Tyjátr: V drážďanském centru Hellerau oslavují bohatost kultur rituálním tancem

22. září 2015

Festspielhaus Hellerau v Drážďanech představuje důležitou evropskou uměleckou křižovatku. Jednou z jeho četných aktivit je také neustálá potřeba zdůrazňovat kulturní diverzitu různých etnik, např. na festivalu romské kultury RomAmoR. Pražské Divadlo Archa tam v rámci pravidelného výměnného programu vypravilo „divadelní výlet“ na mimořádnou taneční produkci Torobaka.

„Historie spolupráce s Hellerau má několik podob. První je osobní. Ředitel Hellerau Dieter Jaenicke v 90. letech šéfoval festivalu v Hamburku a v té době jsme spolu navázali kontakt. Když potom před osmi lety přišel sem do Hellerau, řekli jsme si, že bychom měli obnovit staré vazby a že Drážďany nejsou daleko od Prahy, a můžeme spoustu věcí dělat společně. Spojuje nás to, že se zabýváme úvahami, jak má vypadat umělecká instituce v jednadvacátém století,“ říká ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab k dlouholeté spolupráci s drážďanským centrem Hellerau.

„Když jsem tady byl poprvé, bylo Hellerau v dezolátním stavu po odchodu sovětské armády, která budovu využívala. Byla to ruina a tam, kde je dnes hlavní sál, se nacházelo basketbalové hřiště. Nyní patří k nejvýraznějším drážďanským divadelním domům navazujícím na bohatou předválečnou tradici. Ačkoliv stojí nedaleko konečné stanice tramvajové linky 8, nejzazší ve městě, má opravdu výjimečnou návštěvnost,“ dodává.

V rámci kooperace obou institucí v mezinárodní síti Theatron Network Divadlo Archa pořádá do Drážďan pravidelné výpravy. Zatím poslední se uskutečnila na festival romské kultury RomAmoR, konkrétně na mistrovskou kreaci Torobaka tanečních inovátorů Israela Galvána a Akrama Khana. V pohybově, hudebně i vokálně uhrančivé inscenaci oba aktéři prozkoumávali možnosti klasických technik tanců flamenco a kathak s důrazem na motiv posvátnosti býka a krávy pro španělskou a bengálskou kulturu.

„Náš festival RomAmoR začíná v září a romskou kulturou se budeme zabývat v Hellerau celou sezonu. Romská kultura je velmi bohatá a nepochází jenom z jednoho koutu světa. Otevíráme to skrze divadlo, hudbu, výstavy nebo diskuse. Do Drážďan přijedou umělci z celého světa, např. z Indie nebo Egypta,“ říká Frauke Wetzel z produkce centra Hellerau. Festivalová dramaturgie zároveň nezařadila Galvánovu produkci jako jedinou. „Israel Galván představuje ve třech věcech, které jsme pozvali do Drážďan, nejnovější formu tance flamenco, tzv. avantgardní flamenco. On sám je gitán (španělský Rom, poz. red.) a pochází ze staroromské rodiny ze Sevilly. Na festivalu jsme předevčírem uvedli také jeho inscenaci Lo Real / The Real o romském holokaustu, v které čerpal z rodinné historie,“ komentuje produkční.

03476026.jpeg

Centrum Hellerau ovšem není pouze platformou širokého uměleckého dialogu, ale stává se součástí celospolečenské diskuse a vyvíjí řadu sociálních aktivit. Jako první divadlo v Německu nabídlo azyl syrským uprchlíkům a několik jich ubytovalo. „Dnes je na představení zhruba deset uprchlíků z nedalekého tábora, kteří tady asi měsíc žijí. My jim dáváme volné vstupné,“ uzavírá Frauke.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.