Hledá se nový děkan FAMU. Kandidáti na veřejné prezentaci neoslnili

5. únor 2016

Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze žije volbou nového děkana. V úterý se na Nové scéně Národního divadla konala veřejná prezentace pěti kandidátů. Na pódiu mohl každý z nich využít patnáct minut k představení svého projektu, následovalo patnáctiminutové „grilování od publika“. V počtu nominujících hrají „přetahovanou“ dva nejmladší kandidáti, a to pedagog oboru produkce Jiří Vlach a ředitel jihlavského dokumentárního festivalu Marek Hovorka.

Společným tématem bylo „propojování kateder“, velkým nedostatkem většiny kandidátů se ukázala až tristní neznalost současné tvorby nejzásadnější tuzemské vysoké školy audiovizuálního umění.

Zdeněk Holý: Méně sexismu a víc knih

Jako první dostal prostor Zdeněk Holý. „Přinesl bych FAMU moji zkušenost, protože jsem v životě dělal spoustu různých funkcí a všechny se týkaly filmu. Byl jsem šéfredaktorem časopisu Cinepur, byl jsem ředitel nakladatelství AMU, takže vím, jak funguje. Jsem producent, ale zároveň píšu scénáře, vymýšlím náměty. Dokážu skloubit všechny tyto profese v jedno a dokážu ve všech ohledech tu školu dobře řídit,“ řekl na dotaz, co by jako děkan přinesl FAMU nového, tedy společnou otázku Radia Wave pro všechny kandidáty. Holý je podle životopisu zveřejněného v projektu také autor scénáře Lesní vrah, který letos začne natáčet režisér Radim Špaček. Tvořit přestat nechce ani po případném zvolení. „Pedagogové, kteří netvoří, mi jsou podezřelí,“ řekl.

Čtěte také

To, že je pro Holého nejdůležitějším médiem papír, potvrdil i přímo na pódiu. Rozhodl se neimprovizovat, nepřipravil si powerpointovou prezentaci projektu, ale místo toho si jako jediný napsal projev, který z něj přečetl. Z podstaty takového vystoupení tak byly opravdu poutavým momentem této půlhodiny až otázky a odpovědi. Například Martina Malinová, která se představila jako feministka, se ptala na to, jakým způsobem by Holý řešil sexismus na FAMU, o kterém se zmiňoval i v koncepci. „Začíná to už na přijímačkách různými sexistickými poznámkami. Můžu to vyřešit třeba tak, že na problémových katedrách, které teď nechci jmenovat, budu osobně. Ale hlavní je změnit zavedené vzory,“ odpověděl.

Zajímavé je, že v týmu, se kterým chce dvaačtyřicetiletý Holý případně spolupracovat, jsou samé ženy, které by se tak po dlouhé době dostaly do vedení FAMU. Holý jmenoval například režisérku, filmovou kritičku a kurátorku Andreu Slovákovou, tu vidí jako proděkanku pro vědu a výzkum, na místo proděkanky pro zahraniční vztahy má hned tři možné kandidátky.

TEDtalk Marka Hovorky: Vzletná vize a kontakty

Styl prezentace ředitele Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava Marka Hovorky byl úplně opačný. Na pódiu působil nejpřirozeněji a projevil také největší cit pro umělecký projev i ego, o kterém se také jako jediný nezapomněl zmínit. Prezentaci přiznaně pojal jako formát TEDtalk, tedy projev, který má za cíl kromě předání informace i inspirovat. Místo textu na projektoru promítal ikonické obrázky z filmů jako Bílý balónek, Ztraceno v překladu nebo Život je zázrak, ke kterým jako k metaforám vázal konkrétní body svého programu. Katedry rozdělil na „kreativní“ a „nekreativní“, což popudilo některé absolventy a studenty produkce.

„Svoji vizi jsem se snažil shrnout do několika základních slov a těmi jsou Propojení, současnost, profesionalita. Propojení myslím v rámci školy, protože to prostředí, i jak ukázala ta dnešní diskuze, je zbytečně napnuté tam, kde by být nemuselo, to znamená mimo diskuze o umění. Současnost – na FAMU chybí větší péče o současný film, současné dokumenty, televizní produkci, současný animovaný i experimentální film. A profesionalita – je potřeba dbát i na to, aby studenti měli už během studia kontakt se světem po škole. Dnes spousta talentovaných tvůrců buď nedostuduje, nebo když dostudují, tak nezvládnou přechod do tzv. reálného světa,“ řekl Radiu Wave.

Bývalý rektor AMU a současný člen Akademického senátu FAMU Ivo Mathé si vyžádal prostor pro dotaz i přes skandování publika, že vytyčený čas uplynul. Zeptal se na vědecko-výzkumný potenciál FAMU, který Hovorkovi jako jedinému kandidátovi v projektu chybí. Hovorka úplně nepřesvědčil svou odpovědí: pro tuto agendu by vyčlenil člověka na půl úvazek. „Přicházím FAMU nabídnout všechny svoje znalosti a kontakty,“ zdůraznil svou nejsilnější stránku na konci prezentace. Hovorka chce přivést na FAMU i nové lidi do vedení školy, například filmového kritika Kamila Filu, který je spoluautorem projektu. Projev měl občas defenzivní tón. Hovorka například dementoval informace „ze zákulisí“, že chce pedagogický tým úplně obměnit, nebo že je někým nastrčen.

03563642.jpeg

Konstantní Ladislav Šerý: Nezměním nic!

