Sense8: Seriál sourozenců Wachowských oslavuje humanismus v osmi městech světa

3. září 2015

Před časem se v seriálové nabídce objevil televizní debut sourozenců Wachowských, opulentní crossover sci-fi a mnoha dalších žánrů naplněný humanistickou spiritualitou připomínající jejich předchozí Atlas mraků i Jupiter vychází. Fanouškovské i kritické reakce byly ve srovnání s ostatními jednoznačně úspěšnými seriály společnosti Netflix (House Of Cards, Orange Is the New Black, Daredevil) rozporuplné. Wachowští si nelámali hlavu ani s opracováváním mnoha dějových klišé, ani s potenciální nechutí publika vůči metafyzickému blábolení. Natočili vizuálně a vypravěčsky úchvatnou jízdu, jejímž jádrem je připomínka síly lásky, deklarovaná neexistence bariér mezi kulturami a pocit bratrství ztrápených a izolovaných dušiček.

Další Matrix už Wachowští pravděpodobně nenatočí. Zůstává zatím jejich jediným filmem, jehož příběh je stejně dobrý jako vizuální styl a forma. Sense8 patří do kategorie na pohled formálně vynikajících projektů, u kterých není ani tak důležité, co se vypráví, ale proč a jak se to vypráví.

Postavy seriálu, mezi něž patří policajt z Chicaga pronásledovaný pocitem viny, keňský řidič autobusu, který shání léky pro nemocnou matku, islandská DJka přesídlená po rodinné tragédii ze země skřítků do Londýna nebo hispánská hvězda telenovel, jsou zřetelná kulturní klišé. Wachowští nemají potřebu jednotlivé charaktery prohlubovat – jak se dozvídáme záhy, osm hrdinů rozmístěných v osmi světových městech funguje dohromady jako jeden celek. Jejich příběhy odkazují na různé žánry: od policajtského dramatu přes „hluboký lidský příběh“ z chudé Afriky po gangsterku z Berlína. Vyvíjí se skrze dějové stereotypy očekávatelně – až na místa, kde se jejich příběhy propojují.

Tak jako se hejno ptáků nebo ryb pohybuje jako jeden, tak jako bříza cítí neštěstí jiné břízy na míle daleko, tak jako houba rozumí, co chce les… Mysli na to a pochopíš, kdo jsme,“ osvětluje osmi hrdinům jejich původ Jonas (Naveen Andrews známý ze seriálu Ztraceni.) Jeho zjevení vždy ohlašuje chvíli spirituálního žvanění a postupné odhalování historie starého experimentu, ze kterého vzešla generace (podle přezíravého komentáře New York Times mladých a krásných) lidí, jejichž vědomí jsou vzájemně propojená.

03463154.png

Detaily experimentu nejsou důležité. Klíčové jsou okamžiky vzájemného potkávání. Sdílení schopností, vědomostí i emocí neumožňuje jen vzájemnou pomoc, jako ve scénách, kdy Korejka zběhlá v bojovém umění pomůže keňskému řidiči vyřídit pouliční gangy v Nairobi. Emocionálním jádrem seriálu, který přepíná mezi dějovými linkami pevně zasazenými do svých prostředí v Bombaji, Berlíně, Chicagu nebo na Islandu, přichází v momentech, kdy se jednotlivé postavy potkávají skrze své mysli. Jaká lepší terapie může existovat než návštěvy někoho z druhého konce světa, kdo do detailů rozumí vašim úzkostem, protože je prožívá spolu s vámi? Scény, kdy Islanďanka Riley a Korejka Sun mluví o společném pocitu viny za smrt svých matek, nebo příběh trans-ženy Nomi o šikaně v dětství vyprávěný gayi Litovi, který mírní jeho strach z coming-outu, se zdají být momenty, o které jde v seriálu především. Postavy skrze tyto situace zažívají čirou kolektivní lásku.

V kontextu několika velice tradičně stavěných příběhů je nejzajímavějším tématem v jednotlivých dějových linkách emancipace LGBT lidí popsaná skrze charakter odbojné hackerky Nomi a filmové hvězdy Lita, který svoji orientaci tají, i emancipace žen v příběhu zasazeném do prostředí korejské korporátní kultury. Představitelka Nomi Jamie Clayton, která sama také prošla změnou pohlaví, je tak vedle Afroameričanky Laverne Cox z Orange Is the New Black a postavy Maury, kterou v seriálu Transparent oceněném Zlatým glóbem hraje Jeffrey Tambor, dalším současným příkladem seriálového LGBT hrdiny neredukovaného na směšný stereotyp.

Přes všechen symbolický i fyzický boj (u Wachowských samozřejmě nechybí skvěle natočené akční scény) nevyznívá komplikovaný příběh Sense8 podvratně, ale spíš reakčně. V myšlenkovém podloží seriálového vesmíru nerezonuje výzva k pokusu cokoliv měnit, přestože prostředí většiny postav jsou výrazně utlačovatelská. Osmička hrdinů bojuje pouze v sebeobraně, pouze proto, že se na ni útočí. Boj je v seriálu jen nutným dějovým vyústěním, jádrem však zůstává kontemplace nad možností sdílení a porozumění.

03463153.png

Pilot seriálu vychází ve srovnání s dalšími epizodami nejhůř, propadá se pod tíhou spirituálních řečí a nepřehlednosti vyprávění. Pokud ale divák unese první díl a není příliš cynický na to, aby sledoval celou sezonu seriálu, který povyšuje humanismus na náboženství, čeká ho v dalších epizodách jízda, ve které nezáleží na vratkosti charakterů a očekávatelnosti jednotlivých příběhů. Pro Sense8 – stejně jako pro společenství postav – platí, že celek je mnohem víc než součet jednotlivých částí. Divácké nadšení tu budí teprve souhra jednotlivostí a oslava vzájemnosti.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.