Šmejdi: Víte, co dělá zítra vaše babička?

23. duben 2013

Nátlak a ponižování. Tak by se ve zkratce dala popsat atmosféra na tzv. předváděcích zájezdech s obědem zdarma, kterých se účastní řada starších lidí. Výsledkem pobytu na takovém zájezdu je nákup předraženého a nepotřebného zboží, jehož cena navíc často vysoce převyšuje finanční možnosti nakupujícího. Proč tedy lidé na takové akce opakovaně jezdí?

Novinářka Silvie Dymáková několik měsíců na podobné výjezdy jezdila se skrytou kamerou. Výsledkem je dokumentární film Šmejdi, který teď běží v českých kinech a na který mají lidé starší 65 let vstup zdarma.
To téma jsem si nijak cíleně nevybírala. Přišlo tak nějak samo. Od babičky jsem často dostávala různé pánve a hrnce, o kterých říkala, že jsou z předváděcích akcí. Nechápala jsem, proč na tyhle zájezdy babička jezdí a proč na nich něco kupuj. Tak jsem se rozhodla, že jednou pojedu s ní, abych zjistila, jak to tam ve skutečnosti chodí. To, co jsem tam viděla, mě šokovalo. Proto jsem se rozhodla, že by se o tomhle tématu mělo začít mluvit a něco s tím dělat.“

Předváděcí zájezdy jsou podle režisérky obrovský byznys. Každý den se jich pořádá několik desítek a prodává se na nich zboží za statisíce korun. Prodejci, kteří na akcích vystupují, ale hlavně majitelé firem, které akce pořádají si tak dokážou vydělat neuvěřitelné sumy. Starší lidé si ale obvykle zboží na těchto akcích kupují pod nesmírným psychickým tlakem – právník, který ve filmu Silvie Dymákové vystupuje, je dokonce toho názoru, že smlouvy uzavřené pod takovým tlakem by mohly být neplatné.

Proč tedy lidé, kteří si z podobného výletu přivezou nepotřebné hrnce, pánve nebo deky za nepřiměřenou sumu, po pár dnech vyráží na podobný výlet znovu?
Ti lidé jsou sami. Jedna pní ve filmu třeba říká, že začala jezdit až po smrti manžela. Její kamarádky jezdily, nechtěla sedět sama doma. Jednu dobu to byl mezi důchodci úplný módní trend – jezdit na tyhle předváděčky,“ vysvětluje Silvie Dymáková.
Snímek Šmejdi tak ukazuje nejen nekalé obchodní praktiky prodejců a firem, které předváděcí zájezdy pořádají, ale taky nezájem a nedostatek času navštěvovat, povídat si a zajímat se o starší lidi.

Každý z nás by si měl sáhnout do svědomí, jestli se o své prarodiče nebo rodiče skutečně zajímáme a věnujeme se jim,“ připomíná Silvie. Její film i proto končí otázkou „Víte, co dělá zítra vaše babička?“ Poslechněte si celý rozhovor se Silvií Dymákovou.

Spustit audio