Nevědomí a nablýskaná závrať

19. duben 2013

Rok 2077. Země leží pokrytá popelem jaderné války. Mimozemská invaze byla odražena, ale domov lidstva se proměnil v pustinu.

Zbývá jen skleněný dům v oblacích, v něm žena za komunikačním pultem a technik, který pravidelně sestupuje na povrch, aby udržoval v provozu ochranné drony dohlížející na těžbu mořské vody. Lidstvo se uchýlilo na Titan, závratnou samotou Země ještě stále křižují pozůstatky nepřátelského odporu.

Do tohoto světa nekonečné pustiny a majestátních trosek hypnoticky uvádí diváka expozice nového snímku futuristy, vizuálního fetišisty a manického designéra Josepha Kosinského. Zdánlivá rutina života údržbáře a posledního člověka na Zemi Jacka Harpera (Tom Cruise) je v Nevědomí bezmála euforickým zakoušením dystopického světa, který se otevírá před očima ve vší závratné majestátnosti.

Právě závrať Nevědomí do značné míry definuje – dlouhé sekvence dramatických sestupů Jackovy helikoptéry bouřkovými mračny, panoramatické záběry, jejichž měřítko je omračující. A především podmanivé „vertigo“ ze soundtracku francouzského dua M83, které blýskavému, prosvětlenému a klinicky čistému vizuálu dodává místy až absurdní hloubku a pompu.

Pulzující rytmický základ, minimalistické melodie, maximální využití vrstvených dechů i smyčců a bouřlivé gradace klíčových kompozic sbližují hudební doprovod s fascinující prací Hanse Zimmera, aniž by však šlo o odvozeninu, či dokonce plagiát. Sonické kaskády M83 se často převalí i přes velkolepý vizuál a diktují Nevědomí snově kontemplativní ráz.

02870695.jpeg

Nevědomí potvrzuje to, co naznačil Kosinského debut Tron: Legacy – mladý režisér je posedlý geometrií, výrazným světlem, přesným designem každého detailu. Předměty i bytosti pro něj slouží spíše jako estetické objekty než funkční doplněk vyprávění. Jeho filmy jsou komplexním prožitkem, efektním futuristickým muzikálem, v němž se hudba a obraz ústrojně doplňují (není náhoda, že svět Nevědomí je plný oblých tvarů, průsvitných a elegantních objektů bez ostrých hran).

Pokud Nevědomí vnímáme jen jako čistou senzorickou slast, jde o ohromující zážitek, který nefunguje jen jako vybroušený fetiš, ale i jako moderní akční zábava. Těch několik dynamických scén na rozdíl od Trona: Legacy nepostrádá strhující dynamiku a precizně gradované tempo. Jakmile se však zaměříme na složku vyprávění, dokonalý průzračný stroj začne zadrhávat.

Předlohou Nevědomí byla Kosinského stejnojmenná grafická novela. Komiksovost se podepisuje na vedení herců a pojetí dialogů. Důraz je kladen na sošnost, úhel, údernost vět a slovní leitmotivy. I vinou rutinní režie však hovory postav váznou, jako by jim k životu chybělo právě ikonické ohraničení komiksových bublin. Výběr herců je typově přesný, nejde však tolik o charaktery, ale spíš o tváře a precizní provedení gest. Tom Cruise znovu potvrzuje, že právě takové role dokáže plnit charismatem lépe než kterýkoli jiný současný herec.

02870696.jpeg

Jádrem filmu je poměrně zajímavý experiment se skloubením sílící indie sci-fi vlny, jež sází na inteligentní příběh (v úvahu tu připadá zejména až podezřele příbuzná „komořina“ Duncana Jonese Měsíc), a měřítka blockbusteru. Nevědomí je navzdory epickým kulisám a hře o osud lidstva vlastně velmi intimním příběhem o milostném trojúhelníku, ztracené paměti, osamělosti a touze, která se probouzí v hrdinově podvědomí.

Co však Kosinski dokáže prodat zdrcujícím vizuálem a puntičkářským sound designem, to vypravěčsky dává silně pod cenou – při množství zvratů a vysvětlivek působí příběh řídce a nelogicky, motivace jsou spíše provizorní a v závěru diktuje monumentálnost především výtvarné řešení, kosmické vlny M83 a citát veršů Thomase Macaulaye o hrdinství a oběti.

Joseph Kosinski zkrátka stále vystupuje jako sofistikovaný architekt, jehož stavby jsou uvnitř zvláštně prázdné a nezařízené. Kontakt s nimi ale dokáže navodit nablýskanou závrať z neznáma, která k vědeckofantastickému žánru od nepaměti patří. Nevědomí určitě není nejlepším sci-fi příběhem, ale rozhodně se řadí k diváckým požitkům, které jen těžko hledají srovnání. A navzdory všem inspiracím, které se derou na jazyk, zůstávají jedinečné.

02870697.jpeg

Hodnocení: 75 %

Nevědomí (Oblivion)
Joseph Kosinski, USA, 2013, 124 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio