Rudolfinum představuje dílo fotografa Juergena Tellera, který polidštil módní svět

21. prosinec 2016

Fotil ještě neznámou Nirvanu na turné po Německu, udělal z Björk „zombie” a šokoval nepříkrášlenými snímky modelek. V polovině prosince pražská Galerie Rudolfinum otevřela veřejnosti autorskou autobiografickou výstavu původem německého fotografa Juergena Tellera. Výstava ukazuje, jak se z odvážného grunge fotografa stala globální tvář módního průmyslu.

V polovině osmdesátých let se mladý Juergen Teller vydal s přítelkyní navštívit rodinného známého do pustiny uprostřed Turecka. Společně si prožili šílené přesuny autobusem. Cestovali až do malého městečka ke hranicím se Sýrií. V poušti začala Tellerova přítelkyně zvracet a blouznit v horečkách. Hospitalizovali ji v místní nemocnici, na míle vzdálené evropským standardům. Teller mezitím trávil čas vyjížďkami za město. Když se při jedné z nich vracel, potkal chlápka na oslu, který mu nabídl svezení. „Začal se na mě lepit, cítil jsem jeho ztopořený penis, jak se mi otírá o zadek. Měl jsem na sobě jen šortky a tričko a on mě začal osahávat,“ vzpomínal Teller. Fotograf ho několika ranami pěstí zklidnil: „Kdoví proč jsem radši seděl dál a pral se s tím chlapem.“ Z osla sesedl až u hranic města. Bylo to léta před tím, než se z dnes dvaapadesátiletého Tellera stala světoznámá hvězda módní fotografie, která změnila nudná pravidla mainstreamových časopisů.

Nepříjemná historka ho provází celou kariéru, kdy se pohybuje na pomezí mezi komerční a uměleckou fotografií. Na bizarních autoportrétech je vidět nahý Teller, jak leží na oslu a objímá ho – je to taky jedna z prvních fotografií jen tak přišpendlených na stěně v prostorách pražské Galerie Rudolfinum. A živý osel se procházel i během vernisáže Tellerovy autobiografické výstavy Enjoy Your Life!, která se návštěvníkům otevřela ve středu 15. prosince.

03767777.jpeg

Umělé standardy krásy

Život fotografa, který se po Rudolfinu poflakoval s kulichem, typickou červenou péřovkou a v běžeckých botách, byl plný odvážných rozhodnutí. Nejprve šokoval jeho blízké a později celý svět. Ve dvaadvaceti se sbalil, opustil rodné městečko v Bavorsku i práci v rodinné houslařské firmě a odjel do Londýna. Utíkal před vojnou, ale především se chtěl zkusit uchytit v nějakém z tehdejších britských trendsetterských časopisů. Přespával na zadním sedadle svého auta, když neměl na nájem, a matce volal jenom z telefonních budek jednou za dlouhou dobu, až z toho šílela. Přes fotografa Nicka Knighta se dostal k práci v hudebním průmyslu – nafotil abstraktní cover pro album Blue Bell Knoll od Cocteau Twins v roce 1988 a o dva roky později obal singlu Nothings Compares 2 U od Sinéad O’Connor. Prvním velkým zářezem byly o něco později snímky tehdy neznámé kapely, která jela turné po Německu. Když album Nevermind od Nirvany vyletělo v žebříčcích nahoru, neměli jste šanci na fotografie nenarazit. Teller později fotil další hudební hvězdy a jeho rukopis tvaroval podobu magazínů i-D nebo The Face. Známé jsou snímky, na kterých Björk jí sépiové špagety a až strašidelně připomíná zombie. Tady se osvědčila jeho metoda, kdy své objekty stavěl často do netradičních, až nepříjemných situací. Stejně se cítili ti, kteří se na fotografie dívali.

03767986.jpeg

Juergen Teller: Enjoy Your Life!
Galerie Rudolfinum
15. 12. 2016 – 19. 3. 2017

Proslavily ho syrové a spontánní snímky modelky Kristen McMenamy, kterou zachytil v mrazivém londýnském ateliéru. McMenamy tu stojí nahá a bez make-upu. Je vidět každičká modřina i jizva na těle. Zima v místnosti s jedním malým topením je jenom zvýrazňuje. V koutku má modelka cigaretu a přes hrudník rtěnkou v srdíčku napsáno „Versace“. Značka, jejíž oblečení znamenalo pro módu svět, odmítla McMenamy i Tellera – a tohle byla jejich spiklenecká odpověď. Fotky bez retuší se později objevily v časopise i-D nebo na stránkách Süddeutsche Zeitung Magazin. „Jak ti to mohli udělat?“ volali prý naštvaní kamarádi McMenamy. Naštvané komentáře přicházely ze všech stran, z McMenamy byla oběť módního průmyslu a Tellerovi se vyčítalo, že začínající modelce zničil kariéru. Ve skutečnosti to bylo přesně naopak.

