Film Saulův syn: Lidský příběh na pozadí děsu Osvětimi

12. říjen 2015

Strhující debut maďarského režiséra Lászla Nemese sleduje živé mrtvé: členy Sonderkommanda. Muže oddělené od ostatních spoluvězňů, odbavující smrtící mašinerii, která za pár měsíců nevyhnutelně pohltí i je samotné. „My jsme si to téma nevybrali, to téma si vybralo nás,“ říká francouzská spisovatelka a scenáristka Clara Royer.

„V roce 2005 našel László ve francouzském knihkupectví knihu Voices Under Ashes – Hlasy pod popelem. Je to sbírka textů, které napsali členové Sonderkommanda cementem a zakopali je do země kolem krematorií. Po válce se našly a podle našeho názoru jich bylo objeveno maximálně 10 procent.“ Součástí knihy byly i 4 fotografie, které pořídili právě členové Sonderkommanda. Jejich svědectví se Lászla Nemese hluboce dotklo a rozhodl se o nich natočit film. „Po pěti letech přemýšlení za mnou přišel s hlavní zápletkou: příběhem muže, který mezi zplynovanými těly pozná svého syna a chce ho pohřbít. Tímhle univerzálním lidským tématem mě okamžitě získal na svou stranu.“

Po celou dobu je kamera (Mátyás Erdély) zblízka zaostřená na hlavního hrdinu. Zplynovaná těla, odstřelování lidí do jam a další hrůzy koncentráku vidíme jako děsivé rozmlžené pozadí ústředního příběhu: „Vizuální koncepci jsme měli už předtím, než jsme napsali první slovo scénáře. V roce 2007 László natočil krátký film, ve kterém zkoumal možnosti komunikace s divákem prostřednictvím blízkého záběru. Na tomto základě jsme pak psali scénář. Chtěli jsme být maximálně úsporní, oprostit se od obvyklých kódů filmů o holocaustu a zabývat se jen jedním úhlem pohledu. Zprostředkovat jeden příběh hlavní postavy, jejího vnímání a chování.“

Čtěte také

Film má ambici změnit filmovou tradici vyprávění o holocaustu. „Nejde o příběh výjimečného hrdiny, který přežije. Je o těch, kteří zemřeli.“ Navíc není o běžných vězních, ale o členech Sonderkommanda, kteří likvidaci svých spoluvězňů fyzicky asistovali – mimo jiné odváděli lidi do komor, dopravovali jejich mrtvá těla k pecím a rozptylovali jejich prach po okolí.

Film Saulův syn získal na festivalu v Cannes cenu Grand Prix. V českých a slovenských kinech ho tento měsíc premiérově uvedla výběrová přehlídka snímků z top světových festivalů v Cannes, Berlíně a Benátkách Be2Can.

Téma Sonderkommand bylo dlouhou dobu tabu, což se díky práci historiků v posledních dvaceti letech mění. „Lidé je dříve považovali za kolaboranty, což je příšerné, protože neměli na výběr. Každé 4 měsíce je také všechny zabili. Ti lidé museli úplně vypnout své emoce, svou lidskost a stali se z nich svým způsobem roboti.“

Sehnat finance na film s tímto tématem ale nebylo vůbec jednoduché. Francouzská strana, pro kterou byl originálně napsaný, se k financování filmu neodhodlala. Podporu film nakonec získal v Maďarsku. „Oba s Lászlem sdílíme názor, že tvář Evropy se ve 40. letech zásadně změnila a dodnes čelíme následkům toho, co se tehdy stalo. Jsem také přesvědčená, že holocaust není uzavřená kapitola a pro lepší budoucnost Evropy je zásadní dobře pochopit, co se tehdy stalo.“ V českých kinech k tomu budeme mít příležitost od února příštího roku, kdy by měl jít do běžné distribuce.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.