Proděkan FAMU Ladislav Šerý hned na začátku řekl, že škola funguje, a proto velké změny nechystá. Diváci jeho prezentace se dozvěděli, že granty má v malíku, a na otázku Radia Wave, co nového by Filmové a televizní fakultě přinesl, odpověděl: „Nic. Chci, aby ty věci fungovaly v nějakém racionálním, efektivnějším a upřímnějším módu než předtím.“ Šerý by si přál založit mezinárodní oddělení, které je na jiných školách naprosto běžné. Chce předělat FAMU International, kterou označil jako neprůhlednou. Následovala otázka z publika, jak je možné, že do ní nepronikl za deset let ve funkci proděkana pro mezinárodní vztahy.

Jako děkan by se také zasazoval například o vyšší kreditové ohodnocení. „Studenti dnes většinou i pracují, takže to máte osm hodin práce, osm hodin školy a osm hodin spánku. To je něco, co bychom mohli změnit.“ Šerý se také postaral o jeden z nejtrapnějších okamžiků téměř tříhodinové prezentace kandidátů. Nedokázal vyjmenovat ani jeden bakalářský hraný film. „Pěkná otázka, bakalářské filmy… Nezlobte se, ale teď si na žádný nevzpomenu.“ Studenti mu dali ještě šanci s nějakým magisterským, kde se chytil s Cestou do Říma. „Je v takové buňuelovské tradici, ale nenaplnil ideový obsah filmu,“ konstatoval.

Martin Vadas: FAMU jako magický zázrak bez „mesidže“

„Doufám, že bych přivedl rozvahu. Jak jsem napsal do koncepce – je zde spousta zajímavých individualit, ale není, chybí celostní pohled na otázku kinematografie, který by je stmeloval. Tato škola se rozplizla do malých skupinek, což není zdravá míra konkurence. Jde o to, jestli škola přežije, a také, jestli bude mít kinematografie diváky. A pokud si diváky otráví, tak je mít nebude,“ odpověděl Radiu Wave Martin Vadas, kameraman a režisér, který jak sám řekl, na FAMU delší dobu nepůsobí, a proto se nyní příliš v záležitostech školy neorientuje.

via GIPHY

„Já jsem se na to ptal a současné filmové technologie se prý na FAMU používají,“ odpověděl například na jednu otázku. Přál by si větší individualizaci studia FAMU a zároveň je toho názoru, že předčasná profesionalizace studentů není dobrá pro ně jako tvůrce ani pro diváky. Martin Vadas zavzpomínal i na Otakara Vávru, analogové filmové technologie a zkonstatoval, že víc nespecifikovaná tvorba FAMU, kterou zhlédl na internetu, nemá žádnou „mesidž“.

Jiří Vlach: FAMU mám rád!

Nejmladší kandidát na děkana FAMU Jiří Vlach má největší podporu nominujících – postavilo se za něj celkem devět pedagogů. Jeho prezentace, která byla tím pádem velmi očekáváná, sice nakonec sklidila největší kritiku, na druhou stranu byla i zajímavým zpestřením na závěr skoro tři hodiny trvajícího pléna. V komentářích na sociálních sítích lidé označili jeho vystoupení mimo jiné za „stand up comedy pro televizi Barrandov“ nebo „prodejní akce hrnců pro důchodce“.

„Já bych rád FAMU otevřel 21. století. Myslím, že škola by měla následovat nové trendy, a to jak v technologiích, tak ve spolupráci studentů. Rád bych zavedl online prostředí, kde by víc studenti spolupracovali. Také bych chtěl vytvořit větší dialog mezi katedrami, aby to fungovalo jako ve filmovém štábu,“ řekl Radiu Wave na otázku, co nového by FAMU s ním v čele získala. Největším problémem jeho vystoupení byl nedostatek přesvědčivé souvislosti mezi jeho argumenty a jejich faktickým přínosem škole. Vlach bezesporu nadšeně sleduje novinky v audiovizi, na pódiu dokonce stihl zapřemýšlet nad tím, jak úspěch Netflixu zabil jeho představu o dominanci krátkého audiovizuálního obsahu na internetu (jako příklad uvedl kreslený seriál Happy Tree Friends), ale jeden celý slide v jeho powerpointové prezentaci také zabíral výčet filmů (včetně fotografií), na kterých spolupracoval s režisérem Františkem Vláčilem v minulém století jeho otec.

via GIPHY

Vlach také vypadal překvapeně, když na jeho dotaz, kdo zná filmové periodikum Variety, reagoval skoro celý sál zvednutou rukou. O slovo se během diskuze přihlásila i dokumentaristka Erika Hníková. „U všech ostatních kandidátů chápu, proč se chtějí stát děkanem, u vás tomu nerozumím. Je vám 32 let. Připadá mi, že máte takové řádově byrokratické myšlení. Mám z toho takový pocit, že vás někdo přesvědčil, abyste kandidoval,“ řekla do mikrofonu. „To si myslím, že to zase ne,“ odpověděl Vlach s tím, že má FAMU rád.

Režisér a pedagog na katedře režie Petr Marek zorganizoval neoficiální internetové hlasování pro studenty a absolventy, v němž k pátku 5. 2. vítězí Marek Hovorka, na posledním místě se nachází Jiří Vlach. Kdo nahradí ve funkci děkana po osmi letech Pavla Jecha, rozhodne devítičlenný Akademický senát FAMU v pondělí 8. února.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.