Seriál Veep dál drtí romantické představy o politice sprostými gagy

10. srpen 2016

Satirický seriál Veep (Viceprezidentka) uzavřel pátou sezónu cynického humoru na účet mocichtivých zaměstnanců Bílého domu bez cliffhangerů, zato nečekaně emotivně. Nejistota je sice hlavním motorem celého příběhu, až nyní ale první prezidentka USA Selina Meyer poprvé opravdu neví, co se sebou.

Sitcom HBO sleduje mikroperspektivou život viceprezidentky a poslední dvě sezóny i prezidentky Spojených států Seliny Meyer a její armády neschopných úředníků, chytrých poradců, senilních poradců, sekretářek, které pamatují i kauzu Watergate, a tiskového mluvčího na limonádové dietě. Ambiciózní Meyer se až po třech sezónách dostala k reálné politické moci, do té doby musela s pomocí svých cynických spolupracovníků vymýšlet, jak zůstat relevantní v roli „veep“, tedy v té nejméně vděčné funkci americké vysoké politiky. V páté sérii se pak snaží všemožně udržet prst na červeném nukleárním tlačítku a vymyslet způsob, jak zanechat politický „odkaz“, a to i pokusem o osvobození Tibetu, při kterém zvládne rasisticky urazit čínskou delegaci i obligátně zklamat vlastní dceru.

„Catherine, nic z těch vulgarit tam nesmí zůstat!“ upozorňuje ji Meyer, když se o mamince rozhodne natočit dokument. „A co tam zbyde, mami?“ odvětí odevzdaně mladá dívka. Surové „pravdy“, které kolem sebe jako z kulometu střílí nejen druhá podle průzkumů veřejnosti nejméně schopná prezidentka Spojených států, ale také její podřízení nebo rodina, odlišují Veep od dalších seriálů z politického prostředí. Oceňované drama West Wing Aarona Sorkina, které trvalo sedm sezón a skončilo před deseti lety, sice zpracovává život v Bílém domě uvěřitelně – tvůrcům ostatně radilo mnoho bývalých vysoce postavených úředníků – scénář je ale až příliš idealistický a nostalgický a odráží spíš to, jak se politici chtějí vidět, než jak jejich práce opravdu vypadá. V porovnání téměř thrillerová série HBO House of Cards pak v hodnocení znalců washingtonských poměrů propadla úplně. Satirický sitcom Veep naopak prohlásili za ten nejvěrohodnější. Původní showrunner Armando Iuannucci i představitelka Seliny Meyer Julia Louis-Dreyfus ostatně přiznali, že je sami politici plácají uznale po ramenou za věrohodnost, podobně jako před třiceti lety autory britského seriálu Jistě, pane ministře. V českém prostředí se něco podobného povedlo jen seriálu Kancelář Blaník internetové televize Stream.cz.

03683475.png

„Dovolte mi, abych citovala z naší politické satiry Veep,“ prohlásila na pódiu americká komediální hvězda Julia Louis-Dreyfus, známá třeba z hitu Seinfeld, když loni přebírala druhou sošku Emmy pro nejlepší herečku. „Je to určitě obrovská čest, že mi dnes večer můžete vzdát poctu,“ přečetla ze zmačkaného papíru a sál vybuchl smíchy. „Pardon, spletla jsem se, to řekl Donald Trump – je čím dál těžší (realitu) satirizovat.“ Mnoho fanoušků Veep s ní tehdy určitě souhlasilo, ale nemyslelo při tom na Trumpa. E-maily demokratické prezidentské kandidátky Hillary Clinton, které zveřejnilo americké Ministerstvo zahraničních věcí v roce 2015 po tom, co se ukázalo, že bývalá ministryně používala v práci svůj soukromý účet, musí podle mnohých z nich sloužit jako předloha pro scénáře Veep. Tvůrci a tvůrkyně paralelu nikdy nepřiznali, doteď dokonce tají politickou příslušnost Meyer. Ovšem jejich hlavní hrdinka ztělesňuje mnoho negativních vlastností, které Clinton přisuzují média i političtí odpůrci. A vlastně nejen ty negativní: stejně jako Clinton, což víme právě ze zmíněné internetové korespondence, i Meyer se často dožaduje jablek jako svačiny.

Veep funguje i v páté sezóně, přestože už na ní nepracoval původní showrunner Armando Iannucci, který stojí mimo jiné i za neoficiální britskou předlohou seriálu The Thick of It. Nahradil ho David Mandel, který už zaujal televizní kritiky „dokumentární“ a po finále nejlépe hodnocenou epizodou Kissing Your Sister. Zápletky situačního humoru se sice nyní daly snadněji předvídat, Mandel ale zachoval Iannucciho sarkasmus a gagy plné sprostých replik, za které byl Brit vzýván i kritizován už během práce na seriálu BBC The Thick of It.

03683478.png

Ve Veep se existenciální dusno plytkých řečí, které jsou vedle síly a výdrže jedním z údajných pilířů politiky, posouvá o úroveň dál. Člověkem s nejprořízlejšími ústy, hroší kůží, po které sklouzne každá urážka, i absencí empatie a svědomí je konečně žena, která si prostě od mala nepřála nic jiného, než se stát prezidentkou. Cílená absence „ženských vlastností“ je nakonec občerstvující – narcistickým sociopatem totiž může být kdokoliv bez ohledu na pohlaví. Tvůrci si s genderovými rolemi ostatně hrají pořád – například se sexuálním obtěžováním se setkávají hlavně mužské postavy.

Selina Meyer by nebyla nic bez svých podřízených a kolegů. Herci ve vedlejších rolích znovu podali nadprůměrné výkony, především pak famózní Tony Hale jako věrný nohsled, své momenty měl i Hugh Laurie jako ministr a budoucí konkurent v boji o Bílý dům a bonmoty nešetřil Peter McNicols v roli krizového poradce. Sama Meyer ale v poslední sérii zvážní a ještě víc se vzdaluje svému už tak demotivovanému týmu, vzhledem k závěru pak vlastně i logicky. Pokud někomu chyběly v jejím charakteru emoce, v posledním díle jich dostane plnou igelitku, kterou si nakonec musí zase sbalit. Bezskrupulózní Selina si proto poprvé vyslouží i trochu diváckého soucitu.

Pátá sezóna Veep by tak klidně mohla být tou poslední a seriál by s šestnácti nominacemi na ceny Emmy skončil v plné parádě. Scenáristé ale ve finále ústy dětsky prosté Catherine Meyer několikrát naznačují, že veřejná ostuda její matky ještě není u konce a nový showrunner si v páté sérii potichu budoval příběh pro tu následující.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.