Rafani v Nevan Contempo ukazují civilizaci hroutící se do sebe

12. únor 2015

Umělecká skupina Rafani má po sedmi letech samostatnou výstavu v Praze. V nedávno otevřené galerii Nevan Contempo představují svůj projekt s názvem Síla, který vznikal přímo pro tento konkrétní prostor. Výstavu můžete na pražském Žižkově navštívit do konce února.

Rafani tradičně pracují s různými médii a kladou důraz na komplexní vyznění expozice jako celku. V Nevan Contempo můžeme jako nedílnou součást výstavy krom instalací, objektů a videí vnímat i doprovodný text, který v tomto konkrétním případě neobsahuje vyjádření kurátora ani životopisy umělců nebo historii skupiny, ale verbálně rozvíjí ústřední téma. V několika bodech jsou v něm jednoduchým jazykem načrtnuty situace, které mohou sloužit jako odrazový můstek pro uvažování o různých podobách síly. V textu i expozici se mísí síla jako politická moc hierarchizující jedince či skupiny, síla jako příznak domnělé lidské nadvlády nad dalšími živočišnými druhy, čistě fyzická síla zvířecích svalů i nepředstavitelně nás přesahující síly působící ve vesmíru. Z této koláže pak ve výsledku nejsilněji vystupuje pochmurné vyprávění o civilizaci směřující skrze zdánlivý ustavičný pokrok k vlastní destrukci, kdy je řád uměle vytvořených pravidel nahrazován chaosem jejich selhávání.

03314249.jpeg

S prostorovým uspořádáním pracují umělci v Nevan Contempo velice dobře. Jednoduchými prostředky dokážou vytvářet nečekané a výmluvné situace. Umístěním drobné dřevěné konstrukce před epickou zvětšeninu planety vytváří primitivní nápodobu pozorovatelny a okamžitě tím mění perspektivu diváka. Symbolicky ho staví do role nezávislého pozorovatele a umožňují mu tak nahlédnout z odstupu lidstvo a snad i celý vesmír. Navzdory sjednocujícímu tématu i snaze vytvořit v galerii komplexní umělecké dílo s jednotným významem ale zaujímají Rafani na výstavě dvě poměrně odlišné polohy, které se vzájemně poněkud narušují. U objektů i v textu se jim daří pracovat chirurgicky přesně se subtilnějšími symboly a pokládat tak základ obrazům, které diváka na intuitivní úrovni velice rychle pohlcují a stimulují k rozvíjení asociačních řad. U videí ale sahají umělci k agresivnějším výrazovým prostředkům a konkrétnější, živočišnější symbolice.

Asi nejkřiklavěji z výstavy vystupují dvě videa umístěná za rozměrné planety. Přílišná umělost a afektovanost vytváří mezi děním na videu a divákem příliš velkou distanci a výsledek vyznívá až banálně. Přehnaná symbolika brzdí jakékoli rozvíjené myšlenkové asociace a nahrazuje je doslovností. Podobné symptomy se projevují i u dalších videí, která z celku výstavy obecně poněkud vybočují. Je to sice zřejmě právě určitá hlasitost a agresivita, kterou si s Rafany většina lidí spojuje kvůli jejich nejproslulejším akcím, v Nevan Contempo ale jako by se síla této umělecké skupiny nejvíc projevila v poetičtějších pracích, které jsou soustředěné do střední části galerie.

03314247.jpeg

Přes určitou nekonzistenci ve způsobu, jakým jednotlivé prvky v rámci expozice fungují, Rafani projevili mimořádnou schopnost budovat silná vyprávění jednoduchými prostředky a návštěva jejich aktuální výstavy je rozhodně výjimečným zážitkem.

autor: Karolina Ketmanová
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka