Mohou ženy zachránit svět? Hollywood obsazuje víc ženských hrdinek

16. září 2014

Přestože zastoupení žen ve filmovém průmyslu se pohybuje okolo šestnácti procent a proměna ženských filmových rolí v poslední době se dá jen těžko vykládat jako revoluční, Hollywood na ženách přece jen závisí víc než kdykoliv předtím.

I v kontextu televizní tvorby se dá s Juliannou Margulies, která nedávno s cenou Emmy v ruce prohlásila, že je momentálně pro ženy v televizi „skvělá doba“, souhlasit jen částečně. Už jen moment, který se během stejného ceremoniálu odehrál chvíli předtím, připomíná, že ženy v zábavním průmyslu pořád hrají roli spíš doplňkového zboží. Sám prezident americké televizní akademie Bruce Rosenblum okomentoval ještě před výstupem Margulies přítomnost herečky Sofie Vergary v těsných bílých šatech větou: „Náš úspěch je založen na tom, že divákovi vždy dáváme něco vzrušujícího na pohled.“

Televizní seriály jako Top Of The Lake, Orange Is The New Black, Girls, The Fall, The Killing, Mad Men, Homeland a další dostaly na televizní obrazovku (nebo spíš na počítačové monitory) mnoho skvělých ženských rolí nezastíněných mužskými kolegy. Je to rozhodně i zásluhou produkce quality tv, která pomáhá zmenšovat počet bezbranných ženských obětí a sexbomb ve filmech, poměr obdivuhodných mužských hrdinů a obdivuhodných hrdinek je ale stále dost vychýlený. Přesto, že od 80. let prošly i filmové hrdinky velkým vývojem a obzvlášť v posledních několika letech se ženy čím dál tím méně objevují v rolích trofejí, vzory, které nahradily ty nejvíce stereotypní ženské charaktery, často spadají do snesitelnějších, ale rozhodně ne rovnoprávných kategorií. Například postavy, které se vyznačují komplexem Trinity z Matrixu – schopné parťačky, které však plní pouze servisní úlohu, hlavnímu hrdinovi pomáhají na jeho cestě, která je centrálním příběhem filmu (Emily Blunt v Edge Of Tomorrow nebo Lily Evangeline v Hobitovi).

03207769.jpeg

V poslední době však vzniká čím dál víc megafilmů, a dokonce franšíz (filmů na pokračování), jejichž hlavními hrdinkami jsou ženy, které určují celý příběh. Podle údajů Box Office Mojo vydělaly loni filmy Gravity, The Hunger Games: Catching Fire, Frozen a Maleficent celosvětově celkem 3,6 miliardy.

Hunger Games s momentálně nejpopulárnější herečkou Jennifer Lawrence, která vypadá jako modelka, ale s novináři neomaleně vtipkuje jako muž, je nejtypičtějším příkladem změny. Hrdinkou je teenagerka, která svůj mužský protějšek převyšuje nejen fyzicky, ale i všemi schopnostmi. Společnost Lionsgate, která za Hunger Games stojí, se rozhodla do celkem čtyř filmů rozdělit i další dystopickou akční podívanou v hlavní roli s bojovnou teenagerkou. V Divergenci ji hraje Shailene Woodley, která letos hrála hlavní roli i v superdojemném snímku Hvězdy nám nepřály, kde je hlavní mužský hrdina před ženskou částí dvojice opět upozaděný.

02587340.png

Seriál How I Met Your Mother, který nedávno skončil, dostane pokračování pod názvem How I Met Your Dad v hlavní roli s komediální herečkou s autorskými ambicemi Gretou Gerwig, Colombia Pictures chystá remake Krotitelů duchů v hlavních rolích s ženskými postavami a 20th Century Fox sází na reboot Minority Reportu v podobě televizního seriálu v hlavní roli se ženou.

Ne snad, že by v Hollywoodu začali slyšet na argumenty všech, kteří upozorňují na výraznou dominanci mužů. Pravděpodobně změnu nezpůsobil ani historicky nejvyšší počet žen na nejvyšších příčkách filmového managementu, na který upozorňuje New York Times. Megahity s ženskými hrdinkami zkrátka vydělávají. Podle Catherine Paury z agentury, která se věnuje výzkumu filmového průzkumu, se hollywoodské společnosti teprve teď přestaly řídit podle hesla „žena na film o mužích půjde, ale muže musí někdo na film o ženách přitáhnout násilím“. Podle hlavní výkonné představitelky společnosti Capstone Global Marketing & Research upozorňovali marketéři na kupní sílu žen, které chodí do kin, už od 80. let. Ženy tvoří v USA a Kanadě asi 52 % všech návštěvníků kina.

Hollywoodské společnosti jsou v poslední době závislé na výdělečnosti svých hlavních franšíz, trend ženských hrdinek, které vedou obsazení několika z nich, tak byznysem pronikl obzvlášť silně a týká se i komiksových filmů. Sony má kromě ženských Krotitelů duchů v plánu obsadit další film ze spidermanovského univerza ženskými hrdinkami.

03166271.jpeg

Zdá se, že soutěž v tom, kdo obsadí kterou ženskou hvězdu do překvapivější role, už začala. Koneckonců i Marvelův Thor z komiksových sešitů bude holka. Tržby hollywoodských studií jsou nejisté a bude záležet i na tom, jak ženské hrdinky přijme asijské publikum, které je pro Hollywood v poslední době určující. Svět teď budou ale každopádně alespoň na chvíli zachraňovat ženy.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.