Místo soap opery přízračné zásvětí. Nové Twin Peaks není tím, čím se zdálo být

6. červen 2017

Server HBO Go zpřístupnil první čtyři z plánovaných osmnácti epizod třetí sezóny Městečka Twin Peaks. Už z nich je jasné, že toto seriálové pokračování bude hodně polarizující záležitost. A to i pro mnohé fanoušky původní série Davida Lynche a Marka Frosta. Třeba k typickým sebeironicky naivním dialogům se nové pokračování dostane až ve druhé polovině čtvrté epizody. O něco víc se nové epizody blíží filmovému prequelu Twin Peaks: Fire Walk with Me, který byl o poznání temnější a méně humorný. Ani jeho sledování nás ale příliš nepřipraví na halucinační nonsensovou smršť, která se odehrává v prvních čtyřech hodinách nového.

Jako bychom při novém Twin Peaks sledovali sestřih scén z nejmíň čtyř různých seriálů zároveň, s tím, že každý z nich patří do jiného žánru a některé jsou hodně bizarní. To všechno je ale součást svérázné poetiky nejnovějšího počinu Davida Lynche, který všechny epizody režíroval.

Obzvlášť nespokojení by mohli být diváci zvyklí sledovat seriály tzv. quality TV. Lynch totiž vychází ze starších televizních seriálů, které neměly dnešní rozpočty ani scenáristické ambice. Platilo to i pro původní Twin Peaks, které se zakládalo na naivních melodramatických soap operách. Mnoho scén nové sezóny ale záměrně připomíná starý televizní seriál, hlavně co se týče speciálních efektů. Většinou jsou to extrémně jednoduché optické efekty nebo počítačové triky evokující sci-fi cykly z devadesátých let. Působí uměle a nevěrohodně, ale nevyvolávají dojem neumětelství. Lynch je totiž zapracovává do fantaskních surreálných sekvencí, jejichž podivnost a odtrženost od skutečnosti podtrhují.

Ze seriálu Městečko Twin Peaks: The Return

Útok tajemného monstra ze skleněného boxu v prvním díle svým zpracováním připomíná povídkový sci-fi hororový seriál The Outer Limits ze šedesátých let, v dalším díle Dale Cooper rozmlouvá se stromem, na kterém je přimontovaná jakási monstrózní hlava, řešená pomocí levné digitální animace. O něco později agenta vcucne elektrická zásuvka v jednoduchém efektu deformace obrazu. Režisér Twin Peaks ale ostatně vždycky dokázal dosáhnout abnormální atmosféry jednoduchými prostředky, jako je výrazné a nepřirozené nasvícení scény nebo jen podivné rozmístění předmětů v prostoru. Totéž platí i pro výrazné zvukové efekty, zejména působivý trik s reverzním přehráváním, který deformuje promluvy postav v místnosti s červenými závěsy.

Lynch se také znovu ukazuje jako mistr přibrzděného tempa. Jeho filmy nebývají pomalé jako artové spirituální filmy, známé z filmových festivalů. Přesto je jejich tempo často zpomalované dlouhými pauzami mezi replikami v dialozích nebo akcemi. Nové Twin Peaks, obzvlášť jeho první epizoda, jde v tomhle ohledu do extrému. Třetí sezóna je mnohem pomalejší než dvě předchozí, pětadvacet let staré řady. To ale souvisí s celkovou atmosférou seriálu, která připomíná spíš Lynchův mysteriózní snímek Mulholland Drive než dřívější soap operu. V nové sezóně je přátelská atmosféra horského maloměsta cítit jen velmi málo. Lynch si tentokrát libuje v natáčení rozměrných, často prázdných nebo téměř prázdných chodeb a místností. Jednotlivé dějové linie spolu zdánlivě nesouvisejí a každá se rozvíjí po vlastní ose. To všechno dohromady vytváří dojem pustoty, přízračného zásvětí, kde se vyprázdněnými prostory plouží zpomalení duchové.

Ze seriálu Městečko Twin Peaks: The Return

První čtyři epizody seriálu ukazují, že Lynch dokázal působivě propojit odtažitý a diskontinuální styl svých pozdních filmů jako Lost Highway a Mulholland Drive se světem Twin Peaks, který byl původně modelovaný podle úplně jiných pravidel. Pořád pro něj ale platí věta, kterou Lynchův seriál v devadesátkách charakterizoval jeden filmový kritik a kterou cituje Robert Fisher v Lynchově monografii Temné stránky duše: „Ten, kdo kdysi chodil na půlnoční představení Noci živých mrtvol, může dnes zůstat doma a sledovat Twin Peaks.“ Pocit podivné půlnoční podívané totiž nové Twin Peaks dokáže navodit skvěle.

Ze seriálu Městečko Twin Peaks: The Return
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.