Tellerovy fotografie jsou drastické, otevřené, svým způsobem romantické. Módní průmysl i dosavadní standardy krásy Teller obnažil, své snímky neretušoval a nepřikrašloval. A po dlouhých letech spolupráce a přemlouvání nafotil kampaň pro Vivienne Westwood s vysněným konceptem – místo mladých modelek postavil před objektiv tehdy téměř sedmdesátiletou módní návrhářku.

03767778.jpeg

Jeho styl později převzali fotografové jako Terry Richardson, který pomohl Miley Cyrus zbavit se minulosti dětské hvězdy, nebo Dov Charney, majitel značky American Apparel a zároveň fotograf stojící za reklamními kampaněmi oděvní firmy. Teller vždycky vynikal svým smyslem pro detail a touhou jít do hloubky, nikdy neklouzal po povrchu. Navíc nemá na krku žádné skandály s obtěžováním modelek jako oba zmínění.

Neminout terč

Název výstavy Enjoy Your Life!, která je důkladným průvodcem Tellerovou kariérou a je k vidění v Rudolfinu až do března příštího roku, je jako nápis z blyštivých reklam, které fotograf tak nenávidí. Se stejným černým humorem a až s dokumentaristickou důsledností, s níž ukazuje odvrácenou stranu povrchního módního světa, nahlíží i svůj vlastní život. Na výstavě jsou k vidění velkoformátové portréty jeho matky v domě v Bubenreuthu, na zdech visí také osobní fotografie jeho blízkých. Sám název výstavy odkazuje na rodinné trauma. Jeho otec alkoholik trpící depresemi spáchal v roce 1988 sebevraždu. Aby se mu pomstil nebo se snad s tragédií vyrovnal, vytvořil tehdy Teller několik autoportrétů, jak stojí na hrobu s flaškou piva. „Když jsem šla na hřbitov, tak mi nějaká ženská říkala, jak si to představuju, po tom všem sem ještě chodit. Nic jsem jí na to neřekla,“ vzpomínala jeho matka Irene Teller v jednom z rozhovorů na to, jaké reakce vzbuzovala tvorba jeho syna v rodném městě.

03767776.jpeg

Teller ale není z těch, kteří by chtěli jenom šokovat – jeho práce měla konkrétní terče, ať to byla iluze dokonalé krásy v módních časopisech, nebo ageismus v módním průmyslu. Mohlo by se zdát, že jeho nové snímky v době, kdy si populární kultura zvykla na ledacos, už s nikým ani nehnou. Přesto jeho série Kanye, Juergen & Kim minulý rok zbourala internet, mluvilo se o ní jako o jednom z nejdivnějších fotografických cyklů. Hvězdný pár Kim Kardashian a Kanye West vytáhl Teller na zámek kousek od Paříže, fotografoval je u traktorů nebo na kupách štěrku. Do snímků vstupoval sám v bundě, s chodeckými hůlkami a v krátkých šortkách. V této aktuální tvorbě se ale už trochu vyjevuje, že zmiňované terče možná ztratil a jenom se drží svého – zjevně stále funkčního – trademarku.

S ležérním vystupováním, kulichem a péřovkou už dnes na vernisáži v respektované galerii Teller nikoho nepřekvapí. Živý osel na vernisáži působil trochu jako senzacechtivé gesto, obzvlášť když Teller v úvodní řeči zdůrazňoval, že na výstavě nejsou k vidění žádné texty, aby se divák mohl soustředit jen na fotografie. O to víc potěší, že výstava, která do galerijního kontextu našla cestu teprve v nultých letech, u nás v tak konzervativních prostorách vůbec je. „Vím, kdy fotím dobrý snímek. Prostě to vím. Cítím to tělem i duší,“ řekl Teller minulý rok v rozhovoru pro server Business of Fashion. Nebyla to touha provokovat, ale instinkt, impulzivnost a jistá punková přirozenost, co z něj udělalo celosvětové jméno fotografie. Máme nyní jedinečnou možnost dozvědět se o jeho fotografických instinktech víc přímo v hlavním městě.

03767985.jpeg
autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.