Umělec Federico Díaz: Technooptimismus mě opustil někdy kolem roku 1999

23. únor 2017

Rozvoj internetu a nástup mobilních telefonů jsou dvě věci, které Federico Díaz považuje za klíčové nejen pro rozvoj současné společnosti, ale i pro směřování své tvorby. „V roce 1992 přivezli kamarádi první počítače a já jsem tehdy začal programovat v Imagine. Pak přišlo první osahávání internetu, který tehdy samozřejmě vypadal úplně jinak než dneska. Kolem roku 1996 už jsem v ruce držel první mobilní telefon.“

Od dětství se věnoval malbě, kresbě a sochařství, ale během studií na AVU tyhle tradiční techniky opustil a zcela se ponořil do světa nových médií a moderních technologií. Jak sám říká, dlouhou dobu byl jakýmsi technologickým optimistou.

„Můj přístup k těmto věcem se vyvíjel. Dlouho jsem počítače, software, programování a podobné věci bral jen jako nástroje. Přirovnal bych to třeba k noži. Můžete jím krájet jídlo, vytvářet nové tvary, ale můžete jím i zraňovat. Nyní si ale čím dál tím víc uvědomuji možnost zneužití nových technologií. Stírání hranic mezi informací a dezinformací nebo vzrůstající možnost manipulace s naším míněním – to vše je spojeno právě s rozvojem nových technologií. Dnes už třeba díky pokroku ve vývoji umělé inteligence vznikají texty, u kterých ani nerozeznáme, zda je napsal člověk, nebo robot. Dostáváme se do doby, kdy se přechod mezi přirozeným a umělým stává nezřetelným.“

Z výstavy Federica Diaze BIG LIGHT v Domě umění v Brně

Výše zmiňované otázky manipulace s lidským míněním, zdokonalování robotů, zvyšující se závislosti na technologiích, kvůli které se ale lidé leckdy vzájemně vzdalují, než aby se přibližovali, ztvárňuje aktuální projekt BIG LIGHT v Domě umění v Brně, na kterém Federico Díaz pracoval poměrně dlouhou dobu. Výstava by ale rozhodně neměla dle slov jejího tvůrce působit jen pesimisticky. Spíš by návštěvníka měla přivést k většímu zamyšlení nad extrémně rychlým vývojem technologií, které sice mohou představovat v některých ohledech nebezpečí, na druhou stranu mohou lidstvu sloužit k ryze pozitivním účelům.

Projekt BIG LIGHT je v Domě umění k vidění do 12. března. 8. března od 17:00 proběhne komentovaná prohlídka.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.