Všechno velké, co Češi dělají, je tak trochu našikmo, říká tvůrce nového sitcomu Kosmo Tomáš Baldýnský

10. říjen 2016

Česká televize natočila po dlouhé době společenskou a politickou satiru z prostředí fiktivního českého vesmírného programu. „Seriál dlouho dokončujeme a já s hrůzou sleduju, jak se společnost Kosmu přibližuje. Nadsázka, která před rokem nebo dvěma vypadala jako úplně absurdní, začíná být až dokumentární,“ říká kreativní producent a scenárista Tomáš Baldýnský v pořadu Kompot.

Co to je Kosmo?
Kosmo je takový nepředstavitelný projekt, který narušuje všechny standardy české televizní tvorby. Má jenom pět dílů, což je netypické. Je takto krátký proto, že mi došly síly, což je zase velmi typické pro mě. U předchozího seriálu Comeback jsem se vyčerpal po padesáti dílech, takže můj příští bude mít logicky půl dílu. Ale vážně, Kosmo je spíš takový rozstříhaný film. Je to komedie o tom, že se Češi rozhodli vypravit pilotovaný let na Měsíc. Kosmo, tedy šikmo, se jmenujeme proto, že všechno velkého, co děláme, je vždycky tak trochu našikmo. Dlouhou dobu jsem si říkal, že Češi sami sebe oproti jiným médiím málo posuzují v televizi.

Proč nadále přetrvává vize, že od České sody takovou satiru nelze ve veřejnoprávní televizi dělat?
Myslím, že na vině je ta situace okolo Kanceláře Blaník, kterou si ČT nekoupila a tím pádem se z něj stala internetová senzace. Je dobře, že ho nekoupila, nakonec by pro ni stejně nebyl vysílatelný kvůli legislativě a také má nevhodnou stopáž. Veřejnoprávní televize je také křehká a citlivá na politické tlaky. Samozřejmě v jejím nejlepším zájmu je, se satiře vyhýbat. Taky to je tím, jací jsou u nás politici a jak se chovají.

03719755.png

Kancelář Blaník používá spíše subtilní narážky na konkrétní žijící osobnosti. Naopak jednou z postav v Kosmu je Anton Hrabiš, tedy přímý odkaz na Andreje Babiše. Ani tohle ČT nevadilo?
Nevadilo a takových přímých odkazů tam tolik není. Snažili jsme se vytvořit spíš obecnější charaktery. Anton Hrabiš je asi nejčitelnější. Není to politik, ale přední český velkodrůbežář a je to spíš takový klasický „sponzor“.

Kosmo připomíná americké politické mockumentary jako Parks and Recreation. Jana Plodková v něm hraje jako taková česká Amy Poehler. Jak tohle vzniklo?
Většina mých projektů vznikne náhodou. Už dávno, před šesti nebo sedmi lety, jsem měl vymyšlený nápad seriálu o vesmíru, takovou vztahovku, ve které je vesmír překážka mezi lidmi. Pak jsem si řekl, že zábavnější bude, když do něj lidi rovnou vyšleme. Za druhé mi začala chybět politická satira jako komiks Zelený Raoul, který jsme s kamarády dlouho psali. A ve finálním stádiu přípravy scénáře jsem si uvědomil, že bych vlastně opravdu chtěl, aby Češi do vesmíru letěli a přibyl tam určitý patos.

Kosmo má několik linií – zákulisní hry nejvyšší domácí i mezinárodní politiky, český kosmický program v Brdech a potom let na Měsíc. Skoro to vypadá jako tři seriály v jednom. Která oblast vás bavila psát nejvíce?
Myslím, že je to z toho vidět – ta politická. Herci Martin Myšička, který hraje ministra školství a jeho poradce Jiří Hána pak scénář posunuli svými výkony ještě o kousek dál. Politika je bohužel jednoduchá. Seriál dlouho dokončujeme a já s hrůzou sleduju, jak se společnost Kosmu přibližuje. Nadsázka, která před rokem nebo dvěma vypadala jako úplně absurdní, začíná být až dokumentární. Jako absurdní mi například před lety připadalo spojení drůbežáře Hrabiše s Lety u Písku, okolo kterého se točí pátý díl. Nyní se pan Babiš s Lety začal opravdu angažovat. Skoro si říkám, jestli nejsem jasnovidec.

