Ryby od mistra manga hororu Džundži Ita vyděsí víc než Spielbergovy Čelisti

25. duben 2017

„Existuje stvoření, které přežilo miliony let evoluce bez změn, vášně, logiky. Žije, aby zabíjel. Bezduchý požírající stroj,“ zní mrazivá slova traileru Spielbergových Čelistí, které Džundži Itó vyvezl do nových, vyšších pater strachu. V jeho povídce Ryby: Útok z hlubin se na řečené eating machine evoluce rozhodně projevuje.

Povídkový soubor Džundži Ita nese název podle nejdelší z nich Gyo (Ryby) a začal vycházet na pokračování v japonském komiksovém týdeníku po jeho slavné sérii Uzumaki (Spirála). V ní Itó velmi expresivně popsal kletbu, která pohltí přímořské městečko, vše a všichni se tu začnou kroutit ve smrtelných spirálách. V Rybách si více půjčuje z filmu, a co se týká hlavní hrdinky Kaori, především z béčkových bijáků – odtud archetyp pasivní krasavice. Lepá děva s nezbytnou ofinkou a kyprými ňadry se nechá svým nepochopitelně oddaným přítelem Tadašim poprvé vyvézt k moři. Z romantického víkendu v rybářském domku v Okinawě se ale vyklube noční můra, z níž hlavní hrdiny ani smrt neprobudí.

„Svissssssssst,“ zvuk jako z puštěného nafukovacího balónku, který nekontrolovatelně krouží osmičky kolem, takový teď vydávají donedávna věčně němé mokré tváře. Na vině jsou mechanické pavoučí nožičky a hlavně smrdutý plyn dodávající jim energii. Před nebezpečím pažravých čelistí už si lidé neoddechnou ani na mělčině. Neoddechnou si už nikde.

To, co by v hraném filmu bylo absurdní, až směšné a ztratilo by na kýžené děsivosti, v manze především díky kreslířské zručnosti a fantazii Ita funguje dokonale. Kresbu charakterizuje velmi dynamické šrafování, které sugestivně dotváří úprk hlavních hrdinů. V nejvyhrocenějších momentech je šrafování využito pro tvorbu nových obrázků v obrázku a v tu chvíli Itóvy linky připomínají slavná díla Edvarda Muncha. Svou roli hraje i absence barvy podporující tísnivou atmosféru. Možná proto zatím všechny pokusy o filmové adaptace Itóvých komiksů dopadly nešťastně. Kromě obvyklých potíží s castingem se zde přidávají i obrovské náklady na efekty. Ani pokud by na ně štáby měly dostatečné rozpočty, není jisté, že by je zvládly provést přesvědčivě.

Z komiksu Ryby Útok z hlubin Džundžiho Itá

Zastřené rybí oči společně s otevřenými tlamami, z nichž odkapává tekutá kaše rozkládajícího se masa, se na pichlavých nožkách blíží k japonským metropolím. A nejde ani tolik o hlad jako o nákazu. Ryby totiž nejsou mozkem útoku, tím je smrdutý plyn vyvíjený původně jako biologická zbraň, jež se vymknula kontrole.

Itó se ale nepustí v zápletce vyšlapanou antimilitaristickou cestičkou, zůstává věrný svému tématu. „Pro mě je člověk tím, kdo má potenciál nejvíce děsit. Ať už je to fyzicky – svými skutky, nebo psychicky. Lidskost má mnoho stránek, které mohou být děsivé. A mým cílem je využít je a vystrašit potenciální čtenáře,“ řekl novinářům na největším evropském komiksovém festivalu v Angoulême. Pokud jsme tedy v případě Ryb v úvodu tvrdili, že projdou vývojem, pak je to evoluce, jejímž hybatelem je alespoň na počátku člověk. Stejně tak ji člověk (Takašiho strýc a vědec v jedné osobě, posedlý možnostmi smrdutého plynu) dovede k ještě ničivějšímu účinku. Lidská rasa si na sebe přivolává zhoubu sama. Ze strojů nečiní tak, jak je ve sci-fi žánru zvykem, tvory s vědomím. Živé mechanizuje, aby dosáhla nepřirozené nesmrtelnosti.

Úzkost a strach se především díky názornosti obrázků taví v jednom kotlíku s hnusem. A šílenství, které Kaori pociťovala na začátku povídky, když se nemohla zbavit hnilobného pachu ani nekonečným sprchováním (a které působilo poněkud hystericky), se přenáší pomalu ale jistě na čtenáře.

Z komiksu Ryby Útok z hlubin Džundžiho Itá

Podobně jako dnes Itó děsí rybami, děsil dříve spirálami. To obyčejné, pasivní, co člověka denně obklopuje, se u něj stává děsivé a akční. Díky Itóvi už nikdy nebudete koukat na rybu na talíři jako na bezbrannou oběť.

Další dvě povídky mají jen několik málo stránek. „Přesmutný příběh o nosném pilíři“ tematizuje až k absurdnosti japonský smysl pro zodpovědnost a sebeobětování (alespoň tak se to zdá Evropance). Závěrečná „Záhada zlomu v Amigaře“ pak připomene Itóův vzor – amerického mistra hororu H. P. Lovecrafta.

Preciznost, s jakou Itó dotahuje své iluze strachu, jako by mu zůstala z jeho původního povolání dentálního technika, v němž každý milimetr hraje roli ve výsledném výrazu tváře. Od úsměvu ke šklebu totiž není tak daleko, jak by se mohlo zdát.

Ryby: Útok z hlubin, Džundži Itó, přeložila Anna Křivánková, 404 stran, CREW (2017).

autor: Kateřina Čopjaková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.