Sofia Coppola zobrazuje ve snímku Oklamaný nudu bílých holek z 19. století

18. červenec 2017

Nový film americké režisérky Sofie Coppoly Oklamaný vypráví příběh z období americké občanské války z pohledu žen. Do dívčí školy se dostane dezertér utíkající od znepřátelené strany, ovšem historické souvislosti tu nehrají zásadní roli – režisérka se soustředí na svůdnické hry a téma emancipace. Tak to vidí filmový kritik Kamil Fila, který přišel do studia, spolu s publicistkou Šárkou Gmiterkovou, snímek Oklamaný okomentovat.

„Není to podle mne její nejlepší film, ale cena za režii na festivalu v Cannes je zasloužená. Snímek je vizuálně nádherný a propracovaný,“ hodnotí kritička Šárka Gmiterková. Ve filmu s Nicole Kidman a Kirsten Dunst v hlavních rolích vidíme, co si ženy mohly dovolit v 19. století, jak byly za války zranitelné a vyrůstaly v izolaci od okolního světa. Na jejich chráněné území vstupuje muž jako objekt touhy a nepřítel v jedné osobě.

Film Oklamaný ukazuje podle slov kritika Kamila Fily první záchvěv ženské emancipace. Pět žákyň a dvě učitelky pobývají v soukromé škole na jihu Ameriky. Do domu se dostane zraněný voják Unie, kterého se ženy nejdřív bojí, později ho ale chce každá z jiných důvodů pro sebe. „Voják se ukáže jako špatný, prolhaný svůdce a ženy se proti němu semknou,“ shrnuje ve zkratce hlavní dějovou linii Fila. „Tyto ženy mají limitované znalosti a prostředky, ale když se semknou, tak dovedou využít všech omezených zdrojů k tomu, aby nebezpečí ze svého světa vypudily,“ rozvíjí téma Gmiterková.

„Autorské gesto Sofie Coppoly spočívá v odlupování nechtěných vrstev. Neznáme vnitřní pochody a stavy postav, některé historické souvislosti jsou zcela pominuté,“ přibližuje publicistka specifika snímku, které jsou v mnoha recenzích terčem kritiky. Oproti filmu v režii Dona Siegela a s Clintem Eastwoodem v hlavní roli z roku 1971 mizí rasový podtext tehdejší doby a válečného konfliktu.

Z filmu Oklamaný

Absence jižanské otrokyně ubírá podle kritiků na komplexnosti scénáře. Sama režisérka ale tvrdí, že chtěla děj pouze oprostit od ostatních souvislostí. „Sofia Coppola v žádném ze svých filmů neřeší rasovou otázku, zajímají ji znuděné bílé holky, což je silné téma,“ komentuje Fila. Dodává také s nadsázkou, že její filmy jsou téměř o ničem a to nic se autorka snaží zhmotnit. Nejsilnější na snímku Oklamaný je podle Filových slov téma nudy zachycené v jiné době, než je ta současná.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.