Jednou z těch nestandardních chvil je, když po pár dílech odepíšete jednu hlavní postavu. Proč?
Chtěl jsem ukázat na něco, co se u nás často stává. Lidé, kteří si zaslouží někde být, jsou nejlepší, nakonec pro úkol vybráni nejsou. Snažil jsem se udělat na diváka takzvaně levou, aby se cítili, jako by se to stalo jim. Těžké bylo najít herečku, která mi plán pomohla realizovat a Janě Plodkové se to určitě povedlo.

03719754.png

Ženy to jinak v Kosmu docela schytávají a jsou zobrazované spíš stereotypně. Proč v seriálu neobjeví ani jedna „normální“, která není karikaturou, projde podobným vývojem jako mužské postavy, a s níž se můžeme ztotožnit?
Jsem si toho vědomý. Spoluautorkou dialogů je Petra Soukupová, významná literátka a doma též feministka, takže jsem měl pocit, že je to ženami schválené, když to přešlo přes ni. Je tam jedna extrémně hloupá žena, taková typická sitkomová naivka. Potom druhá naivní postava, i když jinak, není nevzdělaná. Zase na druhou stranu většina chlapů jsou vyčůraní ksindlové. Asi to vypovídá spíš něco o mně, není to tak, že bych si to naplánoval. Začal jsem o sobě hodně přemýšlet. Teď připravuji něco nového, a když začnu přemýšlet o postavě ženy, která není nejchytřejší, tak ji okamžitě vyhazuju. Ale možná je to tak a jsem starý šovinista.

Dialogy jsou napsané stylem jedna hláška za druhou, jak se tohle podařilo?
To je spíš takový můj problém, nesnáším prázdný dialog. Věty, co tam mohou být a nemusí a tím pádem se je tam snažím nedávat a pak se to hůře krátí. Také jsme s tím strávili spoustu času, těch pět dílů jsem psal tři roky.

Jak se vůbec v Česku natáčí žánr komedie?
Tenhle typ komedie se u nás často nenatáčí a z toho vzniká spousta problémů. Za prvé jsme museli vysvětlovat, proč stojí tolik peněz, když v něm nejsou bouračky a honičky aut. My jsme potřebovali spoustu času na to, aby herci svoje repliky řekli správně, aby tam přeskočila jiskra. Natáčení samotné proto zas tak zábavné nebylo, protože všechno dlouho trvalo. Druhá věc byla, že u nás vůbec netočíme žánr sci-fi. Měli jsme docela velké potíže vymyslet, jak bude vypadat raketa uvnitř, jak udělat stav beztíže. Know-how tu nebylo a výsledek v tomhle směru rozhodně není nijak epesní.

03719757.png

Sledoval jste během tvorby Kosma film Bena Tučka Mars? Jedná se také o sci-fi komedii.
O Marsu jsem dlouho nevěděl a pojí se k tomu zábavná historka. Jednak jsme s Benem spolužáci, a jednak každý rok moderuji velký panel nových projektů na karlovarském festivalu. Sedím tam, mám roztočený seriál o Měsíci a on tam přišel s tím, že má roztočený projekt o Marsu. Myslel jsem, že odpadnu. Pozval jsem ho, ať se přijde podívat na natáčení a ty příběhy a cíle autorů se podle mého názoru liší. Na druhou stranu mi připadá skvělé, že ten inspirativní vesmír tu je zase s námi. Je to důkaz, že je po dlouhých letech, kdy se kvůli válkám neprozkoumával, zase v kurzu. Je bezpečný a není tam komu ublížit.

Jak fungovala spolupráce Tomáše Baldýnského se spisovatelkou Petrou Soukupovou na scénáři? Jaký je rozdíl mezi internetovým humorem z doby legendárního satirického webu Kompost.cz a tím dnešním? Má cenu psát pomalu? Poslechněte si celý rozhovor v pořadu Kompot Radia Wave!

Spustit audio