Pražský železniční viadukt se možná promění v kulturní inkubátor

20. leden 2015

Kavárny nebo otevřené klubovny pod železničními oblouky v centru města, jako jsou ve Vídni nebo v Berlíně, by mohly být i v Praze. Fotogenický Negrelliho viadukt v Karlíně dnes kvůli jeho atmosféře využívají filmové štáby, místní ale do okolí neudržovaného železničního mostu nechodí rádi, potmě to tu vypadá nebezpečně. Pokud hlavní město stihne projekt připravit, plánovanou rekonstrukci by mohlo doprovodit i vyplnění některých železničních oblouků. V místech dnes obklopených jen parkujícími auty by mohl sídlit mix městem vybraných podniků.

„Chtěli jsme hodně uměleckých podniků, klubů s kulturním programem, a ty nemůžou platit vysoký nájem. Máme tam třeba pekárnu, která je pobočkou řetězce, a ta platí hodně, taky je hned vedle nádraží. Pak je tam třeba Ritz, klub, kde se hraje elektronická hudba, a ten platí o dost míň. Od začátku jsme věděli, že je důležité, abychom měli systém, kde kulturní podniky platí méně než komerční,“ zaznělo v prezentaci Silji Tillner, rakouské architektky, která je autorkou konceptu rekonstrukce viaduktu ve Vídni. Jeho postupně zasklívané oblouky vyplňují různé druhy podniků od poloviny 90. let. Tillner popisovala svoje know-how týkající se městských viaduktů minulý týden na konferenci o budoucnosti Negrelliho viaduktu, kterou pořádala nezisková organizace Konsorcium Pro Karlín a Centrum pro středoevropskou architekturu.

03297108.jpeg

Proměna viaduktu ve Vídni dokázala změnit i celé okolí mostu, které bylo dříve městským red-light distriktem a příležitostným parkovištěm. Silje Tillner a jejímu týmu se podařilo v první fázi z okolí viaduktu vykázat auta, navrhnout pro každý oblouk stejné zasklení a vytvořit systém, na základě kterého oblouky pronajímají. Kromě přispění Evropské unie projekt financovalo především město, které tu skrze dotace umožňuje sídlit mnoha neziskovým projektům, částečně se podíleli i soukromí investoři. Tillner se pod oblouky mostu podařilo přenést část základny vídeňské elektronické scény nebo vybudovat otevřené zahrady, které slouží jen pro posezení a jsou otevřené dlouho do noci. Podle architektky tato místa, obyčejně obsazená teenagery, udržují ulice zalidněné a bezpečné i po setmění.

Pořadatelé čtvrteční konference mají za to, že se z prostoru pod oblouky může stát kreativní inkubátor podobný tomu vídeňskému, který by taky fungoval na principu kombinace komerčních a dotovaných podniků. Na konferenci, která měla podpořit debatu o projektu, pozvali kromě úředníků hlavního města a starostů čtvrtí, jimiž viadukt prochází, i zástupce všech ostatních skupin, kterých se rekonstrukce může týkat. Z diskuse bylo zjevné, že jednotlivé strany zatím nemají co říct, konkrétní kroky vedoucí k zahájení projektu ještě nikdo nepodniknul. Klíčovým hráčem je hlavní město Praha, které se musí dohodnout na spolupráci se Správou železniční dopravní cesty, majitelem viaduktu, i s Českými drahami, kterým patří část pozemků pod ním. Přechod všech prostorů pod viaduktem pod hlavní město je odsouhlasen, žádná další jednání o budoucnosti mostu ale zatím nezačala.

03297105.jpeg

„Co se týká využití oblouků, jsme na úplném začátku, všichni tu deklarují, že jsou pro revitalizaci území pod viaduktem, ale Správa železniční dopravní cesty je před námi o několik mílí. Má připravenou celkovou rekonstrukci po stavební stránce, a my jsme se doposud nedostali k tomu, že by mezi městem a SŽDC byla konkrétní jednání ohledně dalšího využití oblouků. Musíme si nejdřív vyjasnit, co chceme, aby tam bylo,“ řekl Radek Svoboda, ředitel Odboru evidence, správy a využití majetku Magistrátu hlavního města Prahy.

03297107.jpeg

„Když si uvědomíme, že strategický plán uvažuje o kreativním průmyslu jako o důležité části vývoje města, založení kulturního inkubátoru v Karlíně by bylo naplněním tohoto cíle,“ poznamenal moderátor Igor Kovačevič z Centra pro středoevropskou architekturu. On i většina diskutujících vyjádřili projektu podporu. Včetně památkářů, za které mluvil specialista Ladislav Špaček. Vídeňský model, který používá průhledné sklo a co nejméně zasahuje do původní architektury, by podle něj mohl dobře fungovat i v Praze.

„Myslíme si, že horší než teď to být nemůže. Jestli tam budou kavárny nebo galerie nebo cokoliv – to je na další jednání. My jako obyvatelé Karlína, kteří tudy chodí, bychom chtěli místo, kam bychom mohli zajít, kterému se nebudeme snažit vyhnout,“ řekla Renata Lišková ze sdružení Karlín sobě, které pořádalo pro místní už dva sousedské večery, na nichž zjišťovalo jejich postoje a preference.

Podle Silji Tillner, která zasedala v porotě architektonické soutěže pro viadukt v Curychu, pracovali ve Švýcarsku na zadání architektonické soutěže celé dva roky. Během nich se s místními obyvateli setkávali pravidelně. Podle architektky je důležité připravit podobný projekt místním přímo na míru, taky proto, aby nehrozilo nebezpečí gentrifikace. „Jestli můžu něco poradit, tak začněte okamžitě, abyste mohli vyšetřovat první problémy, zjistit, jak se zbavit aut, a pak najít místa, kde je jednoduché začít – vytvořit první testovací oblouky. Pak můžete vyhlásit architektonickou soutěž,“ poradila Tillner pražským diskutujícím u kulatého stolu.

03297103.jpeg

Dva a půl roku dlouhá rekonstrukce viaduktu začne v roce 2016, pokud se město chce připojit i s projektem vyplnění oblouků, mělo by zřejmě začít co nejdřív.

„Přála bych pražskému viaduktu, aby se stal místem, kam lidé chodí, kde se setkávají. Newyorská High Line je krásným případem toho, jak se ze zapomenuté věci může stát atrakce,“ řekla Silja Tillner. Podle ní mají železniční oblouky zvláštní atmosféru, která jinde není. „Když najdete ty správné lidi a když dáte dohromady dobrou kombinaci věcí, jako jsou kavárny, které vždycky potřebujete, ale taky galerie, knihkupectví, může to být hrozně atraktivní místo. Doufám, že i tady se objeví lidé, kteří pro to mají energii, opravdoví průkopníci, nejen politici a stavitelé. Musí to řídit lidé, kterým na tom bude záležet.“

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka