Nespoutaný Django: Hodně černá komedie

4. březen 2014

Milovník westernů, který píše každý svůj scénář jako knihu, dítě postmoderny a amatér z videopůjčovny, člověk, který nenávidí digitální kamery i projektory, a absolutní mistr dialogu, který dokáže svými slovy zaskočit – ano, řeč je o Quentinu Tarantinovi.

Nespoutaný Django je opět, jak je u Tarantina zvykem, kombinací a směsicí žánrů, inspiračních zdrojů a filmařských postupů. Spaghetti western tu potkává blacksploitation, satira a konverzační komedie zas epické historické drama. Doby před občanskou válkou, které jsou dosud nezhojenou ranou v dějinách Spojených států amerických, zobrazuje Tarantinův snímek s odzbrojující, uhrančivou a někdy bolestivou autenticitou. Ve chvílích krutosti však nachází čas i pro podvratný a politicky nekorektní humor, který téma strastí otroků na americkém jihu odlehčuje a činí snesitelnějším.

Hrdinské či pekelně záporné a do morku kostí fiktivní, nadreálné postavy s divadelními proslovy se pohybují v kulisách, jejichž realističnost upomíná na cit pro detail italského mistra Sergia Leoneho. Typický režijní styl tohoto vládce westernů a Tarantinova vzoru, kde se střídají obří celky s neskutečně blízkými detaily, kde hudba určuje střih a ticho napětí, však Tarantino nevyužívá. Jeho styl nemá být a není formální napodobeninou spaghetti westernu, avšak osobitým pohledem, který si ze žánru půjčuje, ale nezapadá do něj.

02809655.jpeg

Nespoutaný Django stojí spíše než na samotné režii na skvěle napsaných figurách. Kvůli střihu a krácení materiálu na poslední chvíli může v několika místech vytrhnout diváka z děje krkolomnější frázování. Ovšem příběh Tarantinova scénáře je tak uhrančivý, že nelze tuto chybu považovat za jinou než kosmetickou. Vyjma samotného Djanga v podání Jamieho Foxxe, jemuž patří titulní role, se hlavním hrdinou filmu stává na jeho podstatnou část Djangův zachránce z otroctví, zubař, lovec lidí, Němec a polyglot dr. King Schultz. Toho ztvárnil Tarantinův objev z Hanebných panchartů Christoph Waltz. Jeho literární promluvy jsou v kontrastu s přízemností a zvířeckou krutostí okolního světa i jeho činů coby zabijáka.

Nejen bravurně napsané dialogy, nečekané zvraty v nich a bujará slovotvornost charakterů jsou zdrojem humoru. Tarantino inscenuje obrazy, které vstoupí do dějin komedie. Jedním takovým je třeba setkání členů kukluxklanu nespokojených s kvalitou svých kukel. V prosté scéně jsme právě svědky geniálního kontrastu mezi tíživostí okolností, napětím před hrůzným činem a odhalováním hlouposti jeho aktérů, které nás paradoxně nutí se pět minut hurónsky smát.

V souvislosti s násilím ve filmu, nadužíváním nekorektních oslovení Afroameričanů – ono slovíčko „negr“ – a s těžkým tématem obecně je film označovaný za oceánem jako kontroverzní. Dočkal se však širokého přijetí ze strany diváků i kritiků a nebýt střelby ve škole v Connecticutu, asi by nebyly emoce okolo snímku tak vyhrocené. Přes všechnu nadsázku a humor se Tarantino nechová k tématu otroctví neuctivě a veškeré násilí hraje v ději zásadní roli. Není tedy exploatační senzací nebo snahou znechutit. Všichni si dovedeme představit, že v dobách, o nichž film hovoří, se odehrávalo daleko více ještě horších věcí, které šlo zobrazit mnohem naléhavěji a otevřeněji. I tak se v některých momentech film dotýká diváka velmi hluboko a umí zapůsobit na emoce, kterých se obáváme a které námi pohnou.

Můžeme mít pochybnosti o některých zvratech v Tarantinově scénáři, o nevyhnutelnosti jistých scén nebo plynulosti snímku, přesto se jedná o jedno z nejsoudržnějších děl tohoto tvůrce. Obsazení a bravurní herecké výkony obsažný příběh jen podtrhují. Výjimkou je snad krátké vystoupení samotného režiséra, který nepůsobí příliš přirozeně. Nespoutaný Django je film, který dovede otřást, ale i očistit. Dokáže uvolnit a pobavit, ale také mnoho předat a říct. Tahle schopnost, kterou Quentin Tarantino dále cizeluje, jej činí v americké kinematografii nezaměnitelným. Je to talent sdílet obsah a přesah a přitom nabídnout neuvěřitelně srozumitelnou a ostrou zábavu.

02809656.jpeg

Hodnocení: 80%

autor: Daniel Řehák
Spustit audio