První retrospektiva Haruna Farockiho v galerii Futura

6. únor 2015

Michal Novotný, kurátor pražské galerie Futura, koncepčně oslovuje umělce k vytvoření výstavy – dialogu s jiným umělcem podle vlastního výběru. Zbyňka Baladrána vždy oslovovala práce Haruna Farockiho. Tento velmi uznávaný experimentátor v oblasti dokumentárních filmů a videoartu se narodil v roce 1944 v dnešním Novém Jičíně, v tehdejším Neutitschein v Sudetech.

Když dostal Zbyněk Baladrán nabídku k vytvoření výstavy, vzpomněl si na Haruna Farockiho, který pro něho vždy hodně znamenal, a protože se často k jeho pracím vztahuje. Napadlo ho, že pokud neodmítne, bylo by skvělé vystavovat společně. „Když jsme ho oslovili, zajímalo ho to, byl rád, že může znovu vystavovat v Čechách, kde se narodil, ale tři týdny potom zemřel. Z dialogu, na který jsem se těšil, vznikla otázka, jak udělat výstavu, která by dávala smysl. S Michalem Novotným jsme to potom pojali spíš jako homage nebo jako první velkou ‚retrospektivu‘ v Čechách,“ popisuje Zbyněk složitou situaci. Harun Farocki zemřel v létě loňského roku na náhlou srdeční zástavu. Zbyněk Baladrán s kurátorem Michalem Novotným uvažovali, zda společnou výstavu nezrušit, nakonec ale vznikla retrospektiva, kterou Zbyněk pokorně doplnil vlastními videi.

Výstava začíná videozáznamem rozhovoru s filozofem Vilémem Flusserem a pokračuje volně k nejstarším černobílým snímkům. Od distančního pozorování procesu výroby napalmu se dostaneme až k experimentální multiscreen projekci Neuhasitelný oheň z roku 1969. Autor zde snímá vlastní monolog, ve kterém označuje užití napalmu za válečný zločin. Z novějších filmů svou zřetelností zaujme snímek V porovnání z roku 2009, kde nahlížíme cihlu jako stavební kámen civilizace. Sugestivní video o procesu výroby, použití, tvarech nebo zvuku cihel je opět bez komentáře. Zbyněk Baladrán doplnil projekce například o snímky Mikroskop a teleskop času nebo Teorie práce.

03309260.jpeg

„Střetáváme se nad zájmem o to, k čemu slouží umění, jakým způsobem se dá ovlivnit společnost. Co se dá v dané situaci, kdy se člověk nějak vyjadřuje k publiku, nastolit za změnu,“ říká Zbyněk Baladrán na závěr rozhovoru, který by měl vlastně teprve začít. Harun Farocki se ve svých filmech věnoval politice, metodologii, hluboké analýze, stejně jako postupu práce nebo síle obrazu samotného.

Další videa Haruna Farockiho můžete vidět na výstavě Paralela I–IV, která bude zahájena v pátek 6. února v 18:00 hodin v Goethe-Institutu v Praze a potrvá do 22. března. Vernisáži předchází diskuse Herní světy moderovaná Honzou Bártou.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.