Eva Růžičková, Antonín Šimon, Ondřej Kinský, Filip Jakab

16. únor 2013

Až do čtvrtka 21. února můžete na VŠUP v Praze vidět výstavu semestrálních prací Artsemestr. Jako obvykle jsme se zaměřili hlavně na Ateliér designu oděvu a obuvi a Ateliér módní tvorby. Vzniklo v nich několik velmi zajímavých kolekcí, které vám v nejbližších dílech Modeschau představíme. Začneme s Antonínem Šimonem, který se inspiroval „jízdou králů“, Ondřejem Kinským, který rozpracoval všední folklorní oblečení, a s Filipem Jakabem, který svou kolekcí vypráví o fiktivním výletu Anny Piaggi do Tokia.

Kromě módy se tentokrát věnujeme i šperkům, přinášíme rozhovor s Evou Růžičkovou, která studuje u Evy Eisler v Ateliéru K.O.V.V galerii Zlatá lilie, v Leedě nebo třeba v Parazitu můžete potkat hravé, poetické a minimalistické šperky Evy Růžičkové. Nejspíš si ji pamatujete z designSUPERMARKETU, kde představila vtipný objemný prsten ve tvaru lastury na stopce. Autorka z něj navrhuje pít šampaňské na společenských událostech. Poslechněte si rozhovor, který s Evou Růžičkovou natočila Anna Mayerová.

Jak vypadala přehlídka a obhajoby Ateliéru designu oděvu a obuvi, se můžete podívat ve fotogalerii tady. Osobně mě zaujaly práce Karolíny Karpíškové, která je teprve v prvním ročníku. Ateliérové téma folkloru uchopila v jednoduchých, ale zajímavých siluetách, pro které citlivě zvolila vhodný materiál a dobře ho zpracovala. Přestože se držela příznačného ateliérového minimalismu, nezapomněla na detail. Jednoduchost a zajímavý detail dobře spojila i Magdalena Urgelová. Semestrální zadání ateliéru pod vedením Liběny Rochové bylo součástí projektu Bohemia, který se věnuje lidovým zvykům a slovesnosti a jejich transformaci do současnosti. Někteří studenti se soustředili na kroje a zvyky konkrétních regionů, ale Ondřej Kinský se rozhodl inspirovat univerzálním základním principem střihů všednodenních pracovních oděvů, které se v minulosti na českém venkově nosily. Výsledek působí velmi současně a nositelně, přestože v kolekci Folklor 67 jasně přiznává zaměření na základní obdélníkový tvar a jednoduché skládání látky.

02831805.jpeg

Nadšená jsem byla z šedých kusů z kolekce Moniky Krobové, která si vybrala téma pracovní zástěry. Skvěle zpracovaný materiál, promyšlená práce s objemem a plochou a prohlubující se osobitý rukopis. Kritici, kteří jí při obhajobě vyčítali přílišný minimalismus, by se možná mohli zamyslet nad tím, čím to je, že její modely i přes jejich oproštěnost poznají na první pohled. Jednoduchou, působivou a elegantní zkratku předvedl také Antonín Šimon. Tři pánské oděvy inspiroval rituál „jízda králů“, který se na některých místech na Moravě a Slovensku dodržuje do současnosti. Dvanáctiletý panic nastrojený do objemného dívčího kroje s objemnou pokrývkou hlavy a s růží vetknutou v ústech projíždí vesnicí v doprovodu dvou členů „královské“ družiny. Význam zvyku a způsob jeho zapracování do oděvu vysvětluje Antonín Šimon v rozhovoru.

02831812.jpeg

V Ateliéru módní tvorby, který na podzim převzal od Josefa Ťapťucha Pavel Ivančic, je nejen semestrálním, ale ročníkovým tématem „kontrast“. Studenti tak dostali možnost ukázat svoje oblasti zájmu a zaměření. Tahle výzva přinesla velmi zajímavé výsledky, které vyústí větší prezentací na přehlídce v závěru letního semestru. Protože je v ateliéru vystaveno po jednom, po dvou kusech od každého, vyplatí se projít si přiložená portfolia (k nahlédnutí tady.) Zaujali mě Marcela Křížová a Filip Hieke, kteří strávili semestr v Miláně. Jejich předchozí kolekci Tva 2 považuji za jeden z neprávem pozapomenutých pokladů letního VŠUP Shopu 2012 (viz video od Anny Mayerové ). Na první pohled upoutala také Lay Sedláková, která zábavně propojila inspiraci tradičním vojenským trench coatem s růžovým světem nadýchaných dívčích sukní. Fotografie jejího outfitu se velmi rychle objevila na několika českých módních blozích a určitě ji brzy uvidíme i v časopisech.

02831815.jpeg

František Kubeš skvěle propojil mačo energii ragbistů s měkkými materiály a jasnými barvami. Petra Pluháčková pracovala na svém oblíbeném tématu vrstev oděvu. Vrstvila kontrastní barvy, materiály i tvary. Kristýna Nováková velmi zajímavým způsobem pokračuje v oděvech fascinovaných optikou, součástí hry je tentokrát pohyb těla nositele, který díky průstřihům různobarevnými vrstvami vyvolává změny barev. Monika Nováková, polovina značky Awkward, pracuje na ženských šatech inspirovaných kostýmy Batmana a Banea. Karolína Juříková, která byla tento semestr v ateliéru jako host a na jaře se chystá na stáž do Vídně, připravuje na jarní designblokový Fashion Week kolekci založenou na kombinaci vzorů, průsvitů a tvarů. Velmi romantickou a zasněnou „vodní“ kolekci představila Tereza Ledvinová a Filip Jakab se rozhodl pro imaginární cestu s Annou Piaggi do Tokia. Touto fantaskní a psychedelickou oslavou objemů a barev jsem se rozhodla začít rozhovory v Ateliéru módní tvorby. Filipa jsem se ptala na jeho zájmy, přístup k módě a další směřování.

02831816.jpeg

playlist:
Azelia Banks – Harlem Shake (uns.)
Frank Ocean – Lost (Def Jam)
Eyeliner – Scenery (Crystal Magic Records)
Rhye – Open, Jeff Samuel Faded remix (Polydor)
Sololust – Exposure (Juno)
Chairlift – I Belong In Your Arms, Japanese Version (Columbia)
Suzanne Kraft – Freshman (Running Back)
Local Natives – Sun Hands, Here We Go Magic remix (Frenchkiss)

02831820.png
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka