Lázeňský šmrnc 1: Být psem, být bohem
Zdá se, že loňský nečekaně silný start karlovarského festivalu se pro nás stává příjemnou tradicí. Ve stavu (u nás velmi relativní) čerstvosti jsme si s věčně nenadlábnutým Vítkem na úvod naložili dva těžkotonážní artové opusy, které byly testem naší pozornosti, trpělivosti a nakonec i průtoku žaludečních šťáv.
Naším zahajovacím titulem se stal vítěz loňské Velké ceny z festivalu v Benátkách, důsledně minimalistický snímek Toulaví psi jednoho z nejvýznamnějších asijských tvůrců současnosti, Tchajwance Tsai Ming-lianga. Jeho existenciální studie lidské vytrvalosti – sledující ve dvou oddělených aktech osudy otce dvou dětí, který se živí držením reklamních poutačů – představuje další vývojovou fázi režisérova unikátního režijního stylu. Ten stojí na dokonale propracovaném předkamerovém prostoru, zahrnujícím více plánů, a extrémně dlouhých, často statických záběrech, jež nám dávají takřka fyzicky zakoušet plynutí času.
Elipticky vystavěný film, který záměrně rezignuje na jakýkoli tradiční model vyprávění, je prvotřídní lekcí v pozorovatelství – důležité jsou tu drobné postřehy, nenápadné všední situace, proměnlivé nálady a zdánlivě nepodstatné momenty spojené s námahou či krátkodobým uvolněním. Každý obraz tu ohromuje skvělou kompozicí i prací se světlem či barvou, každý rám má potenciál vrýt se trpělivému, soustředěnému divákovi hluboko do paměti. Centrální jedenáctiminutový (!) záběr, který jsme si v duchu režisérovy filmografie překřtili na „chuť zelí“, jako by na plátno sestoupil z jiné galaxie.
Toulaví psi jsou distancovanou a zároveň hluboce emotivní meditací nad ubíjející a bezvýchodnou rutinou života lidí na okraji; lidí, kteří přebývají v boudách s promáčenými, „uplakanými“ zdmi a kteří si stejně jako psi občas značkují svá teritoria. Je to víc báseň než sociální či politický komentář – Tsaiova náročná poezie se sice obejde bez hudby, ale nechybí v ní enigmatičnost ani smysl pro ponurý absurdní humor.
Sám Tsai Ming-liang na loňském ročníku festivalu v Benátkách zavdal příčinu ke spekulacím, že jde o jeho poslední film. Pokud odhlédneme od smutné podstaty tohoto sdělení, musíme jedním dechem dodat, že díky tomuto mimořádnému tvůrci se kinematografie v posledních dvaceti letech posunula do dříve netušených dimenzí.
Stejně jako loni máme nicméně silný zážitek z úvodního filmu, naředěný zkušeností, která je problematická i cenná zároveň – čelní střet s dílem fanatického, vlastní vizí opojeného tvůrce, který během dvanáctiletého natáčení postupně ztrácel cit pro míru i soudnost. Večerní projekce bezmála tříhodinového černobílého opusu Je těžké být bohem svérázného ruského režiséra Alexeje Germana (který se premiéry bohužel nedožil, a dílo za něj dokončila manželka a jeho syn) mohla u citlivějších jedinců spustit nemalé střevní či mentální potíže.
Snímek natočený volně podle předlohy bratří Strugackých (např. Tarkovského Stalker) pojednává o skupině vědců, kteří mají pomoci ve vývoji lidem na blízké planetě Arkanar, jež se momentálně nachází v historické etapě středověku. Nadějný námět German uchopil jako nekonečnou, surově repetitivní tirádu, v níž se groteskně pitvořivý naturalismus potkává s jalovými prostopravdami a naivitou.
Jeho režie není příliš objevná ani originální: jen legračně manýristická (opakující se pohledy deviantních typů do kamery, neustálý zběsilý šerm prstů, rukou a předmětů v obraze) a chvílemi až toporná (snaha „zpestřit“ vizuál deformací rybím okem apod.). O mrtvých jen dobře, a tak jednomu z nejposedlejších ruských tvůrců alespoň udělujeme cenu za nejmazlavější film roku a nejhezčí středověkou masku Predátora ever. Pokud by hlavní roli Dona navíc hrál Vladimír Menšík nebo Josef Hlinomaz, byli bychom asi ještě vstřícnější.
O tom, proč zatím asijským filmům dáváme jedna a proč zažíváme denní festival ohňostrojů, se zítra rozepíše Vítek. Před další sérií projekcí polykáme jedno balení černého uhlí denně a trénujeme jazykové i bruslařské piruety. Brrap.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka