Lázeňský šmrnc 1: Být psem, být bohem

6. červenec 2014

Zdá se, že loňský nečekaně silný start karlovarského festivalu se pro nás stává příjemnou tradicí. Ve stavu (u nás velmi relativní) čerstvosti jsme si s věčně nenadlábnutým Vítkem na úvod naložili dva těžkotonážní artové opusy, které byly testem naší pozornosti, trpělivosti a nakonec i průtoku žaludečních šťáv.

Naším zahajovacím titulem se stal vítěz loňské Velké ceny z festivalu v Benátkách, důsledně minimalistický snímek Toulaví psi jednoho z nejvýznamnějších asijských tvůrců současnosti, Tchajwance Tsai Ming-lianga. Jeho existenciální studie lidské vytrvalosti – sledující ve dvou oddělených aktech osudy otce dvou dětí, který se živí držením reklamních poutačů – představuje další vývojovou fázi režisérova unikátního režijního stylu. Ten stojí na dokonale propracovaném předkamerovém prostoru, zahrnujícím více plánů, a extrémně dlouhých, často statických záběrech, jež nám dávají takřka fyzicky zakoušet plynutí času.

Elipticky vystavěný film, který záměrně rezignuje na jakýkoli tradiční model vyprávění, je prvotřídní lekcí v pozorovatelství – důležité jsou tu drobné postřehy, nenápadné všední situace, proměnlivé nálady a zdánlivě nepodstatné momenty spojené s námahou či krátkodobým uvolněním. Každý obraz tu ohromuje skvělou kompozicí i prací se světlem či barvou, každý rám má potenciál vrýt se trpělivému, soustředěnému divákovi hluboko do paměti. Centrální jedenáctiminutový (!) záběr, který jsme si v duchu režisérovy filmografie překřtili na „chuť zelí“, jako by na plátno sestoupil z jiné galaxie.

Toulaví psi jsou distancovanou a zároveň hluboce emotivní meditací nad ubíjející a bezvýchodnou rutinou života lidí na okraji; lidí, kteří přebývají v boudách s promáčenými, „uplakanými“ zdmi a kteří si stejně jako psi občas značkují svá teritoria. Je to víc báseň než sociální či politický komentář – Tsaiova náročná poezie se sice obejde bez hudby, ale nechybí v ní enigmatičnost ani smysl pro ponurý absurdní humor.

Čtěte také

Sám Tsai Ming-liang na loňském ročníku festivalu v Benátkách zavdal příčinu ke spekulacím, že jde o jeho poslední film. Pokud odhlédneme od smutné podstaty tohoto sdělení, musíme jedním dechem dodat, že díky tomuto mimořádnému tvůrci se kinematografie v posledních dvaceti letech posunula do dříve netušených dimenzí.

Stejně jako loni máme nicméně silný zážitek z úvodního filmu, naředěný zkušeností, která je problematická i cenná zároveň – čelní střet s dílem fanatického, vlastní vizí opojeného tvůrce, který během dvanáctiletého natáčení postupně ztrácel cit pro míru i soudnost. Večerní projekce bezmála tříhodinového černobílého opusu Je těžké být bohem svérázného ruského režiséra Alexeje Germana (který se premiéry bohužel nedožil, a dílo za něj dokončila manželka a jeho syn) mohla u citlivějších jedinců spustit nemalé střevní či mentální potíže.

03159227.jpeg

Snímek natočený volně podle předlohy bratří Strugackých (např. Tarkovského Stalker) pojednává o skupině vědců, kteří mají pomoci ve vývoji lidem na blízké planetě Arkanar, jež se momentálně nachází v historické etapě středověku. Nadějný námět German uchopil jako nekonečnou, surově repetitivní tirádu, v níž se groteskně pitvořivý naturalismus potkává s jalovými prostopravdami a naivitou.

Jeho režie není příliš objevná ani originální: jen legračně manýristická (opakující se pohledy deviantních typů do kamery, neustálý zběsilý šerm prstů, rukou a předmětů v obraze) a chvílemi až toporná (snaha „zpestřit“ vizuál deformací rybím okem apod.). O mrtvých jen dobře, a tak jednomu z nejposedlejších ruských tvůrců alespoň udělujeme cenu za nejmazlavější film roku a nejhezčí středověkou masku Predátora ever. Pokud by hlavní roli Dona navíc hrál Vladimír Menšík nebo Josef Hlinomaz, byli bychom asi ještě vstřícnější.

O tom, proč zatím asijským filmům dáváme jedna a proč zažíváme denní festival ohňostrojů, se zítra rozepíše Vítek. Před další sérií projekcí polykáme jedno balení černého uhlí denně a trénujeme jazykové i bruslařské piruety. Brrap.

Spustit audio