Dívenky a starci. Proč Hollywood nadržuje (starším) mužům

9. červen 2015

„Je to příběh o tom, že George Clooney radši padne střemhlav do vesmíru, než aby trávil čas se ženou svého věku,“ uvedla před rokem moderátorka a komička Tina Fey na předávání Zlatých globů film Gravitace, ve kterém se Sandra Bullock snaží zachránit po nehodě vesmírné lodě. Na zvyk Hollywoodu párovat ve filmech mužské herecké hvězdy se ženami mladšími o desítky let nedávno upozornila herečka Maggie Gyllenhall (Temný rytíř, The Honourable Woman). Producent připravovaného filmu ji odmítl zvážit jako adeptku pro roli – na to, aby si zahrála v romanci s pětapadesátiletým hercem, je (ve svých sedmatřiceti) prý moc stará.

Pygmalionské příběhové linky o stárnoucím morousovi, který se zamiluje do „okouzlující dívky“ (My Fair Lady, Lepší už to nebude, nespočet filmů a povídek Woodyho Allena), milionáře, kteří se zamilují do chudé ženy (Pretty Woman, 5O odstínů šedi), nebo akční hrdiny v běhu zachraňující mladé dívky (většina bondovek) Hollywood oživuje tak často, až se může zdát, že jde o archetypální příběhy, jejichž dominance musí být přirozená navěky. Důvod jejich oblíbenosti ale není tak mystický.

Velkou většinu filmových producentů tvoří muži, kteří jsou často sami konzervativní nebo alespoň vstřícní ke konzervativní části publika. Příkladem z poslední doby může být dvaasedmdesátiletý Ike Perlmutter z Marvelu, který v uniklých mailech zveřejněných po loňském hackerském útoku přesvědčuje producenty ze Sony, že točit filmy se ženskými hrdinkami nemá smysl, nebo producenti thrilleru Sicario, kteří původně tlačili na to, aby hlavní role Emily Blunt byla přepsána pro muže. Nevěřili, že by film v hlavní roli se ženou mohl být dost úspěšný.

Souvisí s tím i známý jev, který by se dal nazvat jako efekt Meryl Streep. „Je úžasné, že je v Hollywoodu tolik rolí starších žen pro Meryl Streep,“ říkávají v poslední době v různých variacích američtí komici a komičky v narážce na to, že kromě oblíbené ikony ženského herectví se starší ženy v hlavních rolích objevují jen zřídka. Starší muž je naproti tomu častým filmovým hrdinou. Pro herce stárnutí znamená jiné příležitosti, pro herečky však často konec kariéry. Pohled na starší ženy filmoví producenti ani média nepovažují za dost atraktivní, a přispívají tak k často popisovanému pocitu žen po padesátce, které si připadají neviditelné.

Sexismus ve filmovém průmyslu je poslední dobou stále oblíbenějším tématem amerických médií, herečky, režisérky a další tvůrkyně si pomalu zvykají nebát se na něj stěžovat. A tak Jennifer Garner mluví s novináři o tom, že jejího manžela (herce a režiséra Bena Afflecka) se nikdy neptají na to, jak se mu daří kloubit rodinný život a kariéru, zatímco ona na tuto otázku odpovídá v každém druhém interview. Scarlett Johansson si nedávno v dvojrozhovoru s Marcem Ruffalem vyměnila role, aby Ruffalo musel místo ní dostávat otázky na to, jaké šaty má na sobě a jakou značku šperků zvolil, a nechal se na červeném koberci dirigovat, co má vystavit nebo našpulit.

Guardian nedávno v reakci na rozhovor s Maggie Gyllenhaal uveřejnil výsledky výzkumu britského scenáristy a producenta Stephena Followse, který po analýze víc než čtyř set romantických filmů zjistil, že průměrný věkový rozdíl mezi filmovými partnery bývá 4 roky. Těm, kteří problém sexismu ve filmech zlehčují, se 4 roky mohou zdát jako malý rozdíl. Followsův výzkum však zároveň ukázal, že párování s mladšími ženami je nejčastější právě u nejznámějších filmových hvězd, a tedy v nejsledovanějších filmech.

03404387.jpeg

Robert Redford nebo Richard Gere bývali v průměru o 18 až 20 let starší než jejich filmové partnerky, Tom Cruise si ve svém posledním filmu Na hraně zítřka zahrál se zmiňovanou Emily Blunt, která je také o 20 let mladší. Po boku starších mužů se často ve filmech objevovaly Julia Roberts nebo Winona Ryder. A jen před několika dny uveřejnil web Vulture infografiku, která znázorňuje věk filmových partnerů současné nejpopulárnější trojice mladých amerických hereček – Jennifer Lawrence, Scarlett Johansson a Emmy Stone. „Emmě Stone je 26, ale během loňského roku se na plátně ocitla v romantických vztazích hned se dvěma impotentními čtyřicátníky, Jennifer Lawrence dali dvakrát dohromady s Bradleym Cooperem, který už mohl řídit, když se narodila,“ shrnuje Vulture.

03200705.png

Novou bondovku s tradičně starým hlavním hrdinou, kterého momentálně hraje sedmačtyřicetiletý Daniel Craig, nedávno média chválila za obsazení padesátileté Moniky Bellucci, producentským tým ale pro jistotu všechno pojistil i obsazením dalších dvou bondgirls Léy Seydoux a Stephanie Sigman, kterým ještě nebylo ani třicet. V českém prostředí loni roli stárnoucího macha dokonale naplnil Josef Klíma svým seriálem Reportérka, kde to všem nandává prošedivělý sympaťák po padesátce (Jiří Bartoška) a krásná elévka něco přes dvacet (Tereza Voříšková).

Stále častější a přesto pořád sporadické příležitosti, které se v porovnání s bílými muži dostávají hercům jiných ras nebo ženám (jiné role než manželky, přítelkyně, sexy kočičky nebo asistentky), část publika nevnímá jako reflexi postupného osvobozování všech, kdo nejsou bílí muži z té správné země. I mezi diváky a kritiky je mnoho tradicionalistů, kteří jsou přesvědčeni, že neobvyklé příběhové linky nebo role (Sherlock Holmes a doktorka Watsonová v seriálu Elementary nebo nedotažený feminismus v Šíleném Maxovi) jsou jen výstřední nápady, experimenty, popřípadě vycházení vstříc politické korektnosti. V České republice, kde problém zobrazování žen ve filmu není tak palčivý, jsou konzervativní reakce snadněji viditelné v případě filmů o Romech. Přesvědčení, že Cesta ven vyhrála Českého lva „jen proto, že je to romský film“, dalo najevo několik recenzentů nebo komentátorů.

02327408.png

Nezbývá než se chlácholit tím, že věci se mění pomalu, ale někdy alespoň trochu ano. Kdo by byl řekl, že v letošním dost možná nejúspěšnějším letním macho blockbusteru bude líp než Šílený Max střílet žena s bionickou rukou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.