Nevyrovnané bienále grafického designu v Brně

31. červenec 2014

V Brně právě probíhá 26. ročník mezinárodního grafického bienále, jehož tématem jsou protentokrát školní práce. Snahou autorů koncepce bylo představit široké spektrum studentské tvorby a konfrontovat současné metody vzdělávacích institucí po celém světě.

Podobně jako minulý ročník, věnovaný grafickému designu vznikajícímu pro potřeby kulturních institucí, i ten letošní drobnou oklikou obchází chvályhodnou snahu referovat o tom, co se v současném grafickém designu na profesionální úrovni skutečně děje. Témata posledních dvou přehlídek zúžila rozptyl vystavovaných prací a podala zprávu jen o velmi specifických a spíše okrajových oblastech. Je to škoda, protože mnoho jiných příležitostí pro setkání s výběrem kvalitního současného grafického designu u nás není.

Hlavní část přehlídky, věnovaná pracím vzniklým v kontextu vysokých uměleckých škol, se rozkládá ve spodních sálech brněnského Uměleckoprůmyslového muzea. Architektonické řešení vychází z tématu bienále a zároveň zábavně koresponduje s podařeným vizuálním stylem celé akce. Prostor člení barevné tabule s plakáty a speciální horizontální police umožňující vystavení velkého množství nejrůznějších knih. Zatímco výstavní panely ve své jednoduchosti vzorně plní instalační potřeby grafického bienále, speciálně vyrobené regály jsou sice prostorově dostatečně velkorysé, současně ale svým tvarem vystavené publikace často poškozují.

03176837.jpeg

Nepříjemný dojem z celé instalace pak korunují detaily. Způsob, jakým jsou vyřešené popisky, je přímo bolestivý, zvláště s přihlédnutím k tomu, o jakou akci se jedná. Z exponátů různě povlávají dlouhé pruhy měkkého papíru s informacemi, které krom toho, že působí v daném kontextu naprosto neprofesionálně, někdy přímo komplikují prohlížení a dost narušují celkový zážitek. K tomu přispívá i úplná absence jakéhokoli sedacího nábytku nebo klidnějšího koutku, kde by si divák mohl publikacemi v klidu listovat. Vzhledem k tomu, že knihy tvoří tradičně jednu z neopomenutelných součástí přehlídky, je pro mě nepochopitelné, že se ve výstavním prostoru letos vůbec nepočítalo s vytvořením adekvátních podmínek pro jejich vnímání.

Přehlídka čítající takřka 400 prací od 229 autorů je poměrně rozmanitá, až na rozsah a mezinárodní zastoupení ale výrazně nepřekračuje tradici studentských prezentací, na které jsme zvyklí ze semestrálních přehlídek na vysokých uměleckých školách. U většiny z vystavovaných exponátů vychází jejich podoba významně ze zadání, se kterým se studenti potýkali, a je tedy důležité věnovat pozornost doprovodným textům, ve kterých vysvětlují svůj postup. Ty jsou ale často vágní nebo zmatečné, což může návštěvníka dost rychle odradit. Naráží se zde na klasický problém spojovaný s uměleckým školstvím, kterým je jeho uzavřenost a přístupnost jen omezené skupince insiderů. Ani na mezinárodním bienále studentských prací se bohužel tuto bariéru prolomit nepodařilo.

03176840.jpeg

V kvalitativní opozici proti hlavní přehlídce pak vcelku nečekaně stojí jedna z doprovodných výstav Vzít si linku na procházku, která probíhá hned naproti v Pražákově paláci. Ačkoli téma zadání pedagogů na školách grafického designu nezní nijak zvlášť atraktivně a přestože je takřka celá expozice založená jen na textech, podařilo se jí dodat zábavnou a přitom nepodbízivou formu. Tuto část bienále bych doporučila vaší pozornosti mnohem spíš než mezinárodní přehlídku, která ve srovnání s takto precizní instalací a jasným koncepčním uchopením působí jen jako chudý doplněk.

Letošní 26. ročník mezinárodního grafického designu v Brně trvá až do 26. října.

03176839.jpeg
autor: Karolina Ketmanová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.