Kultura On Air22. listopadu  2010 v 09:00  

Tyjátr - Nach Moskau! Nach Moskau!

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru Volksbühne - Foto: Press kit

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru VolksbühneFoto: Press kit

Berlínské Volksbühne patří k nejlépe oceňovaným německým divadlům. Téměř dvacet let k tomuto evropskému renomé přispívají režie Franka Castorfa, který se netají svým obdivem ke klasické dramatické literatuře. Inscenace Nach Moskau! Nach Moskau! patří k dalším z dílny jeho autorské tvorby. Nach Moskau! se zakládá na propojení dvou Čechovových textů – dramatu Tři sestry a povídky Rolníci. Pokračuje Veronika Štefanová.

Když se v roce 1991 stal Frank Castorf ředitelem druhého největšího berlínského divadla, slavného Volksbühne, významný německý kritik Ivan Nagel prohlásil: „Za tři roky toto divadlo bude buď na vrcholu slávy, nebo na pokraji krachu.“ Nedlouho poté, co se stal Castorf ředitelem, se začaly na rozlehlém jevišti Volksbühne dít věci, které divadlu a především jeho souboru přinesly řadu významných ocenění. Castorf budoval posledních dvacet let ve Volksbühne výrazně autorskou a experimentální poetiku. Jeho režie se již v devadesátých letech vyznačovaly necenzurovanou nahotou, vygradovanou agresí, záměrně zpomalenými a nekonečně dlouhými monology nebo pětihodinovým řevem namísto patetických dialogů. Volksbühne s Castorfovým vedením a režijním přístupem vyšplhalo na špičku německého divadelnictví a začalo mu udávat tempo i směr. 

 

Tyjátr - Nach Moskau! Nach Moskau!

Vložit na svůj web

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru Volksbühne - Foto: Press kit

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru VolksbühneFoto: Press kit

Inscenace Nach Moskau! Nach Moskau! se primárně nevyznačuje záměrnou provokací opřenou o nahotu, vulgarity nebo agresi. Jedná se o kompozičně důmyslně propracovaný příběh ruské společnosti na prahu přelomových historických událostí, jakou byla i Velká říjnová revoluce.
Castorf propojil dva texty Antona Pavloviče Čechova – jeho slavné drama Tři sestry a povídku Rolníci. V obou příbězích nachází spojitost, která se odvíjí od základní časové roviny umístěné v dané ruské přítomnosti. Castorfův obdiv a úcta k Čechovovu textu se promítá i do výsledné podoby inscenace. Především rovina dramatického textu Tří sester je pojímána jako vaudeville s psychologickým, ne-li psychopatologickým podtextem. Drama Tři sestry a povídka Rolníci v Castorfově režii formálně reflektují skrytý potenciál čechovovské literatury, která v sobě mísí nadsázku, absurditu, lidskou nízkost i zkaženost. 

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru Volksbühne - Foto: Press kit

Z představení Nach Moskau! Nach Moskau! berlínského souboru VolksbühneFoto: Press kit

Herec a hudebník, který používá umělecký pseudonym Sir Henry, spolupracuje s Castorfem od devadesátých let. Nach Moskau! Nach Moskau! je jeho 14. inscenací pod Castorfovým vedením.
V rozhovoru prozradil, jak vnímá spolupráci s legendárním režisérem: „Nikdo nemá takový pohled na divadlo jako Frank Castorf. Je schopný pojmout všechny elementy, které jsou na jevišti, a proměňovat jejich funkci a význam. Co se mi ovšem na Frankovi líbí nejvíc, je způsob herectví, které upřednostňuje, tedy takzvané herectví mimo roli. Takové herectví můžete velmi dobře spatřit i v inscenaci Nach Moskau! Nach Moskau!, kterou já osobně rád doporučuji mladým lidem, kteří nemají s Castorfovými režiemi žádnou zkušenost. V Nach Moskau! je vidět styl, který Castorf uplatňoval například i v roce 2001 nebo 2002. Nach Moskau! je inscenace o chudobě i bohatství reflektovaných na životě střední vrstvy. Je možné ji vnímat jako východoněmecký pohled na to, jakou může mít podobu buržoazní demokracie.
Každá nová spolupráce s Frankem Castorfem přináší nové zkušenosti a nový směr ve vnímání divadla. Kdybych se měl řídit tím, co řekl Brecht, tak bych se o žádnou změnu ani vývoj nepokoušel. Frank Castorf chce ale přesný opak, musíte se pokusit změnit, jak jen to vaše tělo a psychika dovolí. Musíte mu jako režisérovi nabídnout bohatou paletu charakterů, výrazů, gest a pohybů. Nakonec zjistíte, že každá z jeho inscenací má jinou atmosféru, jiný zvuk, jiné světlo, v podstatě jiný instrumentální základ. A to udržuje při životě jeho divadelní jazyk.“ 

Na herce jsou v Nach Moskau! Nach Moskau! kladeny velké nároky. Mnohovrstevnatost a složitá významová i kompoziční struktura vyžadují maximální soustředění a zároveň nadhled nad představovanou rolí. Jednotlivé charaktery jsou představovány tak, aby bylo pro diváka stále patrné, že se jedná o fiktivní postavy, jejichž iluze není a nechce být dokonalá. Přesně si uvědomujeme expresivní a výrazně stylizovanou nadsázku, která se k divákům přibližuje černým humorem, sarkastickou přímostí a žádnou nadějí na šťastný konec. O Moskvě se mluví, do Moskvy se jede, ale žádné štěstí v ní člověk nenalezne.
 

Autor:  Veronika Štefanová
Pořad: Tyjátr  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: pondělí 16:20  |  Délka pořadu: 5 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 30. srpna  2016 v 11:20     AudioVideo  rubrika: Kultura On Air

    Ruské umění zažívá atmosféru strachu

    V dnešním Rusku nemají umělci lehký život. Země, která se nachází v narůstající mezinárodní izolaci, se v posledních letech čím dál tím víc obrací k vlastním tradicím a jednostrannému chápání kultury. Je tu čím dál...

     
  • 24. srpna  2016 v 12:00     Audio  rubrika: Kultura On Air

    Mucha a latex: Stuckista Harvey v Praze

    Umění předního britského stuckisty Paula Harveyho je vystavené v Praze. Výstavu s názvem From London to the Czech Avant-Garde hostí pražská galerie Černá labuť. K vidění jsou práce ovlivněné českým uměním, mimo jiné...

     
  • 23. srpna  2016 v 09:20     Audio  rubrika: Kultura On Air

    České knižní dystopie a paneláky. Přečtěte si, co vám přes léto uniklo

    Ještě než se rozjede podzimní sezóna a nakladatelství začnou plnit bombastické ediční plány, ještě než vyjde nový Marek Šindelka nebo Emil Hakl, je dost času na prolistování knih, které vám mohly přes léto uniknout....

     

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace