Varská soutěž: Volný pád neuspořádanou imaginací

10. červenec 2014

Do Karlových Varů dorazila nejvýznamnější režijní osobnost hlavní soutěže, maďarský režisér György Pálfi (Taxidermia, Final Cut). Jeho nový snímek Volný pád bohužel vypadá, jako by byl narychlo sešitý z nahodilých fragmentů proměnlivé kvality.

Jedná se v podstatě o povídkový film, jehož rámec tvoří místo děje (činžovní dům) a leitmotiv stařeny, která cyklicky páchá sebevraždu skokem ze střechy. Při sisyfovském návratu po volném pádu míjí dveře, za něž Pálfi situuje surreální a bizarní výjevy na pomezí realismu a grotesky. Filmem se sice prolíná motiv totálního odosobnění, přesto působí značně nespojitě. Jednotlivé úlomky spolu komunikují totiž především přehnaným sklonem k okázalému excesu.

Struktura je příliš nahodilá na to, aby „odstředivé“ fantazie režiséra jakkoli opodstatnila. Pálfi do zdánlivě běžných výjevů života v jednom domě (škorpivé soužití důchodců, party pěveckého sboru, rodinná večeře, vyšetření u lékaře) vkládá úmyslně rušivé motivy, které se vzpírají logice a budují dojem nepatřičnosti. V jednotlivých bytech se střetávají různé sféry vnímání (epizoda s meditujícími lidmi), různé světy (kráva uprostřed obýváku), ale i různé žánry (úmyslně přepálený sitcom o milostném trojúhelníku, perverzní anekdota o lidech posedlých hygienou do té míry, že vše, sebe nevyjímaje, balí do igelitu).

03162807.jpeg

Úlety Volného pádu mají značně kolísavou úroveň. Někdy se můžeme bavit o působivé perverzi a provokativní podvratnosti (zmíněný partnerský „klinik“, scéna s porodem naruby), jiné vyznívají spíš jako nedotažené skeče (meditace, večeře s krávou, naivně přepálený milostný trojúhelník). Zásadním problémem ale je, že film netvoří smysluplný celek a snaha co nejvíce se vyšinout z normy se záhy stane až příliš předvídatelnou a chtěnou. Závěrečnou pointu s dalším vzestupem a pádem babky můžeme chápat jako cynickou metaforu marného koloběhu existence, ale také jako ukázku toho, že Pálfiho film se pouze točí v kruhu prázdnoty.

Ani dunivé elektronické spojnice Amona Tobina nic nemění na tom, že Volný pád je uhozeným inzerátem na dům, ve kterém už nechci bydlet.

Hodnocení: 50 %
Volný pád (Szabadesés)
György Pálfi, Maďarsko, Jižní Korea, Francie, 2014, 89 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.