Móda proti systému: Umění, šamanské rituály a upcyklace v diplomkách UMPRUM
Pražskou UMPRUM letos opustila silná generace módních designérů, která prostřednictvím různých kolekcí vyjadřuje jednu společnou myšlenku: vymezují se proti konvenčnímu módnímu systému. Odmítají jeho způsob fungování, z etických i tvůrčích důvodů.
Výrazných diplomek bylo v letošním roce na UMPRUM hned několik, v tomto dílu Modeschau přiblížíme tři z nich. Práce Filipa Jakaba, Mii Jadrné a Kateřiny Hynkové.
Kateřina Hynková: Šamanská móda inspirovaná Maussovou Esejí o daru
Kolekce Kateřiny Hynkové není jen o pěkném oblečení na prodej. Je o darování, sdílení, společném tvoření a šamanských rituálech. „Finálním výstupem mojí diplomky bylo předávání darů-oděvů sedmi konkrétním lidem, pro které vznikly. Inspirovala jsem se Esejem o daru od Marcela Mausse, tradiční rituál Kula jsme manipulovali a proměnili tak, aby fungoval pro naše prostředí a módní design,“ popisuje Kateřina Hynková. Uzavřená a promyšleně zvolená skupina účastníků rituální výměny se podílela na tvorbě podoby svých budoucích oděvů. Výsledný kus pak každý přijímal prostřednictvím specifického rituálního pohybu během závěrečné společné performance, na které se podílela i designérka v roli tančícího šamana. Vedle předávání a sdílení oděvu je důležitým tématem i upcyklace, v jednotlivých modelech jsou záměrně použité dekonstruované části a zbylé materiály z předchozích školních prací.
Filip Jakab: Od módy k umění
Přesahy od oděvního designu k výtvarnému umění jsou v kolekcích Filipa Jakaba zřetelné už od začátku studia na UMPRUM. Ačkoliv se mu už během školy podařilo etablovat na prestižních lokálních komerčních platformách, jako je Fashion Week MBPFW, v diplomce, kterou letos v červnu ukončil studium na pražské UMPRUM, se od konvenčního pojetí módy otevřeně odklání. „Práce s názvem Charger:_every object needs at least one soft skin se odvíjí od vnímání těla jako subjektu oděvu a jeho interakce s prostorem. Kolekce i způsob její instalace překračují módu směrem ke světu umění. Inspiroval jsem se mimo jiné Arte Povera nebo Beckettem,“ popisuje Filip Jakab s tím, že by se v další práci rád zaměřil na volnou tvorbu, prostředí galerií a trhu s uměním.
Mia Jadrná: Art Protis jako otisk momentu
S textilní technikou Art Protis pracovala ve své diplomce Mia Jadrná. Použila ji jako prostředek k zachycení okamžiku a upcyklaci zbytkových látek. „Do stroje jsem pokládala jinak nepoužitelné ústřižky. Textil, vlnu, ale i látky potisknuté vlastními fotografiemi. Šlo mi o to, ukázat potenciál této techniky pro oděvní design. Vedle výtvarnějších modelů proto vznikly i dotažené módní kusy jako bundy nebo sukně,“ popisuje Mia Jadrná.
Podobně jako další výrazná letošní diplomantka, Lenka Vacková, o jejíž práci budeme mluvit v jedné z dalších Modeschau, se Mia staví proti neudržitelné nadprodukci současného módního průmyslu. „Není potřeba pořizovat pořád nové a nové materiály. Pracovala jsem hlavně s odstřižky, které by jinak skončily v koši. Ráda bych v této práci dál pokračovala, myslím, že jsem možnosti Art Protis ještě nevyčerpala.“
Art Protis je netkaná tapiserie, vynalezená a patentovaná v Československu v 60. letech minulého století. Pracovali s ní grafici a výtvarníci jako Jiří Trnka, Antonín Kybal nebo Alois Fišárek. Do interiérového designu ale i do módních kolekcí prestižních zahraničních módních značek ji převáděla designérka Světlana Kulíšková, která aktuálně rozjíždí studijní obor ekotextil design v Brně. Na její práci před několika roky navázala tehdy studentka, dnes už absolventka UMPRUM, Karolína Juříková. Vytvořila kolekci s abstraktními motivy z česanců vlny, která se představila na Fashion Weekendu MBPFW v Praze (2014) a na výstavě Last Fata Morgana v rámci London Fashion Weeku.
Playlist:
Mina – Pick Up The Phone Edit
KRY – RIRI x Kiyoshi Yoshida
Loft – in 2 u
Summer Of Haze – Love Ʊ Down
Anubis XIII – COLD COMFORT
Sasha Manik – Transfrom, Club Cacao Remix
Amazondotcom – Dusk
Thoom X Itsi – Abyzou
Amazondotcom – Last 3 Days
Ophex x Chants – Fogo Digitais
Marion – Flatbush
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.