Jak zvuky mění naše životy? Podcast Ways Of Hearing odhaluje podstatu poslechu

22. srpen 2017

Jaké změny v tvůrčím procesu hudebníků přineslo to, když se začalo ve studiu nahrávat digitálně? Kam zmizel magický moment, kdy muzikanti sdílejí společný zážitek z natáčení a jejich hudba už nejde zpětně změnit? Umíme se v digitální době ještě vůbec soustředit na hudbu a jak vnímáme čas, prostor nebo lásku? Tyhle otázky si ve svém novém podcastu Ways Of Hearing klade bývalý člen americký indierockové kapely Galaxie 500 Damon Krukowski. Jeho aktuální šestidílná série, která vychází z knihy The New Analog: Listening and Reconnecting in a Digital World, má změnit způsob, jakým posloucháme hudbu a jak vnímáme celý svět.

Jakoby to byla hudba přímo určená pro nekonečné rozpálené dálnice. Bostonské kapele Galaxie 500 se na přelomu osmdesátých a devadesátých let podařilo pomocí pomalu odtikávajících bicích, minimalistických zašpiněných kytar a obnaženého vokálu zachytit melancholii každodenního života ve Spojených státech. Při poslechu desek jako On Fire nebo Today se noční benzínové stanice mění ve svítící majáky a kilometry na tachometru nepřibývají, ani neubývají. Málokdo dokázal přetavit pocit z dlouhé cesty do hudby tak jako Dean Wareham, Naomi Yang a Damon Krukowski. A právě poslední jmenovaný zásadní témata kapely o času a prostoru rozvíjí i víc než dvacet let po založení skupiny. Jenom zvolil jinou formu a tou jsou dvacetiminutové podcasty.

Zásadní motivací k produkci podcastu, kterým předcházelo vydání knihy, bylo uvědomění si role zvuku v dnešní společnosti. Lidé se uzavírají do vlastních sluchátkových světů podobně, jako se v sedmdesátých letech nechávali pohltit jasem televizních obrazovek. Teoretici v čele s Britem Johnem Bergerem na nástup hypervizuální kultury plné obrazové zahlcenosti a reklamy okamžitě reagovali, zmíněný kritik umění konkrétně přelomovou knihou Způsoby vidění. Proč se ale nikdo neptá na zvuk? A jak přítomnost nevyčerpatelných zvukových knihoven v telefonech, které nosíme v našich kapsách, ovlivňuje naše chování?

Krukowski se inspiruje Bergerem hlavně tím, jak srozumitelně předkládá velká témata. Jeho cílem je spíš prostřednictvím produkovaných podcastů plných hostů, detailního vyprávění, hudebních ukázek nebo terénních nahrávek inspirovat posluchače k přemýšlení o změnách, které jsme možná vůbec nepostřehli. Do první epizody nazvané Time si přizval producenta a rappera Ali Shaheeda Muhammada z legendárních A Tribe Called Quest nebo rádiového moderátora baseballových Boston Red Sox. Upozorňuje tu na první gramofony, které kvůlli nedokonalé analogové technologii nikdy nepřehrávaly desky konstantní rychlostí – ta postupem času začala kolísat. Kontrolované změny rychlosti přehrávání desek pak hrály zásadní roli při vynálezu samplingu v osmdesátých letech, kdy bylo přímo nezbytné měnit tempo nahrávek tak, aby k sobě pasovaly.

Drobné nepřesnosti ale v analogové době nevznikaly jenom při přehrávání, ale rovnou při natáčení. Krukowski, jako bubeník Galaxie 500, to ostatně moc dobře věděl – jeho skupina při refrénech samovolně zrychlovala. V nástupem drum machines v osmdesátých letech i tenhle moment vymizel. Podobně zásadní moment nastal v roce 2009, kdy americké televize přestaly vysílat analogově a přestoupily na digitál. Společný jásot vycházející z oken všech domácností během zápasů domácích Red Sox už od té doby nikdo neslyšel – signál totiž ke všem přicházel v trochu jiný okamžik a sdílený zážitek tak byl narušen.

Podobných postřehů najdeme v podcastové sérii Ways Of Hearing desítky. Druhá epizoda Space vypráví o tom, jak cestující v japonském metru předstírají spánek, aby se vyhnuli očnímu kontaktu. Nepoužíváme ale náhodou my všichni sluchátka k tomu, abychom se vyhnuli ušnímu kontaktu? A nepomáhají digitální technologie něčemu, co Krukowski nazývá privatizací veřejného prostoru, tedy uzavírání se do vlastních světů? Zatím poslední dostupná epizoda podcastu, tedy Love, je asi nejambicioznější. Krukowski se zamýšlí nad tím, jak odlišně zní hlas milované osoby v okamžiku, kdy jej vnímáme zdigitalizovaný a proč nám vlastně zvuk hlasu blízkého člověka zní tak intimně.

Čtěte také

Podcastová série Ways Of Hearing je zatím posledním přírůstkem do velké podcastové rodiny sdružené v platformě Radiotopia, kterou můžeme bez přehánění považovat za klíčový rozcestník v chaotickém světě podcastů rozstroušených po celé síti. Radiotopia zašťiťuje oceňovaný podcast o lásce a vztazích The Heart od Kaitlin Prest, ambiciozní architektonický a designový podcast 99 % Invisible nebo storytellingovou show o americké minulosti The Memory Palace. Pokud je vůbec možné zorientovat se v neustále se měnícím a vyvíjejícím světě rádiových pořadů a podcastů, je nutné začít právě tady. Radiotopia, nově tedy společně s podcastem Ways Of Hearing, je ukazatelem do mediální i umělecké zvukové budoucnosti.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.