Seriál The Missing: Vteřina, která všechno změní

31. prosinec 2014

Noční můra všech rodičů, zmizení potomka, pronásleduje hrdiny depresivní psychologické detektivky The Missing jako neodbytný přízrak.

Když manželé Hughesovi v létě 2006 nešťastnou náhodou uvíznou ve francouzském městě Chalons du Bois, netuší, že jejich život se převrátí naruby. Záhadně tu zmizí jejich pětiletý syn Oliver a jakkoli místní policie vyvíjí maximální úsilí, pátrání vede jen do slepých uliček. Trauma a pocit viny začne pomalu narušovat zdánlivě pevný manželský svazek i atmosféru fiktivního maloměsta, které zcela žije probíhajícím světovým fotbalovým šampionátem v Německu.

Osmidílný televizní seriál z pera Harryho a Jacka Williamsových pracuje s osvědčeným modelem, který zpopularizoval dánský Zločin – jeden kriminální případ a pozornost soustředěná stejnou měrou na palčivě pomalou proceduru vyšetřování, zdrcující dopad události na psychiku lidí blízkých oběti a propojení pátrání s rovinou komunální politiky. The Missing využívá ambiciózní strukturu, když vyprávění soustřeďuje do dvou hlavních časových rovin; v roce 2006 sledujeme prvotní pátrání po ztraceném Oliverovi, o osm let později jeho obnovení, které iniciuje maniakálně vytrvalý otec Tony.

03283279.jpeg

Obě roviny se neustále prolínají, což pochopitelně vytváří citelné napětí. Víme, že některé věci se stanou / nestanou, ale nevíme proč. Bolest a jizvy z minulých událostí se vepisují do tváří i na těla postav. Seriál přitom dokáže z větší části účelně a přehledně dávkovat informace a spojovat doposud rozptýlené indicie. Čas, tematizovaný už dvěma různými rovinami vyprávění, je neúprosným vládcem seriálu – vteřina, kdy se životy postav otřesou v základech, se neustále zpřítomňuje jako přízrak. Touha vrátit se před děsivý mezník, před okamžik zmizení, postavy pronásleduje a drtí. Dramaturgicky suverénní práci naruší jen zbytečný nesoulad mezi některými částmi ve druhé polovině. Zatímco pátá a šestá epizoda jsou doslova nabité zvraty a dějem, sedmá spíše přešlapuje na místě v sérii ne úplně přesvědčivých emocionálních analýz aktérů.

The Missing zdobí několik věcí: pečlivá práce s prostředím (kulisy maloměstské fotbalové mánie nejsou účelové, ale do vzrůstající beznaděje vnášejí až fantaskní chaos) a velmi poučená režie Toma Shanklanda, který kombinuje vizuální tlumenost skandinávské televizní krimi, statické polodetaily podtrhující strnulost a bezmocnost hrdinů s moderně řešenými akčními scénami (automobilová honička snímaná v jednom záběru z interiéru policejního vozidla).

03283280.jpeg

Alfou a omegou seriálu jsou však figury. Napsané pečlivě tak, aby reflektovaly protichůdné přístupy k rodinné tragédii – otec Tony je ztělesněnou akcí; posedle a agresivně se žene kupředu za nejmenšími záchvěvy naděje. Jeho žena Emily se naopak snaží najít cestu z deprese v novém životě a alespoň iluzorní nové rodině. Dilema, zda minulost a vzpomínky opustit, nebo je naopak stále probouzet, pronásleduje v různých formách většinu postav.

Ústředním tématem The Missing není jen únos, ale i rozvrácené rodiny, zklamaná mateřská láska, utajená selhání a neschopnost vypořádat se se sebou samotným. Odvážným, byť ne úplně dotaženým krokem, je charakter Vincenta Bourgha, pedofila, který se dějem mihne jako podezřelý, a seriál následně sleduje jeho úpornou snahu žít se stigmatem i odmítanou stránkou osobnosti. I když The Missing občas upadá do lehce stereotypních melodramatických poloh, pedofil tu nevystupuje jako hrůzné monstrum, ale jako štvaná lidská bytost.

03283278.jpeg

I přes některé toporné momenty těží britský seriál z přesného obsazení. James Nesbitt hraje Tonyho s nasazením, které místy hraničí s křečí, ale v rozhodujících pasážích jeho směsice hluboké bolesti a animální agresivity převáží nad falešnými tóny. Ozdobou The Missing je nicméně Tchéky Karyo, jehož detektiv Julien Baptiste v soudobé galerii podivných, narušených a neurotických vyšetřovatelů působí jako klidný ostrov nadhledu staré školy. Kulhavý detektiv-včelař funguje jako pevný bod uprostřed rozvráceného světa, v němž se střetávají politické ambice, organizovaný zločin a nezvladatelné pudy.

Těžko říci, zda se někdy ujme pojem „britnoir“, nicméně britská televizní produkce skutečně převzala prvky scandinoir, adaptovala je pro lehce odlišnou kulturní tradici a dala jim vlastní tvář i smysl. V porovnání s průkopnickou první sérií Zločinu vyhlíží tituly jako The Fall, Broadchurch a The Missing formálně suverénněji a v kontaktu s temnými kouty společnosti nacházejí svůj specifický jazyk. Po absolvování tísnivého martyria rodiny Hughesových nezbývá než se těšit na již oznámenou druhou sérii, která údajně zachová daný koncept, ale přinese nový případ a nové postavy.

Hledět do propasti současného světa a vlastních niterných fobií může být až překvapivě očistné. O tom je koneckonců celá tahle vlna temné psychologické krimi především. Ovládnout démony znamená pohlédnout jim do očí zpříma.

Hodnocení: 80%
The Missing
Tom Shankland, BBC, Velká Británie, 2014, 8 x 60 minut.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.