Taryn Simon zobrazuje neviditelné ruce, které konstruují americkou realitu
„Témata, se kterými Taryn Simon pracuje, působí americky, ale já je považuju za univerzální,“ říká kurátor výstavy v pražské Galerii Rudolfinum Michal Nanoru. „Nakonec se vždycky jedná o zviditelňování neviditelných rukou nebo toho, jakým způsobem se konstruuje realita velice podobně všude na světě.“
Newyorská umělkyně Taryn Simon pracuje s fotografií, textem, sochou, filmem i performancí. Na její výstavě se setkáte s několika soubory, které osahávají americkou identitu, rozkládají filmový obraz Jamese Bonda nebo demonstrují odlišnost ve výsledcích internetových vyhledávačů v závislosti na lokalitě. Autorka, pro kterou není „ne“ odpověď, se nebojí penetrovat vojenské instituce, ruské televizní vysílání a zároveň velmi pečlivě pracuje s tématem obrazových archivů a systémů kategorizace.
„Taryn Simon sice pracuje s archivy a indexy, ale vedle své konceptuální stránky má i tu vizuální. To je pro mě důležitá věc, protože hodně autorů, kteří pracují v konceptuální oblasti, vizualitu svých děl zanedbává nebo se jí schválně vyhýbá,“ popisuje přístup k tvorbě Taryn Simon Michal Nanoru. Poslechněte si celý rozhovor.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.