Modeschau s Eliškou Kyselkovou, reportem z WE'RE NEXT a hornickou kolekcí Vivien Babicové

16. září 2016

Přinášíme report z prvního konání akce WE'RE NEXT: jak se povedla nezávislá studentská show a jak obstála móda z Česka vedle tvorby z Antverp? Setkali jsme se s fotografkou Eliškou Kyselkovou, natáčeli o její cestě k fotografii a projektu, ve kterém propojuje výtvarné umění a módu. Představujeme studentku z UTB Zlín Vivien Babicovou a její upcyklovanou kolekci inspirovanou hornickými oděvy, špínou a nebezpečím podzemních šachet.

WE'RE NEXT: Z bláznivé party na vernisáž současného umění

Desítku studentů z českých vysokých škol propojila s desítkou zástupců z Royal Academy od Fine Arts nekomerční studentská akce s názvem WE'RE NEXT. Na módních přehlídkách v La Fabrice i na následném showroomu v The Chemistry Gallery vynikaly diametrálně rozdílné přístupy k módě a oděvu. A právě o konfrontaci a osvěžujícím setkání s jinými přístupy měla celá akce být. Studenti antverpského Fashion Departmentu nezapřeli vedení Waltera Van Beirendoncka, který je motivuje k maximální expresi. Viděli jsme hodně chlupů, peří, divokých vzorů a barev, několikrát se objevilo téma genderové identity, nemohly chybět vysoké platformy. Některé modely balancovaly na hraně mezi módním designem a kostýmní tvorbou. Česká móda z ateliérů Pavla Ivančice nebo Liběny Rochové naproti tomu působila minimalisticky, střízlivě a uměřeně. S koncepty, které působily dospěleji, pracovala méně popisně a více do hloubky. Zatímco Belgičani ukázali řadu zábavných a vtipných outfitů na bláznivou party, Češi představili sofistikované modely, které byste si vzali na denní nošení nebo na vernisáž současného umění.

V reportáži z akce uslyšíte antverpského absolventa Shon Puipia, který představil kolekci inspirovanou přírodou a viktoriánskou módou The Wild Bunch, nebo Nastasiu Fine, jejíž kolekce inspirovaná divadlem kabuki přenášela feminní prvky do pánského oděvu. Z českých designérů jsme s mikrofonem zastavili Michaelu Čapkovou, která se společně s Lukášem Spilkou podílela na organizaci celé akce, Jana Černého a Filipa Hiekeho. Něteré z českých kolekcí byly k vidění necelý týden před akcí WRN na ateliérové přehlídce UMPRUM na Pražském týdnu módy MBPFW. Shodou okolností byl i showroom WE'RE NEXT na stejném místě jako o pár dnů dříve showroom MBPFW. Atmosféra obou akcí byla ale velmi rozdílná a vidět vedle sebe přístupy českých a belgických studentů designu bylo zábavné a zajímavé. Jako první výkop se akce povedla a budeme zvědaví, jak se bude vyvíjet dál. Na videa z přehlídek se můžete podívat na sociálních sítích WRN.


Fotografka Eliška Kyselková o Encounters: Výtvarné umění, tělo a móda

S fotografkou Eliškou Kyselkovou jsme během Pražského týdnu módy MBPFW natáčeli o její cestě k fotografii. K tomu, aby vzala do ruky foťák, ji na začátku vyprovokovala studentská soutěž. Její cesta pak vedla ze zlínské UTB do Londýna, kde momentálně žije a působí. Její práci můžete vidět na webu Dazed, i-D nebo Schön! Magazine. Vedle look booků a kampaní pro designéry a módní značky se v poslední době soustředí na projekt Encounters, propojující výtvarné umění a módu. „Spolupracuji s výtvarníky, kteří malují modelům na tělo. Celek ještě často dokreslují nějaké šaty. Momentálně se ale věnuji části, ve které módu potlačuji a soustředím se na ženské tělo. V ideálním případě bych chtěla v listopadu uspořádat autorskou výstavu v Londýně, kde bude vidět celý cyklus pohromadě.“ Poslechněte si rozhovor.

Vivien Babicová: Kolekce s atmosférou hornických šachet

Vivien Babicová patří k talentovaným studentům UTB Zlín, jejichž tvorbu rozhodně stojí za to sledovat, přestože se zatím nepředstavila na žádné významné pražské módní události. V pražské La Gallery Novesta můžete během letošního podzimu vidět ukázky z její upcyklované kolekce inspirované hornickými oděvy, špínou a nebezpečím podzemních šachet: „Inspirovala jsem se svým dědečkem. Dodnes v reálném životě čerpám z jeho hodnot, myšlenek a přístupu k lidem a práci. Často mi vyprávěl o tom, jak byla práce v dolech těžká a tvrdá. Ukazoval mi fotografie přátel, kteří v dolech zemřeli. Sám také při práci málem zahynul, po nehodě se dostal do stavu klinické smrti.“ Do kolekce Vivien přenesla prvky z pracovních oděvů, které znala ze starých fotografií: „Oděvy byly ušité z hrubých keprů a na místech, kde se prodíraly, byly našívané záplaty. Do práce také často nosili obnošené civilní šatstvo. Proto jsem se rozhodla recyklovat starou džínovinu i bavlněné náplety.“ Podzimní kolekce je zčásti dámská, ale má i několik unisexových kusů. Vedle kalhot, trik a šatů obsahuje i nepromokavé kabáty z kepru potíraného polyuretanovou vrstvou. Poslechněte si více.

03705495.jpeg

Playlist:
ATR31 – Traipse (MANIMAL GROUP)
Uli K & Mechatok – Cold (Bala Club)
Diamond Kuts ft. Ave 267 – Hella Sauce (uns)
Foba – Abstract Energy (uns)
Virgo – Disappear, Pastel Ghost Remix (The Revera Corporation)
Roger Wilco – Runner (Rauthentic)
Juno Morse Code – All Dark (GODMODE)
Yves Tumor – The Feeling When You Walk Away (PAN)
Eli Way – Goodnews Bay (Rauthentic)

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.