Proč ještě obdivovat Davida Černého? Za ego a chlapáctví?

3. srpen 2017

Kniha Fifty Licks novináře Jana H. Vitvara z Respektu o výtvarníkovi Davidu Černém je plná protikladů, osobních soudů mylně pokládaných za obecně platné a nekritického obdivu – David Černý je asi rád, že se mu někdo z médií v rok padesátin věnoval, ale těžko říct, jak může být s tímhle výsledkem spokojený. Je to prý narozeninový dárek – u dárků máme často tendenci být shovívavější, že? Pokud se ale jedná o takto veřejný dar, měřítka by na něj měla platit stejná jako na jakoukoliv jinou monografii.

Začíná to už předmluvou – Vladimir 518 popisuje Černého nicneříkajícím, zdevalvovaným slovem fenomén a připodobňuje se k němu ve svém velikášství. („Nezbývá než založit vlastní vesmír.“) Člověk cítí velká ega, která se navzájem plácají po ramenou a nepustí mezi sebe nikoho, kdo je „míň“. Od toho je tu ale Vitvar, aby po předmluvě nastoupil ve své podřízené roli s nekritickým popisem téměř čehokoliv, co David – jak ho familiárně nazývá – vytvořil. Popis jejich osobního vztahu „guru – mladý obdivovatel“ je zbytečný, trapné jsou osobní, až intimní odbočky – většinou sexistické. Historky s důrazem na to, jaký je Černý chlapák v posteli, patří do bulváru, nikoli do knihy, kterou vydá Paseka.

Umění dospět

Text si mnohokrát protiřečí: na jedné straně prý Černý odmítá zapojení do komerčních sfér, o stranu dál se dočteme, že dělá zakázky například pro luxusní horský hotel. Známá je historka s Babišem, který koupil klikující doubledecker, Zdeněk Bakala zase zaplatil výrobu Entropy. Platí zde pravidlo: co se na jedné straně napíše, autor si na další sám vyvrátí a popře. Četl po něm vůbec text někdo další?

Kniha je prostoupená siláctvím a machismem a odkazuje ku v tomto směru nepoučeným devadesátým létům. A jsou to ostatně i Černého vracející se motivy – síla, dominance, násilí, silné stroje a potažmo i nedospělá rebelie –, kterými se v těchto letech proslavil a stále je v různých obměnách recykluje a variuje. Stačí to i po dvaceti letech? Média včetně těch zahraničních ho tehdy pasovala do role sebevědomého a odbojného umělce nového střihu z východní Evropy, po kterých byl velký hlad. Postupný přerod v osobnost spolupracující s establishmentem, proti kterému snad kdysi upřímně bojoval, je ale jasně viditelný, už se z něj nelze vymluvit. Ubývají akce typu růžový tank, naopak přebývá rotujících lesknoucích se hlav bez významu a také zoufale chybí to, čeho se všichni tak bojíme – umění dospět a vyvíjet se dál. Platí to i pro text samotný – místy až pubertální soudy jsou vyložené bez schopnosti uvažovat kriticky a s odstupem. Hemží se místo toho mikrohistorkami ze soukromí, pseudovtipných dovětků a vzpomínek, kdy a kde se autor s Černým setkal.

David Černý - Gesto

Fifty Licks a Prom*dané roky

Možná je na místě porovnat Vitvarův počin s Prom*danými roky Tomáše Pospiszyla (příloha časopisu Umělec, 2000). Obě monografie napsali blízcí přátelé Černého z mnohdy velice subjektivního pohledu. Pospiszyl se mnoha Černého akcí přímo a aktivně účastnil, Vitvar je obdivuje z dálky. Obdiv introvertnějších k extrovertovi je přítomný u obou z nich. Záznam někdy až na hraně deníku ale Pospiszyl balancuje s obecnějšími úvahami a (sebe)reflexí, kterou Vitvar neoplývá. Bohužel jen kopíruje obraz, který o sobě Černý rád sám vytváří – rebela, který nesnáší média a rád se s nimi ostentativně nebaví, aby si vzápětí užíval jejich pozornost a neviděl si tak ani na špičku nosu. Rebela, který se bere až moc vážně a předjímá, jak by se jeho dílo mělo chápat – a pokud to někdo vnímá jinak, je to nepřítel. Stejně černobíle navádí autor na začátku knihy čtenáře: Kdo chce číst tuhle knihu, může si sednout na zadek.” Ani Jan H. Vitvar, ani David Černý bohužel nerozumí tomu, že tyto soudy mají být vždy až na publiku.

David Černý – Miminka
autor: Klára Doležálková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.