Nakonec ani trochu Fantastická čtyřka

19. srpen 2015

Bývaly doby, kdy si nikdo nedokázal představit, že filmy se superhrdiny by mohly mít nějaký větší úspěch. Až na několik výjimek, mezi něž patří třeba Burtonův Batman, patřily komiksové adaptace k tomu nejhoršímu žánru hollywoodské kinematografie, který mnozí řadili automaticky do kategorie „b“. Doba se radikálně změnila, hrdinové v barevných kostýmech generují miliony a těší davy. Přesto se sem tam objeví snímek, jenž upomíná na neslavné začátky kdysi podřadné odnože sci-fi. Jedním z takových kinematografických suvenýrů je shodou okolností Fantastická čtyřka.

Měl to být nový začátek úspěšné mnohadílné série. Vždyť čtveřice hrdinů pod jménem Fantastická čtyřka patří ke zlatému fondu nakladatelství Marvel, a studio 20th Century Fox, dokud drží těžce vykoupená práva, s ním hodlalo konečně pořádně konkurovat nenasytnému Disneymu. Byl najat úspěšný mladý režisér Josh Trank, který se stal nedávno hvězdou díky nízkorozpočtovému a komiksovou poetikou inspirovanému dílku Kronika, a k němu scenárista X-Menů a Sherlocka Holmese Simon Kinberg, aby restartovali sérii, která se již před deseti lety dočkala dvou dílů s nevalným ohlasem. Nová Fantastická čtyřka měla být dospělejší, možná trochu temnější a realističtější. Jenže se něco stalo.

03452926.png

Výsledkem snažení nedočkavého a lačného studia, nepříliš zkušeného režiséra a průměrného scenáristy je nudný, roztahaný, asexuální a nespojitý snímek, který nedokázal nadchnout nikoho. Na internetu se mezitím rozpoutal lítý slovní boj mezi tvůrci a studiem, kdo prý za to všechno může. Mnozí prorokují Joshovi Trankovi konec dosud vlastně nerozjeté kariéry (zároveň přišel i o účast na režii jednoho z filmů ze světa Star Wars) a upozorňují na jeho tajnůstkářské a neprofesionální jednání při natáčení i po něm. Trank zase obviňuje studio, že mu zkazilo dotáčkami, přestříháním a humpolácky implementovanou jedinou akční scénou geniální dílo. I když pravda bude asi někde na půli cesty, je evidentní, že 20th Century Fox zanedbalo přípravu, podporu a kontrolu projektu, a režisér si ukousl větší sousto, než mohl zvládnout. Je jasné, že u snímku za více než sto milionů se musí dělat kompromisy, ale zároveň přinést divákům to, na co čekají. Nepovedlo se.

Čtěte také

Fantastická čtyřka má problém už v samotném námětu. Místo toho, abychom sledovali příběh o třech mladících a slečně, z nichž jeden se promění v chodící skálu, druhý dovede létat a zároveň hořet, třetí je natahovací a ona zas neviditelná při hrátkách se silovými poli, dostáváme nudnou story o nesympatických mladistvých intelektuálech, kteří staví více než hodinu jakési interdimenzionální zařízení, cosi jako hvězdnou bránu. Nefunguje obsazení, děj se i přes nízkou stopáž snímku táhne jak žvýkačka ve vlasech a i obyčejné dialogické scény připomínají amatérský film. Tvůrci jako by se snažili rozehrát závažné drama tam, kde není. Josh Trank taky není Christopher Nolan a Simon Kinberg zapomněl, že nepíše pokračování Batmana. Expozice trvající celý film je pak zakončena akčním finále, které v roce 2015, kdy jsme zvyklí na úplně jinou trikovou podívanou, nemůže obstát a působí směšně.

03452925.png

Tak skončil pokus o znovuzrození starých marvelovských postav, vydělání balíku a rozjetí jedné nadějné režisérské kariéry. Debakl pro Fox a radost u Disneyho, kde si s touto látkou umí poradit přece jen lépe a už už se těší, jak se jim vrátí pod křídla. Pro nás diváky pak jen dalších spolehlivě zapomenutelných devadesát minut nudy, z níž bohužel ani nečíhá potenciál, že bychom prošvihli něco velkého. Bohužel to vypadá, že film s takovým námětem by byl mizerný vždycky, i když možná méně než v tomto balení.

Hodnocení: 20 %
Fantastická čtyřka (The Fantastic Four, 20th Century Fox, USA 2015, 94 min)

autor: Daniel Řehák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.