesivnost i pohodlnost konzumního světa viditelně baví.

Chaos Magic

Opulentně deziluzivní úvod nového reportu K-Hole budí dojem, že se kolektiv dal na esoteriku. „Mysleli jsme si, že se můžeme dostat až k jádru věci, k pravdě. Mysleli jsme, že nás naše analýzy obrní, připraví na jakékoliv nadcházející krize, ať už budou společenské, politické, ekologické, emocionální, jakékoliv. Pak ale začalo být jasné, že žádné takové bouře nepřijdou. Spíš přijdou rána, kdy se probudíme a na Antarktidě bude tepleji než v New Yorku. Taky nám došlo, že pravda nestačí, neudrží Zuccotti Park (místo demonstrací Ocuppy Wall Street) otevřený veřejnosti, nevysvětlí normcore a neudrží naše přátelství. Potřebovali jsme něco silnějšího. Potřebovali jsme kouzla.“

03464092.png

Poté ale překvapivě vykročí směrem ke starému známému analyzování reklamních strategií a předkládají tak mnohem konvenčnější epizodu své pdf série, než byla předchozí Zpráva o svobodě. K-Hole možná narazili na momentální strop své schopnosti dotýkat se skrze vtipné pozorování uměleckého a korporátního světa čehosi obecnějšího a dříve nepojmenovaného. Zpráva o pochybnostech, obsahující podkapitoly o „zaškrcené představivosti“ nebo Moudrém klobouku Harryho Pottera, je do určité míry stejně originální jako předchozí pédéefka, žádné velkolepé odkouzlení reklam se ale neodehraje. Snad proto, že po úvodu, ve kterém K-Hole mluví o implantování nových systémů myšlenek do mozků, čtenáře uvádí v očekávání něčeho většího, než je popis cíleného tajnůstkářství tvůrců reklam. Nejzajímavější jsou K-Hole tentokrát v momentech, kdy něco utrousí jakoby mimochodem, cestou, nebo při vysvětlování výchozí pozice, ze které Zpráva o pochybnostech vzešla. Zuccotti Park kouzla rozhodně otevřený neudrží.

Všechna pdf skupiny K-Hole najdete na webu khole.net

Čtěte také

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.