Emancipace, ženskost a feminismus v módě: výstava „'33 - '29 - '36“
„Když se žena směje, její šaty se musí smát s ní,“ říkávala francouzská návrhářka Madeleine Vionnet, známá jako královna šikmého střihu. Její oděvy přinášely volnost pohybu. Místo vycpávání, stahování a tuhých struktur kolem těla sledovaly její splývavé návrhy přirozené ženské křivky. Jedny z jejích slavných šikmo střižených šatů můžeme do 25. února vidět na výstavě v pražské galerii UM na Vysoké škole uměleckoprůmyslové – UMPRUM.
Výstava kurátorky a umělkyně Lucy Mckenzie je pojmenovaná podle klíčových dat v tvorbě tří designérek, Madeleine Vionnet, Kató Lukáts a Boženy Rothmayerové-Hornekové: „’33 - ’29 - ’36“. Otevírá otázky feminity a feminismu v módě a užitém umění: „Kalhotový kostým a nakrátko ostříhané vlasy. Taková byla představa emancipované ženy, prezentovaná v Brně v roce 1929 na výstavě Civilisovaná žena Boženy Rothmayerové-Hornekové. Vzhled žen se tak v podstatě přibližoval vzhledu muže. Zároveň ale v té době existovaly jiné představy o podobě, jakou by emancipace žen mohla mít v oděvu a designu,“ vysvětlují Zuzana Blochová a Edith Jeřábková, členky sdružení ARE, které výstavu v galerii UM iniciovalo.
Jako protipól stylu brněnské Civilisované ženy je prezentovaná tvorba Madeleine Vionnet a maďarské grafické designérky a ilustrátorky Kató Lukáts. Obě se inspirovaly v minulosti, Vionnet v antice a Lukáts v rakousko-uherské nostalgii. Právě reinterpretace starých forem a spojení mezi starým a novým patří vedle feminity a feminismu k leitmotivům výstavy, které se promítají do všech jejích rovin. Tři osobité autorské koncepty z minulosti na výstavě doplňují, komentují a rozvádějí práce současných autorek: Atelieru E.B, Tauby Auerbach, Katji Mater, Becy Lipscombe a Eileen Quinlan, autorsky se zapojila i kurátorka Lucy Mckenzie.
Vedle oděvů, grafiky a ilustrací můžeme vidět i mapy, fotografie nebo architektonické prvky. 3D struktury se otevírají jako skládačka v knihách nebo jako úhledně vyskládané 3D tisky na elegantních starosvětských stolcích. Vedle tématu ženskosti v módě a designu je „’33 - ’29 - ’36“ také zajímavým setkáním užitého a volného umění. Poslechněte si více v podcastu Modeschau, výstavou mě provedly Zuzana Blochová a Edith Jeřábková.
Playlist:
Ian Isiah – 247 (UNO NYC)
Opal – France (Opal)
Arthur Wimble – I Love My Love (Teef Records)
Thaiboy Digital and Bladee – Painkillers (YEAR0001)
Simon Kaiser – Why (Trade)
Aj simons – Floating (uns)
Chastic Mess x DJ Scream – v1984 Hybrid (uns)
Gnucci – Young Paula Abdul (uns)
Khwezi – B O Y x G I R L (Classy Records)
Born In Flamez – Careful You Might Tear The Sound (Infinite Machine)
Charlotte Day Wilson – Work (uns)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka