Czech Design Week, výstava Tam a zpátky a ponožky Kempink

17. listopad 2015

Ohlédneme se za prvním ročníkem Czech Design Weeku, navštívíme výstavu o času v módě, designu a architektuře v Galerii UM na pražské UMPRUM a na závěr si vyzkoušíme lokální autorské ponožky Kempink.

Czech Design Week: Velké ambice a kolísavá kvalita

Minulý týden se odehrál první ročník události s názvem Czech Design Week, která sama sebe ambiciózně označila za největší designovou událost podzimu. Lokací a rozsahem byla blízká jarní přehlídce Prague Design Week, a ačkoliv představila pár zajímavých projektů, prostor na ní dostaly i značky, které se za kvalitní design považovat nedají. Nevyrovnanou kvalitou, ale i kvantitou hlavního a doprovodného programu zůstal Czech Design Week o několik délek za tradičním Designblokem, kterému by nejspíš rád konkuroval. Co se týče módy, vedle mediálně vděčných, ale designem velmi slabých značek, jako např. Rodná hrouda, se představil zajímavý nový projekt malířky Lu Jindrák Skřivánkové a Jaroslavy Jindrákové. O propojení abstraktních maleb a oděvu se víc dozvíte v příštím díle Modeschau, stejně tak jako o novém českém módním časopisu The Book. Kolekci na aktuální podzimní a zimní sezonu, kterou jsme ale mohli v premiéře vidět už před půl rokem na březnovém Prague Fashion Weeku MBPFW, představila na módní přehlídce Mirka Horká. Starší kolekce pro show ve Fantově kavárně Hlavního nádraží recykloval i Vladimír Staněk aka Stinak, nová byla kolekce doplňků – batohů. Z výstav stojí za zmínku ještě šperky Tata Yule Akhatovy, projekt Na zdi nebo na míru šitý pánský denim od Matěje Brnického.

03514315.jpeg

Výstava Tam a zpátky v Galerii UM: Časové vrstvy v designu, architektuře a umění

V Galerii UM na pražské UMPRUM je až do ledna příštího roku výstava zaměřená na téma času v urbanismu, designu a módě. O komentovanou prohlídku jsem poprosila jednu z kurátorek Ladu Hubatovou Vackovou a designérku Zuzanu Kubíčkovou. Právě její objekt je nejvýraznějším kusem z celé expozice. „Základem je kostra, pevný skelet, který znázorňuje elementární tvar dámského oděvu, šaty. Na něm je oděv ušitý z biodegradabilního materiálu, jehož doba rozpadu je přibližně třicet dnů. Jde o metaforu nadčasovosti a pomíjivosti módy, toho, jak se věci v módě rychle mění a přitom zůstávají stejné.“ Výstava je jedním z výstupů grantu zaměřeného na současný design, architekturu a výtvarné umění. Jak říká Lada Hubatová Vacková, kurátoři dlouho zvažovali hlavní téma: „Rozhodli jsme se utřídit současný design a architekturu podle toho, jak se vztahují k tématu času. Jaká je vlastně temporalita věcí, čím jsou současné a jak se vztahují k minulosti a budoucnosti. Proto tu najdete práce, které mají víc vrstev: revivalistické, paséistické, retro, jiné zase vizionářské, prospektivní.“ Na výstavě je například k vidění mapa proměny šumavské krajiny a urbanismu v průběhu 20. století, minimalistický, monofunkční „okamžitý telefon“, výzkum kombinace choroše a polyuretanu v obuvi nebo architektonická studie přizpůsobivého domu. Stavbu, která je dynamickou strukturou měnící se v čase s užitím bioodpadu, navrhl Ondřej Michálek a vyhrál s ní cenu Jana Kaplického. Závěrečný exponát je rozvrhem písmového fontu vytesaného na mramorovou desku. „Krása budoucnosti“ je prací typografa Vojtěcha Říhy, který se pro svou práci inspiruje mimo jiné na starých sudetských hřbitovech. Poslechněte si víc od Zuzany Kubíčkové a Lady Hubatové Vackové.

03514314.jpeg

Ponožky Kempink: Na výlet i do města

Od filozofického tématu času v módě, architektuře a designu se teď přesuneme k velmi prozaické záležitosti. S designérkami Hanou Vaňátkovou a Štěpánkou Pivcovou jsem natáčela o jejich autorské a lokálně produkované značce ponožek Kempink. Po několika letech práce na oděvu se rozhodly zaměřit na jednoduchý doplněk, na kterém si vyzkouší postavit funkční byznys model. „Dlouho jsme hledaly ty správné lokální výrobce, bylo pro nás důležité, abychom mohly vše řešit osobně na místě a mohly sledovat a zkoumat proces výroby. Ne všechny vzory se dají technicky zpracovat a design je potřeba upravovat tak, aby neutrpěla funkce.“ Ponožky jsou určené na výlety do přírody i ke každodenní eleganci do města. Kolekce Adam je o starých klasických vzorech, jaké nosili naši dědečkové, převedených do současných barevných odstínů. Linie Herbarium odkazuje na květiny z herbáře a další přírodní motivy. Poslechněte si víc v rozhovoru.

03514313.jpeg

Playlist:
Four Tet – KH – BACK2THESTART (Text Records)
Sun Runners 女神の恋人達-The Finest (Apron Records)
Basic House – Pyre of Bro (Opal Tapes)
Nummn – Numeros (Beacon Sound)
Couch Souvenir – Snow (SEAGRAVE)
Napoleon Cherry – When You Had The Chance (Peoples Potential Unlimited)
ADAD – No A/C (virtualsky)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.