Incal: Jak Hloupý Honza ke krystalu přišel

19. květen 2011

Českým čtenářům komiksů se péčí nakladatelství CREW dostává do rukou další světově důležitá kniha tohoto žánru. V řadě Mistrovská díla evropského komiksu vyšla česká verze osmdesátkové klasiky Incal autorské dvojice Alejandro Jodorowsky a Moebius. Monumentální soubor zahrnuje šest původně samostatných sešitů.

Odvyprávět ve stručnosti mnohovrstevnatý příběh víc než třísetstránkového komiksu, který je navíc plný dějových a stylových zvratů, je v podstatě nemožné. Incal začíná scénou jako z klasické hard-boiled detektivky, ovšem odehrávající se v kulisách podobných těm z Pátého elementu. Hlavním hrdinou je soukromé očko John Difool (něco jako Hloupý Honza), průměrně průměrný občan galaxie a detektiv třídy R, který si po těžké práci rád dopřeje doušek whisky, pár prásků lehké drogy SPV a společnost robotické prostitutky. Záhy se ale před námi rozvine epicky mohutný příběh, v němž je Difoolovi přisouzena role toho, kdo za pomoci dvou tajemných krystalů - Incalu světla a Incalu temnoty - může, respektive musí jako jediný zachránit galaxii před záhubou.

Od detektivního startu se příběh hladce přesune do sci-fi polohy, ve které se dotkne snad všech známých artefaktů žánru. Vesmírná opera se svými bizarními vnějšími i vnitřními světy, akčními honičkami a bitkami mezi plejádou nejrůznějších forem života ubíhá v závratném tempu, Difool a šestice jeho společníků (mezi nimiž nechybí třeba mluvící betonový racek) jsou neustále stavěni před nové a nové nesnáze na své pouti, o které ještě netuší, kam povede. Právě v této střední části komiksu trochu hrozí nebezpečí dějových zvratů chrlených ad hoc tak, že místy můžou působit až nezáměrně komicky. Je to ale otázka vkusu, záleží na vás, jestli vám vadí, když kuře v kreslené pohádce najednou vytáhne dělo, které ukrývalo v kapse. Zhruba od poloviny pak příběh nabírá čím dál mystičtější směr. Sci-fi prvek mírně ustupuje do pozadí a my sledujeme v podstatě odvěký střet dobra a zla. Ve strhujícím a výtvarně skvěle komponovaném finále nakonec Difool stane tváří v tvář samotnému stvořiteli vesmíru.

02338784.jpeg

Zmíněná symbolika a mysticismus jsou charakteristickými rysy práce Alejandra Jodorowského, který je autorem scénáře k Incalu. Tento chilský spisovatel a filmař se slovanskými kořeny do svého eposu zakomponoval četné filozofické narážky, odkazy na tarotovou symboliku, jungovskou psychologii a množství dalších aluzí. Podobně opulentní je fantastická výtvarná podoba, kterou dal Incalu francouzský kreslíř Moebius (vl. jm. Jean Giraud). I ten má prostor ke střídání různých stylů - českého čtenáře musí občas nutně napadnout, jak výrazně inspiroval Káju Saudka, jiné scény zase silně evokují ábíčkovskou Vzpouru mozků. Dokonce i samotné hlavní postavy v průběhu knihy mírně mění vizáž, ale to se dá přičíst dlouhé době (1981-1989), po kterou komiks vznikal.

Na závěr chci pochválit české vydavatele. V rozsáhlé knize s restaurovaným původním koloringem je snad jediná větší chyba - evidentně prohozené texty v bublinách na straně 190. Celkově jde o vydařený ediční počin a knihu, kterou by měl mít v poličce každý komiksový freak.

autor: Robert Candra
Spustit audio